Zorg verlenen doe je niet alleen. Hoe blijf je als hulpverlener samenwerken met goesting en veerkracht, ook in uitdagende omstandigheden? Wij onderzoeken hoe hulpverleners interprofessioneel en teamgericht kunnen werken, elkaar versterken, en mentaal gezond blijven. Onze inzichten en methodes helpen teams om verbonden, energiek en duurzaam te blijven functioneren.
Projecten en resultaten.
.jpeg)
Academie voor de Eerste Lijn (Primary Care Academy)
Gezien de veranderende zorgnoden van de Belgische bevolking wou de Primary Care Academy (PCA), een onderzoeks- en onderwijsnetwerk van vier Vlaamse universiteiten, zes hogescholen, het Wit-Gele Kruis en patiëntenvertegenwoordigers, een bijdrage leveren aan het creëren van een optimale eerstelijnszorgervaring voor zorgontvangers, aangepast aan de context van de gemeenschap waarin ze leven, en met bijzondere aandacht voor rechtvaardigheid in Vlaanderen.

Academie Voor De Eerste Lijn 2.0
Met de steun van het Fonds Dr. Daniël De Coninck, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, zet de Academie zich in voor het waarborgen van hoogwaardige en geïntegreerde zorg en ondersteuning voor alle personen met een zorg- en ondersteuningsbehoefte en hun netwerk.
.jpeg)
Psychosociaal welzijn van informele en formele zorgverleners (PSYWELL 1.0)
Dit onderzoeksproject zocht concrete oplossingen om het psychosociaal welzijn van formele en informele zorgverleners te garanderen/verbeteren.

PSYWELL 2.0: Impact van de eerste werkervaringen op het professioneel welzijn van startende zorgprofessionals
Via exploratief onderzoek willen we faciliterende en belemmerende factoren identificeren die een impact hebben op het psychosociaal welzijn van de startende zorgprofessional in de gezondheidszorg.

FAciliterende IT bij individuele begeleidingsgesprekken in de Hulpverlening.
In de hulpverlening is een intensieve, individuele opvolging en begeleiding van elk kind en elke jongere van levensbelang. Een belangrijk deel van deze begeleiding bestaat uit het voeren van gesprekken voor individuele begeleiding. Onderzoekers betrokken bij het onderzoeksproject FAITH ontwierpen in cocreatie met het werkveld een digitale tool om tijdens deze gesprekken in te zetten.

360° Zorglab
De kern van het Zorglab is het creëren van een wisselwerking tussen disciplines enerzijds en tussen onderzoek, dienstverlening en onderwijs anderzijds. (Toekomstige) gezondheids- en welzijnsprofessionals kunnen hier in een veilige omgeving niet-technische skills aanleren in een interprofessionele context.

Interprofessioneel Onderwijs
Het Associatie Onderzoeksplatform (AOP) focust op de versterking van interprofessioneel onderwijs (IPE), waarbij studenten uit verschillende disciplines samen leren, van en over elkaar. Dit samenwerkingsmodel verbetert niet alleen de samenwerking tussen professionals, maar verhoogt ook de kwaliteit van zorg.

ZODIL: Zorgsimulatie? Direct naar uw locatie!
HOGENT verricht binnen het 360° Zorglab praktijkgericht onderzoek naar de mogelijkheden van simulatiegestuurd leren voor (interprofessionele) teams. Door het uitbreiden van het bestaande 360° Zorglab met een mobiel camerasysteem en een mobiele immersive room nemen de mogelijkheden voor dit onderzoek maar ook voor onderwijs en dienstverlening op locatie exponentieel toe.

Occupational balance
Dit project richt zich op eerstelijnszorgprofessionals, die naast de gebruikelijke therapie aan kinderen, ook tijd maken om de ouders te ondersteunen in hun rol als ouder van een kind met specifieke ondersteuningsnoden. Dit betekent dat het project bijdraagt aan het versterken/behouden van de occupational balance van deze ouders.

EBSOLLICT 2.0
In dit onderzoek exploreren we de effectiviteit van verschillende modaliteiten om simulatiegestuurd leren aan te bieden. Het gaat om simulatie (in het 360° Zorglab en op locatie), digitale simulatie (online, VR-brillen en immersive Room) of om een mix van deze 2 modaliteiten.

EBSOLLICT
Dit onderzoek had als doel een innovatieve leeromgeving rond transculturele samenwerking en competenties in de verpleegkunde te ontwikkelen.
Om dit te realiseren focuste TransCoCon op de ontwikkeling, het testen en de implementatie van Reusable Learning Objects (RLO) die tot doel hebben het aanscherpen van de culturele bewustwording en het promoten van de transculturele competentie in de professionele context van verpleegkunde.

Angst voor de schoolpoort.
De school kan een essentiële rol spelen bij het voorkomen en aanpakken van schoolweigering.
Daarom hebben medewerkers binnen de school een beter begrip nodig van wat schoolweigering precies is. Om ook een coördinerende rol te spelen bij het begeleiden van schoolweigering, heeft de school hulpmiddelen nodig: voor begrip, voor screening en om jongeren en hun families te helpen.

Integrale zorgverlening eerste lijn
Hoe krijgt een integrale zorgbenadering vorm in de wijkgezondheidscentra tegen de achtergrond van vermaatschappelijking van de zorg?

TransCocon
Dit onderzoek had als doel een innovatieve leeromgeving rond transculturele samenwerking en competenties in de verpleegkunde te ontwikkelen.
Om dit te realiseren focuste TransCoCon op de ontwikkeling, het testen en de implementatie van Reusable Learning Objects (RLO) die tot doel hebben het aanscherpen van de culturele bewustwording en het promoten van de transculturele competentie in de professionele context van verpleegkunde.
.jpeg)
ComplexLogo
Ongeveer 1 op 700 kinderen wordt geboren met een schisis of een andere craniofaciale afwijking. Ze lopen risico op allerlei vlakken, onder meer op het vlak van de spraak- en taalverwerving. De meeste kinderen worden in de Westerse wereld behandeld in een gespecialiseerd multidisciplinair team. Logopedisten spelen hierbij een belangrijke rol.
Benieuwd naar meer?
Vind je deze informatie van onze cluster samenwerken en leren als hulpverlener interessant? Neem dan zeker een kijkje op de webpagina van het onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn voor al onze expertise.