Foto Impactmarketing

Impact marketing.

I

Impact marketing.

Bij marketing denken de meeste mensen nog altijd aan reclameboodschappen die ons zoveel mogelijk rommel willen doen kopen. Maar marketing kan ook ingezet worden om positieve sociale en ecologische veranderingen teweeg te brengen.

Of je nu je klanten wil overtuigen om te switchen naar ecologischere producten, efficiënte communicatiecampagnes wil lanceren of je medewerkers wil mee krijgen in je duurzaamheidsverhaal, alles begint bij de juiste marketingstrategie. Wij ondersteunen je bij het uitwerken van die strategie vanuit ons onderzoek rond duurzame gedragsverandering. Een strategie die op wetenschappelijke kennis is gebaseerd en die je zal helpen om je doelgroepen te beïnvloeden op de juiste manier.

Onze projecten.

  • Naar een eiwitshift bij HOGENT
  • Van gedrag naar impact: minder single-use plastics aan Quy Nhon University (Vietnam) begint bij bewustwording en motivatie
  • Zorgzaam delen: consumenten stimuleren tot productzorg van gedeelde producten
  • Workshops rond duurzame gedragsverandering
 

Opleiding duurzame gedragsverandering.

Met deze driedaagse opleiding willen we kmo's sensibiliseren, inspireren en stimuleren om hun klanten meer zorg te laten dragen voor producten die ze gebruiken. 

Projectresultaten.

Anne-Sophie

De kracht van frietjes

Sinds kort zijn 30% van alle verkochte maaltijden in de HOGENT restaurants vegetarisch of plantaardig. Kom hier te weten hoe dat komt!

Joke Persyn

Handhygiëne opkrikken met nudgingexperiment

Collega Katrien Meert voerde een onderzoek uit naar handhygiëne bij studenten van HOGENT op de campus Schoonmeersen. Daaruit bleek dat nudging de studenten duidelijk stimuleerde om de handen meer te wassen na toiletgebruik. Lees het artikel en kom er meer over te weten!

Freek van baelen

Nudging om no-shows te verminderen

Organisaties in allerlei sectoren, gaande van de zorg, tot financiën en verzekeringen, kunnen nudges toepassen, én dus ook om mensen aan te zetten in de eventsector om bijvoorbeeld te komen opdagen voor een event, om no-shows te verminderen. Lees het artikel hoe dit allemaal in z'n werk gaat!

Freek van baelen

Tool voor het bevorderen van duurzaam woon-werkverkeer

We onderzochten het woon-werkverkeer van HOGENT-studenten en -personeel om duurzaam pendelgedrag te stimuleren, en ontwikkelden op basis daarvan Wijzer-op-Wegwijzer (WOWw): een open source-tool die met nudgingtechnieken pendelaars aanzet tot fietsen.
Veldexperimenten tonen aan dat de tool effectief meer mensen op de fiets krijgt en eenvoudig inzetbaar is door andere organisaties.

Anne-Sophie

Greenwashing: wanneer groen niet echt groen is

De fles met sprankelende beekjes en groene blaadjes gaf Fientje een goed gevoel, tot ze ontdekte dat het om greenwashing ging: misleidende marketing die producten groener laat lijken dan ze zijn. In de HOGENT-podcast Goed om weten! legt onderzoeker Evelynn Devos uit hoe je zulke valkuilen herkent.

Anne-Sophie

Zorgzaam gebruik van gedeelde producten

Zorgzaam gebruik is essentieel voor duurzame deel- en huurmodellen, maar consumenten behandelen gedeelde producten vaak minder zorgvuldig. Wil jij dit verbeteren? Wij helpen je graag op weg.

Anne-Sophie

Minder wegwerpplastic aan Quy Nhon University

Verandering begint bij bewustzijn en bij de juiste motivatie. Uit ons recente onderzoek onder studenten en medewerkers blijkt dat de meesten bereid zijn over te stappen op herbruikbare bekers en flessen. Gezondheid, duurzaamheid en trots op hun campus zijn daarbij de grootste drijfveren. Toch vormen praktische obstakels, zoals gemak, wasvoorzieningen en gewoontes, nog een uitdaging.

 
 

 

Maak kennis met onze experten.

Anne-SophieEvelynn Devos

e-mail

Anne-SophieNena Baeyens

e-mail

Anne-SophieKatrien Meert

e-mail

 

 

 

Advies en dienstverlening. 

Bij het Research Centre for Sustainable Organizations hebben we inmiddels een schat aan kennis opgebouwd op het gebied van impactmarketing. Contacteer ons via evelynn.devos@hogent.be indien je samen met ons aan de slag wil gaan of bekijk wat de mogelijkheden zijn via een Gratis verkenningsgesprek (Blikopener).

Benieuwd naar meer?

Vind je deze informatie van onze onderzoekslijn impact marketing interessant? Neem dan zeker een kijkje op de webpagina van het Research Centre for Sustainable Organizations

Om duurzame impact mogelijk te maken is het nodig een lange termijn aanpak te hanteren en interdisciplinair te werk te gaan. De verwevenheid van economische, sociale en ecologische aspecten, gekoppeld aan de inherent complexe natuur van organisaties, maakt een integrale benadering noodzakelijk. Een benadering waarbij gefocust wordt op één deeldomein van een organisatie is ontoereikend om de effectieve impact in kaart te kunnen brengen. We onderzoeken de eigenschappen en de criteria van het organisatiesysteem vanuit een interdisciplinaire optiek. We richten ons hiertoe op het modelleren en implementeren van duurzaam beleid, alsook het meten en rapporteren van impact.