Bij marketing denken de meeste mensen nog altijd aan reclameboodschappen die ons zoveel mogelijk rommel willen doen kopen. Maar marketing kan ook ingezet worden om positieve sociale en ecologische veranderingen teweeg te brengen.
Of je nu je klanten wil overtuigen om te switchen naar ecologischere producten, efficiënte communicatiecampagnes wil lanceren of je medewerkers wil mee krijgen in je duurzaamheidsverhaal, alles begint bij de juiste marketingstrategie. Wij ondersteunen je bij het uitwerken van die strategie vanuit ons onderzoek rond duurzame gedragsverandering. Een strategie die op wetenschappelijke kennis is gebaseerd en die je zal helpen om je doelgroepen te beïnvloeden op de juiste manier.
Onze lopende projecten.
Samen met BOS+ en ProVeg begeleiden we de 9 sociale restaurants van stad Gent in hun ambitie om meer plantaardige gerechten te verkopen. We brengen aan de hand van uitgebreid onderzoek de huidige barrières in kaart en ontwerpen een behandelplan op basis waarvan er experimentele interventies uitgerold worden in 2 van de 9 resto’s die representatief zijn voor de hele groep. We meten en evalueren de impact van deze interventies en doen op basis daarvan aanbevelingen aan Stad Gent.
Opleiding zorgzaam gebruik voor gedeelde producten.
Met deze driedaagse opleiding willen we kmo’s sensibiliseren, inspireren en stimuleren om hun klanten meer zorg te laten dragen voor producten die ze gebruiken.
Projectresultaten.
De kracht van frietjes
Sinds kort zijn 30% van alle verkochte maaltijden in de HOGENT restaurants is vegetarisch of plantaardig. Kom hier te weten hoe dat komt!
Handhygiëne opkrikken met nudgingexperiment
Collega Katrien Meert voerde een onderzoek uit naar handhygiëne bij studenten van HOGENT op de campus Schoonmeersen. Daaruit bleek dat nudging de studenten duidelijk stimuleerde om de handen meer te wassen na toiletgebruik. Lees het artikel en kom er meer over te weten!
Nudging om no-shows te verminderen
Organisaties in allerlei sectoren, gaande van de zorg, tot financiën en verzekeringen, kunnen nudges toepassen, én dus ook om mensen aan te zetten in de eventsector om bijvoorbeeld te komen opdagen voor een event, om no-shows te verminderen. Lees het artikel hoe dit allemaal in z'n werk gaat!
Advies en dienstverlening.
Benieuwd naar meer?
Vind je deze informatie van onze onderzoekslijn impact marketing interessant? Neem dan zeker een kijkje op de webpagina van het Research Centre for Sustainable Organizations.
Om duurzame impact mogelijk te maken is het nodig een lange termijn aanpak te hanteren en interdisciplinair te werk te gaan. De verwevenheid van economische, sociale en ecologische aspecten, gekoppeld aan de inherent complexe natuur van organisaties, maakt een integrale benadering noodzakelijk. Een benadering waarbij gefocust wordt op één deeldomein van een organisatie is ontoereikend om de effectieve impact in kaart te kunnen brengen. We onderzoeken de eigenschappen en de criteria van het organisatiesysteem vanuit een interdisciplinaire optiek. We richten ons hiertoe op het modelleren en implementeren van duurzaam beleid, alsook het meten en rapporteren van impact.