De studenten van het tweede en derde jaar retailmanagement brachten van 25 tot 28 maart een bezoek aan de Franse stad Marseille. Ze bezochten er onder meer de universiteit van Marseille, met specifieke aandacht voor de ‘solidaire supermarkt’ daar. De studiereis is dan ook een combinatie van kennismaken met interessante praktijkvoorbeelden en ‘en passant’ een stevig taalbad Frans.
De opleiding retailmanagement besteedt veel aandacht aan talenkennis. Opleidingscoördinator Karen Van Grimbergen legt uit: “We trekken voluit de kaart van de mondelinge communicatie, niet enkel in het Engels maar dus ook in het Frans. Een student moet in staat zijn om op een actieve manier deel te nemen aan een managementmeeting waar er vlot gewisseld wordt van het Nederlands, naar het Engels en het Frans.”
Alle studenten van het eerste jaar doen een Franstalige werkplekperiode van 3 weken in een winkel in Brussel of Wallonië. Daarnaast organiseert lector Johan Trypsteen, die ook de studiereis naar Marseille coördineert, verschillende initiatieven met hogescholen in Brussel en Wallonië, waarbij hij telkens streeft naar uitwisseling en samenwerking tussen de studenten van de verschillende instellingen. “De uitstap naar Marseille kan je dus min of meer beschouwen als de kers op de taart”, zegt Karen Van Grimbergen. “Studenten die meegaan zijn voor enkele dagen vrijgesteld op hun werkplek en integreren de opgedane ervaring in hun portfolio van werkplekleren.”
De winkelrobot van de 'solidaire supermarkt' verwelkomt (vlnr) Amaryllis, Babette, Nele en Jolien.
Internet via licht
De keuze voor Marseille is niet toevallig. De universiteit van Marseille is een partnerschool van HOGENT. En de ‘solidaire supermarkt’ die daar op de campus huist, trok de aandacht van Johan Trypsteen.
Die supermarkt hanteert niet alleen studentvriendelijke prijzen, maar profileert zich ook als een winkel met zeer geavanceerde technologieën. Je wordt er verwelkomd door een robot, internetconnectie werkt via licht en er wordt zelfs gebruik gemaakt van drones. De HOGENT-studenten kregen er, samen met hun collega’s uit Marseille, een workshop over de invloed van moderne technologie op de klantenervaring en was ook een wedstrijd tussen de studenten.
De studenten bezochten onder meer nog retailer Decathlon en uiteraard was er ook uitgebreid gelegenheid om de stad, Notre Dame de la Garde, het strand of de eilandjes Château d’If, Frioul of Calanques te leren kennen.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Retailmanagement
In de bacheloropleiding retailmanagement (3 jaar) zet je via duaal leren de managementkennis meteen om in de praktijk bij verschillende retailers. Van supermarkten tot …
Studeer verder in business en marketing
Bekijk je mogelijkheden om verder te studeren in de wereld van business, ondernemen en marketing. Of je nu al actief bent in deze interessante sector en je graag verder wil verdiepen, of helemaal nieuw bent in deze wereld: er zijn mogelijkheden op maat van iedereen. Ontdek hier ons aanbod.Publicatiedatum: 28/03/2024