Je wil concreet de inzichten, tools en technieken onder de knie krijgen om trends te detecteren, analyseren en implementeren. Het postgraduaat trendanalyse en implementatie is een unieke avondopleiding die van jou een professional maakt in trend research.
Je verwerft inzicht in de nieuwste innovaties en toepassingen in diverse sectoren. Je leert toekomstige behoeften en gedrag matchen aan toekomstige evoluties voor bedrijven, organisaties en overheden. Je kan op basis daarvan haalbare scenario’s uitzetten.
Dit betekent concreet:
Je verlegt je grenzen door te coolhunten en interessante plaatsen te ontdekken. Een professionele trendkenner worden geeft een boost aan je ondernemingszin en je verdere carrière.
De opleiding geeft een brede kijk op de maatschappij, de consumentenbehoeften en het bedrijfsleven. Je verwerft scherpe inzichten in mensen, hun lifestyle en hun passies. Je kan je als trendkenner bijgevolg specialiseren in een zelfgekozen domein of sector.
Performante organisaties weten hoe belangrijk het is om te begrijpen hoe hun sector er morgen zal uitzien. Grote nationale en internationale bedrijven hebben al jaren een trendwatcher in dienst. Wij zijn er van overtuigd dat de vraag vanuit de bedrijfswereld alleen maar explosief zal toenemen.
De opleiding bestaat uit 25 sessies. De lessen starten telkens om 18.30 uur en eindigen om 21.30 uur, op campus Aalst en campus Schoonmeersen.
2450 euro
Gedurende de opleiding schrijf je een trendrapport dat telt als eindbeoordeling van het postgraduaat. Als je al houder bent van een bachelor- of masterdiploma, behaal je het getuigschrift postgraduaat.
"Buitengewone innovatiekansen zitten verscholen in onverwachte hoekjes. De opleiding trendanalyse en implementatie leert organisaties hoe ze op een systematische manier hun blik op de wereld verruimen."
Stefaan Vandist
CEO Trinity Consult
In dit onderdeel krijg je een uitgebreid overzicht van het trendlandschap. Micro-, meso- en megatrends komen uitgebreid aan bod. Je krijgt diverse methodieken aangereikt om trends te leren spotten. Je krijgt oog voor de wereld buiten de muren van je organisatie. Je leert verbanden leggen en patronen herkennen. Je krijgt grip op de veranderende consumentenbehoeften die daaruit voortvloeien.
Je ontwikkelt scenario’s, concepten en strategieën. Scenarioplanning neemt trends en onzekerheden vanuit verschillende invalshoeken mee in de analyse van de toekomst. Je leert denken in verschillende gefundeerde toekomstverhalen.
Je creativiteit wordt geprikkeld en je krijgt inzicht in een set van te gebruiken tools. Je leert verschillende methodieken om technisch en diepgaand te brainstormen zodat je doelgericht ideeën kan genereren en selecteren.
Je krijgt inzicht in hoe trends succesvol worden vertaald naar strategie en innovatie. Concrete cases geven je sturing voor het nemen van strategische beslissingen. Na het afronden van deze module moet je in staat zijn om nieuwe meerwaarde en toekomstbestendige producten en diensten te bedenken die de test van de tijd op de markt kunnen doorstaan.
"Het postgraduaat heeft mij met een andere blik naar de wereld leren kijken. Ik ben nu gepassioneerd door alles wat nieuw is en ben elke keer weer verwonderd als ik een interessante innovatie of trend tegenkom. De opleiding vormt zeker een meerwaarde in mijn huidige job om tot nieuwe productinnovaties te komen."
Ellen Lauwers
Innovation & Packaging Manager
bij Neuhaus
Specialisten uit het werkveld werken mee aan je opleiding. Stuk voor stuk topmensen die met plezier hun ervaringen delen.
Je zal les krijgen van:
Bert Van Thilborgh
CEO Futureproved Trendwatchers
Je knowhow is cruciaal om creatieve ideeën te ontwikkelen voor nieuwe producten en diensten die strategisch aansluiten bij de behoeften van verschillende doelgroepen. Concreet houdt dit in dat je over de juiste expertise beschikt om bij bedrijven, organisaties en overheden innovatieteams te begeleiden en aan te sturen.
Alle soorten bedrijven en organisaties in zeer uiteenlopende sectoren zijn geïnteresseerd. Vooral afdelingen Marketing, Research & Development en Business Intelligence zijn vragende partij.
Ook communicatie-, PR- en trendbureaus hebben medewerkers nodig om de kennis van trends en consumentenbehoeften te vertalen naar succesverhalen voor hun klanten en prospecten.
Wil je zelfstandig ondernemer worden? Dan kan je aan de slag als creatief conceptontwikkelaar.
De lessen vinden plaats op de campus Aalst en de campus Schoonmeersen.
We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar petra.couck@hogent.be.