Foto Trendanalyse en implementatie

Trendanalyse en implementatie.

T

Nieuwe concepten uitdenken die matchen met de eisen van de snel veranderende markten en de consumenten van morgen. Iets voor jou?

Je wil concreet de inzichten, tools en technieken onder de knie krijgen om trends te detecteren, analyseren en implementeren. Het postgraduaat trendanalyse en implementatie is een unieke avondopleiding die van jou een professional maakt in trend research.

Je verwerft inzicht in de nieuwste innovatieve evoluties en toepassingen in diverse sectoren. Je leert toekomstige behoeften en gedrag matchen aan toekomstige evoluties voor bedrijven, organisaties en overheden. Je kan op basis daarvan haalbare scenario’s uitzetten.

Dit betekent concreet:

  • bestaande producten en diensten future proof optimaliseren zodat ze blijven aanslaan op snel veranderende markten.
  • trends strategisch vertalen naar nieuwe succesvolle concepten.

Je verlegt je grenzen door te coolhunten en interessante plaatsen te ontdekken. Een professionele
trendkenner worden geeft een boost aan je ondernemingszin en je verdere carrière.

Intensieve no-nonsense training

De opleiding geeft een brede kijk op de maatschappij, de consumentenbehoeften en het bedrijfsleven. Je verwerft scherp inzicht in mensen, hun lifestyle en hun passies. Je kan je als trendkenner bijgevolg specialiseren in een zelf gekozen domein of sector.

Performante organisaties kennen het belang en de meerwaarde om te begrijpen hoe hun organisatie er morgen zal uitzien. Grote nationale en internationale bedrijven hebben al jaren een trendwatcher in dienst. Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag vanuit de bedrijfswereld alleen maar explosief zal toenemen.

data en locatie

De opleiding bestaat uit 25 sessies. De lessen starten telkens om 18.30 uur en eindigen om 21.30 uur, op verschillende campussen.

doelgroep

  • Strategen, analisten, innovators en creatievelingen die concrete scenario’s willen uitzetten om trends te vertalen in bedrijfsconcepten die aanslaan op de markt.
  • Een ruim scala aan beroepscategorieën: ondernemers, IT’ers, ontwerpers, …
  • Ook pas afgestudeerde bachelors en masters met een sterke motivatie komen in aanmerking.

prijs

2450 euro

evaluatie en attestering

Gedurende de opleiding schrijf je een trendrapport dat als eindbeoordeling van het postgraduaat telt. Als je al houder bent van een bachelor- of masterdiploma, behaal je het getuigschrift postgraduaat.

Innovatiekansen spotten.

"Buitengewone innovatiekansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendanalyse en implementatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."

Stefaan Vandist
CEO Trinity Consult

Het programma loopt over 25 lesavonden en behandelt alle rele­vante en essentiële aspecten voor het ontwikkelen van een sterke toekomst­strategie. Er wordt stilgestaan bij vier onderdelen om met trends te leren werken. 

Trendanalyse

In dit onderdeel wordt er een uitgebreid overzicht gegeven van het trendlandschap. Micro, meso en megatrends worden uitgebreid besproken. Er worden diverse methodieken aangereikt om trends te leren spotten. Je krijgt oog voor de wereld buiten de muren van je organisatie. Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de daaruit voortvloeiende veranderende consumentenbehoeften.

Scenarioplanning en futuring

Je ontwikkelt scenario’s, concepten en strategieën. Scenarioplanning neemt trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken mee in de analyse van de toekomst. Je leert denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen.

Innovatietools en creativiteit

Je creativiteit wordt geprikkeld en je krijgt inzicht in een set van te gebruiken tools. Je leert technisch en diepgaand verschillende methodieken om te brainstormen zodat je doelgericht ideeën kan genereren en selecteren.

Trendimplementatie

Je krijgt inzicht in hoe trends succesvol worden vertaald naar strategie en innovatie. Concrete cases geven je handvaten voor het nemen van strategische beslissingen. Na het afronden van deze module moet je in staat zijn om nieuwe add-value en future proof producten en diensten te bedenken die de test van de haalbaarheid op de markt kunnen doorstaan.

Een andere blik
op de wereld.

"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwon­derd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meerwaarde in mijn huidige job om tot nieuwe productinnovaties te komen.

Ellen Lauwers 
Innovation and Packaging Manager 
bij Neuhaus

Onze
experten.

Specialisten uit het werkveld werken mee aan je opleiding. Stuk voor stuk topmensen die met plezier hun ervaringen delen.

Je zal les krijgen van:

  • Herman Konings: CEO van nXt, Trendwatcher
  • Stefaan Vandist: CEO Trinity Consult
  • Petra Couck & Sofie Van Herreweghe: Trendexperten HOGENT
  • Dries Laperre: Lector Industrieel design & prototyping Howest
  • Bert Van Thilborgh: CEO Futureproved Trendwatchers
  • Tom Palmaerts: Trendwatcher Trendwolves
  • Aitor Somers: Business Consultant, Duval Union
  • Hilde Francq: CEO Francq Colors
  • Sven Mastbooms: Trusted Advisor - Kindred Spirits
"Trendkennis vormt de ultieme basis om de toekomst van je bedrijf, organisatie, product of merk veilig te stellen. Dit postgraduaat legt hiervoor een basis die je ongetwijfeld zal kunnen gebruiken."

Bert Van Thilborgh
CEO Futureproved Trendwatchers

Match ik met trendanalyse en implementatie?

1

Je wil concreet de inzichten, tools en technieken onder de knie krijgen om trends te detecteren, analyseren en implementeren.

2

Je wil nieuwe concepten uitdenken die matchen met de eisen van de snel veranderende markten en de consumenten van morgen.

3

Je wil bestaande producten en diensten future proof optimaliseren zodat ze blijven aanslaan op snel veranderende markten.

4

Je wil trends strategisch vertalen naar nieuwe succesvolle concepten.

5

Je wil je grenzen verleggen door te coolhunten en interessante plaatsen te ontdekken.

Jouw
perspectieven.

Je knowhow is cruciaal om creatieve ideeën te ontwikkelen voor nieuwe producten en diensten die strategisch aansluiten bij de behoeften van verschillende doelgroepen. Concreet houdt dit in dat je over de juiste expertise beschikt om bij bedrijven, organisaties en overheden innovatieteams te begeleiden en aan te sturen.

Alle soorten bedrijven en organisaties in zeer uiteenlopende sectoren zijn geïnteresseerd. Vooral afdelingen Marketing, Research & Development en Business Intelligence zijn vragende partij.

Ook communicatie-, PR- en trendbureaus hebben medewerkers nodig om de kennis van trends en consumentenbehoeften te vertalen naar succesverhalen voor hun klanten en potentiële klanten.

Wil je zelfstandig ondernemer worden? Dan kan je aan de slag als creatief conceptontwikkelaar.

Waar kan je deze opleiding volgen?

De lessen vinden plaats op de campus Aalst en de campus Schoonmeersen.

Heb je vragen?

We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar petra.couck@hogent.be.

Nuttige links

lestabellen
bezoek ons