Deze onderzoekslijn richt zich op het bereiken van doeltreffende leerresultaten voor álle lerenden.
We richten ons primair op het domein van rekenvaardigheden en de meerwaarde van samenwerking tussen een leerkracht en een zorgprofessional (logo, ergo, ortho, …), maar ook andere onderzoeksthema’s die onder de brede noemer van effectief inclusief onderwijs passen, komen aan bod (bv. duaal leren, zelfregulatie, taalontwikkelingsstoornissen, burgerschap, motorisch leren).
Projecten en resultaten.
Rekentest
Vier Vlaamse hogescholen ontwikkelen in samenwerking met de VVL, de Vlaamse Vereniging voor logopedisten, een door logopedisten in te zetten rekentest voor de lagere school.
Leerstoornissen attitudes secundair
Met dit project willen we bijdragen tot meer inclusief onderwijs en de slaagkansen van leerlingen met leerstoornissen verbeteren door bewustwording en kennis bij leerkrachten te vergroten.
Samen op weg
Onderzoek naar de impact van een routeplanner waarmee leerkracht en zorgprofessional in opleiding via complementaire co-teaching op pad gaan naar meer effectief en inclusief onderwijs.
SELFIE
In kaart brengen en ondersteunen van de zelfregulerende vaardigheden van instromende studenten: een interventiestudie aan HOGENT.
Co-teaching als hefboom voor een hoger leerrendement bij leerlingen
In dit project werken we samen met IVG school Gent aan een traject van co-teaching met leerkrachten en zorgprofessionals.
Contribution of an obstacle course intervention on motor competence among children
- meer info over het project
XR-factor
Onderzoek naar factoren die bijdragen tot een succesvolle implementatie van XR als leermiddel in het technisch en beroepsgericht onderwijs in Vlaanderen
Remember to Remember
Dit onderzoeksproject focust op de training van prospectief geheugen bij 11-15-jarigen met leerstoornissen en/of ASS.
Effectief en efficiënt duaal leren in het hoger onderwijs
- meer info over het project
Efficiënt duaal
Binnen HOGENT werd een pilootproject gestart waarin kwantitatief en kwalitatief onderzoek gevoerd werd naar de efficiëntie van duale leertrajecten en naar de kritische succesfactoren voor goede duale trajecten, zowel voor studenten, lesgevers als werkveld.
Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional
In dit project in een Gentse proeftuinschool werd geëxperimenteerd met een co-teachingsvorm waarin verschillende experten samenwerken in de klas, met als doel effectiever inclusiever onderwijs te realiseren.
Bobbelbaan
Onderzoek naar de invloed van een lessenreeks inclusief een bobbelbaan in elke les op het motorische leerresultaat en de motivatie van kinderen (5-12 jaar) in het basisonderwijs.
Krachtige UDL brede basiszorg voor rekenen in de lagere school
Dit interprofessioneel onderzoeksproject onderzocht hoe een effectieve 'brede basiszorg' op klasniveau gerealiseerd kan worden, uitgaande van Universal Design for Learning en in functie van het ontwikkelen van een inclusieve leeromgeving.
Geïntegreerd wetenschapsonderwijs: Lijden of Leiden?
Dit onderzoek focuste op de nieuwe integratiemogelijkheden voor de vakken aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek en da manier waarop deze integratie kan aangepakt worde.