De demografische groei in steden – zowel globaal als lokaal in Vlaanderen – creëert fundamentele sociale, culturele, ecologische en ruimtelijke uitdagingen. Het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (2018) stelt deze uitdaging op scherp door als voornaamste doelstelling ‘meer doen met minder ruimte’ te nemen. Slimme verdichting, ruimte delen en open ruimte vrijwaren zijn slechts haalbaar wanneer er ook voldoende kwalitatief stadsgroen en publieke ruimte is. Publieke (en niet-publieke) ruimte dient ‘levensloopbestendig’ te worden ingericht op maat van iedereen, ongeacht leeftijd of beperkingen.
In eerder onderzoek werkten we reeds een interdisciplinair kader uit voor ruimtelijke kwaliteit gebaseerd op de beleving van kinderen en tieners in stapelbouwomgevingen. We onderzoeken dit hoofdzakelijk vanuit een sociaalruimtelijk perspectief op het leven en samenleven in de stad en daarrond, én op de tussenkomsten van professionals en beleidsmakers in processen van verstedelijking. Ruimtelijk ontwerp en planning maken sociale contacten mogelijk, beïnvloeden de aard van die contacten, of verhinderen ze. Tegelijk krijgen ruimtes en plekken slechts betekenis in en door het (sociaal) handelen van mensen in die ruimtes. Participatieve planning en ontwerp vormen bijgevolg een belangrijke insteek en expertisedomein van eCO-CITY. In het verleden gingen we vanuit deze kaders aan de slag rond wonen, woonomgeving en stadsvernieuwing en –ontwikkeling.
(Afbeelding door Jo Boonen)
Projecten en resultaten.
Kindvriendelijk wonen
Bewonersbevraging en verzameling van goede voorbeelden i.k.v. een onderzoek naar kind- en jeugdvriendelijk wonen.
Wijkbudget Sluizeken-Tolhuis-Ham
Een masterplan voor de wijk: ambities en dialoog van bewoners en gebruikers.
Conceptstudie Lievegang
Een conceptstudie naar de herintroductie van de historische Lievegang in Kolveniersgang en Blaisantvest in Gent.
Stadsvernieuwing Sluizeken-Tolhuis-Ham
Voorbereidende studie voor een gebiedsgericht en geïntegreerd stadsvernieuwings-programma voor de Gentse wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham.
Conceptstudie Stadsvernieuwing Gent Watersportbaan
Ruimtehelden
Ruimtehelden wil (1) het draagvlak voor de ruimtelijke uitdagingen in Vlaanderen en de principes van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) bij kinderen en tieners verhogen, (2) een leerpakket ontwikkelen voor ruimte-educatie en (3) met planners en ontwerpers aan de slag gaan met de weerstanden en bekommernissen van kinderen en jongeren m.b.t. het BRV.
Comm-Unities in Transform
In Transform stond sociaal rechtvaardige stedelijke innovatie centraal door het op gang brengen van analyse en reflectie in lokale praktijken en een ondersteuningsaanbod voor diverse stakeholders bij stadsvernieuwing en -ontwikkeling.
WiSH - Kwaliteit van sociale woonwijken
Het WiSH-project nam de kwaliteit van woning en woonomgeving in Vlaamse sociale woonwijken onder de loep. Op basis van ervaringen van bewoners werd een praktisch bruikbaar model ontwikkeld om de kwaliteit van sociale woonwijken integraal mee te nemen in ontwerp-, bouw- en beheersvraagstukken.
Wij~k. Sociale impact van stadsvernieuwing
Het Wij~k project zocht naar methodische en empirische antwoorden op vragen naar impact van stadsontwikkeling op betekenissen van samenleven. De onderzoekers ontwikkelden een instrument voor beleidsmakers, praktijkwerkers, ontwikkelaars en andere stakeholders om samenleven in een buurt in verandering te beschrijven en beïnvloeden.
BLOK
BLOK was een sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de [B]etekenisgeving, [L]eefbaarheid, en [O]ntplooiingskansen voor [K]inderen en tieners in de context van hoogbouw. Het resulteerde o.a. in 10 bouwblokken om te werken aan ruimtelijke kwaliteit in stapelbouwomgevingen volgens kinderen en tieners.
KIDS - Kinderen in Stedelijke Ruimtes
In het KIDS-project ging een team van sociaal werkers en landschapsarchitecten op zoek naar de betekenis van kindvriendelijke stedelijke ruimtes en de ontwerpimplicaties ervan. Er werd daarbij gefocust op een stevige burgerschapspositie van kinderen en jongeren in stedelijke plannings- en veranderingsprocessen.
- meer info over het project
- KIDS-GIDS
- vormingsaanbod
DIEGEM - Diversiteit en gemeenschapsvorming
DieGem focuste op het vraagstuk van solidariteit in diversiteit. De verworven inzichten laten ons niet alleen toe om pedagogische methodieken voor veldwerkers te ontwikkelen met het oog op de uitwerking van nieuwe vormen van ‘solidariteit in diversiteit’, maar ook om praktische evaluatiemethoden op te stellen om de effectiviteit van hun interventies na te gaan.
BOTS - Beleidsondersteunende trajecten stadsvernieuwing
In het BOTS- project werkten we een sociaal-pedagogisch perspectief op stadsvernieuwing uit aan de hand van een reflectiekader en twee casestudies.
Gemeenschapsvorming in een veranderende stad.
In dit boek worden de rol en betekenis van sociaal-culturele tussenkomsten in relatie tot processen van gemeenschapsvorming in een veranderende stad bestudeerd. Het boek bevat materiaal over Ledeberg Leeft en mental mapping als bevragingsmethode.