Facebook Pixel Postgraduaat digitale marketing - Hogeschool Gent
Foto Postgraduaat digitale marketing

Digitale marketing.

D

Digitale marketing.

Zet je passie voor digitaal om in kennis en skills die ondernemingen de dag van vandaag nodig hebben om zich maximaal te ontplooien.

Het postgraduaat is een hybride opleiding en bestaat uit 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars (+ 2 extra online workshops - optioneel). Het programma wordt ingevuld in nauwe samen­werking met bevlogen experten uit het werkveld die graag hun ervaringen delen. Je maakt kennis met de nieuwste trends en evoluties zodat je als digitaal marketeer zelf aan de slag kan met de nieuwste inzichten.

Praktisch
Klik hier
Opbouw
Klik hier

Haal maximaal return uit je online marketing

Digitaal is het nieuwe normaal. De transformatie heeft een gigantische impact op organisaties, groot en klein, in alle sectoren: van profit tot non-profit, cultuur en onderwijs tot de sociale sector. Consumenten en afnemers willen op een andere manier aangesproken en bediend worden.

De opleiding geeft je als ondernemer of marketing professional dan ook de noodzakelijke strategische inzichten, metrics en tools om een maximale kwalitatieve return te halen uit je eigen online acties en platformen. Niet zomaar een mooie website of mooie visuals op je socialemedia­kanalen, maar strategische marketing die meetbaar is en impact scoort bij de doelgroepen die je voor ogen hebt.

Een succesvolle digitale marketingstrategie

Na het postgraduaat digitale marketing beschik je over de nodige skill set om zelf een doordachte digitale marketingstrategie uit te zetten, te meten en te optimaliseren.

De opleiding beslaat het volledige digitale traject van strategie tot en met effectieve implementatie en optimalisatie. Zo krijg je een goed overzicht van mogelijkheden, metrics en tools. Dat betekent concreet dat je na de opleiding een digitaal plan kan opbouwen vanuit een gefundeerd strategisch inzicht. Je kan de juiste doelstellingen en processen omschrijven. Je weet welke digitale tools en kanalen je daarvoor kan inzetten. Je selecteert de optimale omnichannel en digitale mix voor jouw verhaal. Online content, storytelling en visual branding kan je vanaf nu veel gerichter inzetten, geheel conform de legale context en je budget. Dat budget zal je trouwens ook beter kunnen berekenen. Je interpreteert analytics, metrics en statistieken om de return van je acties te meten en bij te sturen.

The proof of the pudding is in the eating

Voor je eindproef werk je zelf een digitale campagne uit voor je bedrijf, organisatie of een onderneming naar keuze. Je krijgt ter ondersteuning gerichte briefings en coaching­sessies van experten die ook les geven in de opleiding. Dit geeft je de kans om je strategisch concept, mix en flow van je trajecten, invulling van de content en keuzes van kanalen, tools en strategieën intensief te overleggen. We organiseren ook TOOL RECAPS aan het einde van de opleiding. Op dat moment zit je al diep in je plan en kan je dit stap voor stap aftoetsen voor je eigen verhaal. Want dat is de realiteit: digitale skills onder de knie krijgen leer je al doende. Het zien gedaan worden is 1 zaak. Het zelf doen blijkt nogal eens tegen te vallen. Want plots sta je voor een aantal keuzes. Bottle­necks worden pas duidelijk als je het zelf uitzoekt. Dan is het fijn om daarbij goeie coaching te krijgen tot je het licht ziet aan het einde van je funnel.

Bouw een waardevol netwerk uit

Alle sessies worden gegeven door experten met veel praktijk­ervaring in een deelgebied van de digitale marketing. Onze docenten zijn topspelers onder de digitale consultants en agencies op het vlak van strategie en transformatie, UX, paid en search, visual branding, video, content en performance marketing en tools, metrics en analytics. Hun ervaring delen ze met plezier met jou.

We werken ook nauw samen met community partners waaronder Bloovi, SafeShops.be en Scopernia.

The best of both worlds.

Met 15 fysieke sessies en 10 webinars krijg je in deze hybride opleiding het beste uit beide werelden. Je mag rekenen op heel wat menselijke interactie, maar dankzij het online luik kan je dit postgraduaat ook gemakkelijker combineren met werk en/of een gezin. Dat maakt het ook interessanter als je van ver moet komen of regelmatig voor je werk in het buitenland verblijft.

Wat maakt deze opleiding zo uniek?

1

Je maakt deel uit van een performance community voor out of the box professionals.

2

De beste lesgevers delen hun inzichten en smart tricks.

3

De coördinatoren zijn zelf digitale marketeers.

4

Maximum 30 cursisten.

5

Je volgt 15 fysieke sessies (middag of avond) en meer dan 10 online sessies met replay.

6

Je krijgt 10 uur coaching 1-to-1 & 1-to-few.

7

Opbouw vanuit strategie en deep dives op tools.

8

Je zet zelf campagnes op, je meet en optimaliseert.

9

Je integreert (visual) content en storytelling.

10

Je krijgt intensieve recaps van social paid, SEA & SEO.

11

Na de opleiding kan je genieten van een internationale alumni experience.

 
 

Doelgroep 

Ondernemers, zaakvoerders of managing partners met een eigen business, webshop of kmo. Ook start-ups.

Professionals die digitale marketing performant in hun marketing- of communicatie­strategie willen implementeren. Bij voorkeur met relevante ervaring binnen het ruime domein van marketing, communicatie, grafisch of data/IT.

Pas afgestudeerden die actief solliciteren voor een job in een marketing­omgeving of een eigen onderneming opstarten. De opleiding kan alleen in combinatie met een job. Het postgraduaat telt 20 studie­punten, dus als student verlies je het recht op kinderbijslag.

 

Kostprijs

2650 euro, te betalen bij inschrijving. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de factuur per e-mail.

HOGENT is erkend als opleidings­verstrekker in het kader van de kmo-portefeuille (erkennings­nummer DV.O101616). Daardoor kan je tot tot 30% van je inschrijvings­geld recupereren. 
Meer info →

Wanneer?

Dit postgraduaat bestaat uit 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars (+ 2 extra online workshops - optioneel). Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 20 september 2022.

Voor de fysieke sessies kan je kiezen tussen:

  • middagsessies van 14 tot 17 uur
  • avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur

Switchen tussen middag- en avond­sessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.

De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

Bekijk de kalender

Intakegesprek aanvragen

 

Locatie

Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent

 

Evaluatie en attestering

Je presenteert en motiveert een digitaal marketingplan dat als eind­beoordeling van het post­graduaat telt. Houders van een graduaats-, bachelor- of master­diploma kunnen het getuig­schrift post­graduaat behalen.

Digitaal scheert
hoge toppen.

“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatie­management hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."

Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL

Digitaal scheert
hoge toppen.

“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatie­management hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."

Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL

Het aantal deelnemers is voor elke middag- of avond­sessie beperkt tot 30 personen. Snel inschrijven is dus de boodschap. 

Intakegesprek aanvragen

Hoe inschrijven?

  • Je bent een ondernemer, zaakvoerder of managing-partner van een eigen business, webshop of kmo.
  • Je bent een professional op management­niveau in een bedrijf of organisatie en je wil digitale marketing in je marketing- of communicatie­strategie implementeren. Bij voorkeur heb je relevante werk­ervaring binnen het ruime domein van de marketing.
  • Je bent pas afgestudeerd en op zoek naar een toffe job in een marketing­omgeving. Ben je echter pas afgestudeerd en wil je graag nog een extra jaartje verder studeren, dan kom je niet in aanmerking voor deze opleiding. Het postgraduaat digitale marketing telt maar 20 studie­punten en je verliest dus je recht op kinder­bijslag. Alleen als werkende of werk­zoekende binnen de marketing kan je inschrijven.
  • Je hebt al een graduaats-, bachelor- of master­diploma op zak. Is dit niet het geval? Een bewezen professioneel traject wordt ook in aanmerking genomen. Na een positieve intake kan je alsnog inschrijven maar je kan geen getuig­schrift postgraduaat behalen.
  • Je bent gepassioneerd door de nieuwste evoluties in de digitale wereld.
  • Je bent geëngageerd: deze opleiding is intensief.
  • Je hebt een uitstekende digitale basis­kennis. Dat betekent dat je elementair overweg kan met Google Analytics en zelf actief bent op sociale netwerken, waaronder ook een dynamisch LinkedIn-profiel. Je hebt bij voorkeur al eens geëxperimenteerd met social media advertising. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Dan is dat natuurlijk een troef.

De opleiding omvat 25 sessies waarvan 15 fysieke sessies en 10 webinars. Alle sessies gaan telkens door op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 20 september 2022.
Voor de fysieke sessies heb je de keuze tussen:

  • middagsessies van 14 tot 17 uur
  • avondsessies van 18.30 tot 21.30 uur

Switchen tussen de middag- en avond­sessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.
De digitale sessies gaan telkens door van 18.30 tot 21.30 uur en zijn voor middag- en avond­cursisten samen.

Vraag je intakegesprek aan

Voeg een link naar je LinkedIn-profiel (en eventueel met je cv) toe en geef ons een korte motivatie waarom je absoluut de opleiding wenst te volgen. Heb je een of meerdere Google certificaten behaald? Laat het zeker weten. Na screening kom je te weten of je in aanmerking komt voor een intake­gesprek.

Intakegesprek aanvragen

Verwacht je aan een aangenaam gesprek van max 30 minuutjes (telefonisch of via videocall) met Else Deneys, coördinator van de opleiding of Liselotte Schamp, onze co-coördinator. Je hoeft niks voor te bereiden Een intake is geen examen of test.We overlopen gewoon samen of de opleiding voldoet aan je verwachtingen en ambities. We gaan immers altijd voor een zo ideaal mogelijke match. In plaats van te mikken op zoveel mogelijk deelnemers, willen we alleen de juiste deelnemers. Dat is ons DNA. Vertel ons dus je verhaal, stel je vragen. We bespreken ook hoever je staat digitaal en op welk vlak je wil upskillen, verbreden of verdiepen. En waarom. Dat interesseert ons altijd. We are all ears.

Intakegesprek aanvragen

Voorinschrijven via de online module kan vanaf 1 april 2022 en is pas mogelijk na een positieve intake. Kandidaten die voor­inschrijven hebben voorrang om definitief in te schrijven. Zijn er eind juni nog plaatsen vrij? Dan kan je na positieve intake onmiddellijk definitief inschrijven. Zowel voor­inschrijven als inschrijven kan alleen na een intake­gesprek.

Definitief inschrijven kan vanaf 25 juni 2022. Ga terug naar de web­registratie, stel je studie­programma samen en onderteken het. Het studenten­secretariaat kijkt je registratie na en contacteert je via mail als er nog informatie zou ontbreken.

Eenmaal ingeschreven, ontvang je een mail met jouw persoonlijke inlog­gegevens en meer informatie. Je ontvangt ook een factuur in je mailbox. Je studentenkaart krijg je in de weken erna via de post toegestuurd.

Reservelijst

De opleiding is volzet als zowel voor de middag- als voor de avondsessies 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven. Dit zal gecommuniceerd worden op de site. Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.

  • De reservelijst bestaat uit kandidaten die een positieve intake hebben doorlopen maar niet kunnen inschrijven omdat er al 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven voor de middag- en/of avondsessies.
     
  • Sta je op de reservelijst? Dan krijg je daarover een mail.
     
  • Als een andere kandidaat beslist om zich uit te schrijven, dan maak jij nog kans. In dat geval wordt de eerstvolgende op de reservelijst per datum van kandidatuur gecontacteerd met een vraag om in te schrijven. Als je de module dan correct doorloopt en bevestigt, dan ben je vooralsnog ingeschreven.

Kleine aanpassingen met grote impact.

"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoek­machine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."

Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO

Kleine aanpassingen met grote impact.

"Ik hou ervan dat kleine aanpassingen aan websites toch een groot verschil kunnen geven in de manier waarop een website in een zoek­machine verschijnt en hoe dat honderden of zelfs duizenden bezoekers naar je website kan leiden."

Frederik Vermeire
SEO & online marketing specialist, zaakvoerder WiSEO

De opleiding
is modulair
opgebouwd. 

profielfoto Else Deneys

Else Deneys

Coördinator

else.deneys@hogent.be

profielfoto Liselotte Schamp

Liselotte Schamp

Co-coördinator

Chat met Liselotte

liselotte.schamp@hogent.be

Strategie & planning

Hoe ziet het digitale landschap eruit? Wat zijn de recentste trends? Hoe gedragen consumenten en afnemers zich online? Wat verwachten ze? En hoe kan je optimaal offline integreren voor een sterke omnichannel­aanpak? In deze module leer je strategische concepten uitzetten. Deze module omvat 5 sessies.

Performance

Hoe haal je de gewenste meetbare return uit je strategie? We demonstreren een breed aanbod aan performance tools en kanalen, gaande van optimalisatie van je (e-commerce)website tot het inzetten van specifieke digitale kanalen zoals e-mail, search, mobile, social, affiliate … Deze module omvat 8 sessies.

Branding

Hoe zet je digitale kanalen optimaal in om je merk online op te bouwen of te ondersteunen? Komen aan bod: content marketing en story­telling, visual branding, video en online advertising, search engine marketing, gamevertising, blogging en meer. Deze module omvat 7 sessies.

Analytics & metrics

Meten is weten. Dit laatste luik focust op optimalisatie van return en conversie. Welke meet­instrumenten zijn er om na te gaan of een digitale strategie efficiënt en effectief is geweest? Hoe stuur je bij? Deze module omvat 5 sessies.

Programma van het postgraduaat digitale marketing.
module studiepunten contacturen
Strategie & planning 4 15
Performance 6 24
Branding 6 21
Analytics & metrics 4 15
Totaal 20 75

Digitale opportuniteiten.

Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de media­wereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketing­investeringen sterk optimaliseren.

Beroepsfederatie IAB Belgium
(Interactive Advertising Bureau Belgium)

Digitale opportuniteiten.

Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de media­wereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketing­investeringen sterk optimaliseren.

Beroepsfederatie IAB Belgium
(Interactive Advertising Bureau Belgium)

No results without strategy.

De opleiding beperkt zich niet tot het puur uitvoerende. De toepassingen vertrekken vanuit een doordacht strategisch oogpunt. Vanuit die visie zijn ook de modules opgebouwd.

Digitaal inzetten voor een merk of bedrijf is meer dan wat coole visuals of video's posten op sociale media. Zonder inzicht heeft dat doorgaans weinig zin in termen van return. Het is de bedoeling om te weten waarom je doet wat je doet, vanuit welke context, naar welke doelgroep en met welke KPI's voor ogen. Je moet de juiste afwegingen maken en de meest performante online (+ offline) mix uitzetten met content die ook effectief scoort. En indien nodig inzetten op performance, bijvoorbeeld via SEA, en dit vanuit een optimaal budget. Want te veel betalen bestaat ook. En vooral voor niets betalen als de juiste afwegingen niet worden gemaakt. Dan pas kunnen we beginnen uitvoeren.

En dat is natuurlijk ook vervat in de opleiding. En superleuk. Zo leer je bijvoorbeeld optimaal video's maken met je smart­phone. Of een sterk e-mail­concept opbouwen. Allemaal heel concreet. Maar je vertrekt dus wel vanuit een strategische visie.

Sfeerbeeld
"De vraag naar digitale marketing­profielen vanuit de bedrijfs­wereld stijgt zeer snel. Het is opvallend hoe kandidaten die dit post­graduaat op zak hebben beduidend een onderscheid maken in selectie­procedures."

Camille Meert
CEO Bloovi Me

360°-view.

"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."

Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

360°-view.

"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."

Stijn Mistiaen
freelance online marketeer

Met dit diploma
heb je alle tools
in handen.

Zet je passie voor digitaal
om in meetbare return

Het postgraduaat digitale marketing focust op volgende competenties:

  • strategisch inzicht
  • grondige kennis van de beschikbare digitale tools en kanalen
  • inschakelen en integreren van digitale tools voor plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van inzichten in online content, story­telling en visual branding.
  • selectie en inschakeling van de juiste meet­instrumenten om het effect van digitale tools op de marketing- en communicatiestrategie te evalueren en efficiënt bij te sturen
  • uitbouw van een nieuwe digitale strategie, integratie en optimalisatie van bestaande campagnes
  • handelen met respect voor de privacy van de consument en de juridische aspecten die op de digitale marketing­omgeving van toepassing zijn.

De sessies zijn echte mind openers en verlopen in een opperbeste en inspirerende sfeer, met veel ruimte voor vragen, praktijkvoorbeelden, demo's en concrete uitwerkingen. De vele positieve getuigenissen zijn daarvan het beste bewijs.

Digital marketeer, conversation
of community manager

Je kan op een innovatieve, creatieve en efficiënte manier een digitale marketing­strategie voor een organisatie uitwerken of elementen van digitale marketing inbouwen in een bestaande communicatie­strategie, rekening houdend met de wettelijke bepalingen. Je kan ook het effect van de inschakeling van digitale tools analyseren. Je kan de juiste conclusies trekken en optimalisaties doorvoeren om de efficiëntie van toekomstige acties te verhogen en de doel­stellingen maximaal te realiseren.

Digital insights, trends
and expert opinions

Alle lesgevers zijn in hun dagelijkse job experten in een deelgebied van de digitale marketing. Op die manier garanderen wij een zeer praktijk­gerichte no-nonsense opleiding met concrete cases. Je bouwt bovendien snel een krachtig netwerk uit.

Sfeerbeeld

Nog vragen?

Veelgestelde vragen. 

Inschrijven gebeurt via de online inschrijvingsmodule.

  • Eerste stap is een intakegesprek
  • Vanaf 15 februari 2022 kan je na een postief intakegesprek voorinschrijven. Hiermee reserveer je je plaats in de opleiding die snel volzet is (30 cursisten middag of avond).
  • 25 juni 2022 ontvang je een mail van de studentenadministratie met de vraag om definitief in te schrijven. Dit betekent concreet dat je in de module je studiekeuze aanvinkt en digitaal ondertekent. 
  • Opgelet: bevestig je je inschrijving ten laatste 5 juli 2022, dan kan je beroep doen op het EARLY BIRD tarief met 250 euro korting. Zet dus een reminder in je agenda! Voor inschrijvingen na 5 juli 2022 geldt het reguliere tarief van 2650 euro.

Ben jij een ondernemende hands-on professional met digitale ervaring? Dan zal je maximum return uit deze opleiding halen. Zie een intake als een fijn telefonisch of online videocall moment (30min) met Else of Liselotte om je ambities toe te lichten. We bespreken ook de stand van zaken van je digital skills en waarom je wenst in te schrijven. Het is zowel voor jou als voor ons belangrijk dat er een match is met wat jij exact verwacht en wat wij als opleiding te bieden hebben. Via de form die je op voorhand invult hebben wij al enige context ter voorbereiding. Je hoeft je voor dit gesprek verder niet voor te bereiden. 

Je kan na een positief intakegesprek inschrijven zonder diploma hoger onderwijs, maar weet dat je in dit geval na het presenteren van je eindwerk/digitaal plan geen getuigschrift kan behalen. Je kan een bewijs van aanwezigheid krijgen en de opleidingscoördinatoren zijn altijd bereid om een aanbeveling op je LinkedIn te schrijven. Je bent dus uiteraard welkom als je qua background en motivatie in aanmerking komt. Niet iedereen tekent ook in om een diploma te behalen. De opleiding is een postgraduaat wat betekent dat je vanaf 1 diploma hoger onderwijs (graduaat, bachelor of master) een extra diploma kan behalen na slagen voor de uitwerking van je digitaal plan. Heb je je diploma hoger onderwijs nog niet in je bezit omdat je op het moment van inschrijven bijvoorbeeld nog examens moet afleggen, dan kan je zeker al inschrijven na een positief intakegesprek. Je diploma wordt dan later opgeladen.

Er zijn veel digitale marketing opleidingen en afhankelijk van je voorkennis, talenten en passies past een opleiding bij jou of niet. Het postgraduaat digitale marketing van HOGENT gaat niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. We richten ons naar een specifieke core van creatieve hands-on professionals die in hun werk reeds vertrouwd zijn met digitaal. Er is plaats voor 30 cursisten in de middagsessie en 30 in de avondsessies. Via een intake overleggen we samen nauwgezet of je ambities matchen met wat de opleiding concreet biedt. Om digitaal te scoren moet je weten wat er te koop is in de online supermarkt vooraleer je verstandige keuzes kan maken. Je moet strategisch inzicht kunnen koppelen aan het effectief zelf doen. De opleiding is daarom geënt op het T-model: een relevante overview van het digitale spectrum in combinatie met intensieve deep dives op de tools waar je vlot zelf leert mee werken. We gaan voor een hybride mix met 15 fysieke en meer dan 10 online sessies, te herbekijken voor oefening en uitdieping op eigen tempo. Wie een diploma wil, werkt als eindproef zelf een campagne uit. Trial and error is hoe je het echt leert. Ter ondersteuning krijg je heldere briefings en 10 uur coaching 1-to-1 en 1-to-few. Coördinatoren zijn zelf digitale marketeers. Lesgevers en coaches zijn ervaren praktijkmensen die gepassioneerd hun kennis sharen. Alle sessies zijn interactief. De sfeer is inspirerend en zeer open. Je leert van de coaches en lesgevers maar ook van je medecursisten die allemaal interessante mensen zijn zoals jij. We willen veel meer zijn dan gewoon een opleiding. We zijn een performance community met een straf netwerk, regelmatig leuke intermezzo’s en een internationale digital experience voor alumni.

We vragen digitale ervaring. En met ervaring bedoelen we: je kan basic overweg met Google Analytics of meer (certified) of je hebt al eens een social campagne opgezet. Kortom, digitaal laat je niet los en je kan niet wachten om er professioneler in te worden. De opleiding start niet from scratch maar is een zogeheten upskill. Wie niet actief is op de socials, een zwak of geen Linkedin profiel heeft en nog nooit in een (zelfs free) Google tool is gedoken, raden wij een basisopleiding aan.

De leeftijdsrange gaat van 20'ers tot ervaren bedrijfsmensen. Wat hen allemaal verbindt is een gedrevenheid om digitaal de next steps te zetten. Het core profiel zijn zelfstandige ondernemers, start ups/scale ups (veel e-commerce) en marketing- of communicatiemanagers van KMO’s. Ook consultants schrijven zich vlot in evenals visual branding profielen, UX en IT. Studenten worden niet toegelaten behalve student-ondernemers. Uit welke sector je komt maakt niet uit. Alle sectoren zijn onderhevig aan digitale transformatie. Commerciële bedrijven en agencies zijn zeker welkom, maar we verwelkomen ook met plezier professionals uit cultuur, non-profit en social profit evenals fundraisers en ngo’s.

 

De opleiding richt zich uitsluitend tot professionelen dus stages zijn niet aan de orde. Er zijn praktijkworkshops van de digitale bedrijven en via ons netwerk kan je altijd terecht bij digital agencies die graag hun werking en aanpak uitleggen.

Technische profielen leren klantgerichter en strategischer denken. De meer ‘soft skill’ profielen leren budgetteren, rekenen en meten. Na de opleiding kan je een verstandig digitaal plan uitzetten, return meten en optimaliseren om het maximum uit een budget halen. Je hebt een update overzicht van gratis en betalende sociale media, opties inzake eigen kanalen, tools, platformen en performance. Je kan bijgevolg de beste keuzes maken voor je digitaal plan gegeven je doelstellingen, doelgroepen, budget (ROI/ROAS) en potentieel. Je hebt inzicht in content, storytelling en visual branding om je boodschap met impact te brengen. Ook influencer marketing behoort tot het pakket. Podcast, video en de nieuwste evoluties krijgen extra focus. Je leert ook vlot met tools werken. Trial and error is hierbij de insteek. Het digitale niveau dat je na afronding van de opleiding haalt is intermediate. Je zal veel kennen en kunnen, maar je zal ook niet alle skills beheersen tot in de diepte. Advanced niveau is voor specialisten. It takes more dan een paar sessies om echt bedreven te worden in bijv. SEO, SEA of UX. Je kan wel behoorlijk uitvoeren, denken en meedenken als je uitbesteedt. Je zal je eigen marketingbudget verstandiger kunnen verdelen voor een optimale return, je krijgt inzicht in offertes voor digitale diensten en je zal sneller zien welke competenties ontbreken of overlappen in een digitaal team wat richtinggevend is als je wil aanwerven.

De opleiding is voorbehouden voor professionelen. Laatstejaars studenten die ook ondernemers zijn of bedrijfsactief op een andere manier kunnen contact opnemen om dit te bespreken in een intakegesprek. Weet dat de opleiding 20 studiepunten omvat en geen voltijds programma omvat (1 middag of avond in de week) dus het recht op kinderbijslag vervalt. We vragen ook aanwezigheid en actieve betrokkenheid wat combineerbaar moet zijn met de timing van andere lessen of een stage. Een bedrijfscontext met toegang tot de back-end van tools is bovendien vereist om een digitaal plan te kunnen uitwerken.

Zie je financiële input niet als een kost maar als een investering met gegarandeerde return. Het inschrijvingsgeld bedraagt 2650 euro maar wie definitief inschrijft ten laatste 5 juli 2022 kan beroep doen op het Early Bird tarief van 2400 euro.

Sommige cursisten zoals zaakvoerders van KMO’s of executives in grotere constellaties volgen de opleiding niet met het oog op het behalen van een diploma. Zij hebben andere motivaties zoals de scope aan digitaal verbreden en verdiepen, kunnen meedenken met digitale teams, budgetten optimaler verdelen wegens een beter zicht op prioriteiten, lacunes in digitale teams invullen door gerichter rekrutering, offertes beter kunnen beoordelen etc. Zij leggen geen eindproef af, omdat dit doorgaans voor hun carrière geen must is, en selecteren zelf welke sessies ze volgen en welke niet.

Voor alle andere profielen is het behalen van dit diploma warm aanbevolen. Door het uitwerken van een case leer je het vak en de coachings zijn een vorm van ‘premium consultancy’ die je als extra service aangeboden krijgt in de aanloop tot je pitch om je slaagkansen te vergroten.
Voor pas afgestudeerden die nog zoekende zijn naar een toffe job in digitaal is de opleiding de springplank, en doorgaans zelfs al na een paar weken les. Voor vele ondernemers betekent het doorlopen van het traject van A tot Z een ware stroomversnelling in hun business of een doordachte transformatie die veel beter inspeelt op opportuniteiten. Talrijke testimonials bevestigen dit. Voor andere mensen betekent het succesvol afronden van de opleiding annex diploma dan weer een career upgrade binnen dezelfde organisatie of voor een ander professioneel verhaal. Ons netwerk kan daarin natuurlijk een serieuze rol spelen. Regelmatig zien we zelfs een radicale carrièreswitch van payroll naar het eindelijk realiseren van de Grote Ambitie: een eigen zaak opstarten. Dit diploma is dus waardevol en wordt ook hoog gewaardeerd in de marketing – en bedrijfswereld.

Als coördinatoren zijn we onderwijsmensen maar vooral zelf digitale marketeers met specifieke praktijkervaring en een straf netwerk. Wie meespeelt in digitaal kent de opleiding aan HOGENT en omgekeerd. Dit diploma mag je dus gerust een quality label noemen. Je krijgt het dan ook niet zonder engagement. Maar eenmaal ‘in the pocket’ heb je gegarandeerd een voorsprong in alles wat je verder wil ondernemen in digitaal. Altijd meegenomen ook dat je niemand meer moet overtuigen van je skills. Het bewijs is er en staat bovendien prima op je LinkedIn. We worden dan ook regelmatig gecontacteerd door HR-managers, potentiële klanten of andere bedrijven die in zee willen gaan met iemand die bij ons de opleiding heeft gevolgd of zijn/haar business op basis van de referentie van ons postgraduaat op het LinkedIn profiel. Een goeie match making tool ook voor freelancers. Weet wel zeer goed: dit diploma is niet het ‘eindstation van de digitale trein’. In digitaal ben je nooit definitief ‘gearriveerd’. Wat dit diploma vooral doet is je voor altijd de goesting geven om gepassioneerd en met kennis van zaken de nieuwe evoluties in digital te blijven volgen.

De opleiding heeft een KMO erkenningsnummer (DV.O101616). Alle detailinformatie is terug te vinden op de website van VLAIO. VOV, BEV en opleidingscheques worden niet aangeboden.

De opleiding richt zich uitsluitend tot professionelen dus studiebeurzen zijn niet van toepassing.

Je kan de opleiding perfect combineren met je professionele verplichtingen. De opleiding wordt daarom ook in hybride formaat aangeboden. Een webinar kan je vanop afstand, dus ook in het buitenland, live meevolgen of je bekijkt de replay nadien. Weet wel dat je 80% van de sessies moet meevolgen om in aanmerking te komen om een digitaal plan (= eindwerk) te presenteren en bijgevolg te slagen voor de opleiding.

Neen, dit is om organisatorische redenen niet toegestaan. We zijn wel flexibel als je omwille van professionele redenen zoals een nieuwe job, kan motiveren waarom definitief switchen voor jou noodzakelijk is.

Een volledig overzicht met data en de optie fysiek of online is per sessie terug te vinden op de website. Alle fysieke sessies gaan door op dinsdag ofwel ’s middags (14u-17u) ofwel ’s avonds (18u30-21u30). Webinars gaan uitsluitend door op dinsdagavond (18u30-21u30) maar zijn altijd te herbekijken gedurende 10 dagen via ons gesloten YouTube platform.

Als je een digitaal plan wenst te presenteren heb je voldoende bagage nodig. Dan verwachten we dat je voor minstens 80% van de sessies aanwezig bent. Wie geen digitaal plan wenst te presenteren, kan uiteraard ad hoc sessies meevolgen.

Neen, aan jou de keuze. Sommige cursisten schrijven uitsluitend in voor de kennis, de skills en het netwerk en gaan niet voor een diploma. Wens je echter een getuigschrift te behalen, dan is het presenteren en motiveren van een zelf uitgewerkt digitaal plan de eindproef en dus een vereiste.

Dat wordt inderdaad aangeraden. Je werkt het digitaal plan uit voor je eigen onderneming of de onderneming/organisatie waar je werkzaam bent als werknemer of in bijberoep. Je kan je plan ook uitwerken voor een bevriend bedrijf of ondernemer maar weet dat je daarbij support moet krijgen: toegang tot data, metrics en bedrijfsgegevens, uiteraard alleen wat relevant is in het kader van de uitwerking van een digitaal plan.

Gemiddeld kan je rekenen op 10 uur coaching, 1-op-1 en in kleine teams en dit op verschillende touch points in de uitwerking van je digitale plan. Sommige sessies zijn ook workshops met telkens een luikje theorie gevolgd door oefeningen, coaching en feedback. Je kan ook rekenen op 4 intensieve recap sessies die antwoorden geven op vragen en knelpunten die je op voorhand doorgeeft. De coaches M/V zijn allemaal praktijkmensen van het hoogste niveau met bewezen ervaring, een passie om kennis te delen en een vlotte sympathieke stijl.

De opleiding is opgebouwd uit 4 modules met elk een aantal sessies die samen het volledige digitale traject beslaan van strategie tot en met optimalisatie. Vraag gerust meer info tijdens de intake. Kijk op de kalender voor de data van de sessies en wanneer fysiek, wanneer online. Het detailprogramma ontvang je tijdens de introsessie eind september 2022 en vind je vanaf dan ook op Chamilo. 

De gastsprekers zijn allemaal top praktijkmensen met bewezen ervaring. Velen hebben hun eigen business, hebben 1 of meerdere boeken gepubliceerd, zijn zeer actief op de socials en/of komen regelmatig als expert in de media. Zij delen graag hun kennis, tips & tricks en zijn erg geïnteresseerd in de digitale ambities van getalenteerde mensen. Tot onze sprekers mogen we rekenen Bert Van Wassenhove, Frederik Vermeiren, Sofie Verhalle, Karl Gillis, Dieter Van Esch en vele anderen. Agencies die elk jaar graag hun input leveren zijn ondermeer Scopernia, OMCollecrive, Intracto, UX Pro, The Fat Lady, Invisible Puppy, Wiseo, Supermachine, De Scriptorij, Motcha, Tomorrow, Sirius Legal, ea.  Presentaties van gastsprekers en opnames van online sessies worden elke week via ons elektronisch leerplatform Chamilo gedeeld en zijn voorbehouden voor wie inschrijft.

Zit je nog met prak­tische vragen over de opleiding? We helpen je graag verder!

Fish where the fish are.

"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal door­brengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."

Bart De Waele
CEO Duke and Grace

Fish where the fish are.

"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal door­brengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."

Bart De Waele
CEO Duke and Grace

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Navorming e‑commerce

Wil je als e‑commerce marketeer je webshop nog performanter uitbouwen? Tijdens deze korte, intensieve navorming reiken we je een aantal hands-on tools en inzichten aan waarmee je onmiddellijk aan …

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de professionele bachelor bedrijfs­management waarin je leert om producten en diensten succesvol te lanceren. En er vervolgens voor te zorgen dat die …

Marketing- en communicatiesupport
In het graduaat marketing- en communicatie­support maak je kennis met alle facetten van communicatie en marketing in een onderneming.
Trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie

Het postgraduaat trendwatching: van trendanalyse tot succesvolle innovatie (1 jaar in avond­onderwijs) geeft je inzicht in de nieuwste trends, innovaties en toepassingen in diverse …

Postgraduaat ondernemen

Je onderneemt of je hebt een start-upidee en je kan nog extra ondersteuning gebruiken? In het postgraduaat ondernemen ga je zelfstandig aan de slag met begeleiding van een business coach en een …

Salesmanagement

Het postgraduaat sales­management geeft je in 1 semester tijd de tools in handen om een doordachte sales­strategie op poten te zetten. Een essentiële strategische …