Deze opleiding bestaat uit 25 sessies en wordt georganiseerd samen met bevlogen experten uit het werkveld die graag hun ervaringen delen. Je maakt kennis met de nieuwste trends en evoluties zodat je als digitaal marketeer zelf aan de slag kan met de nieuwste inzichten.
Digitaal is het nieuwe normaal. De transformatie heeft een gigantische impact op organisaties, groot en klein, in alle sectoren: van profit tot non-profit, cultuur en onderwijs tot de sociale sector. Consumenten en afnemers willen op een andere manier aangesproken en bediend worden.
De opleiding geeft je als ondernemer of marketing professional dan ook de noodzakelijke strategische inzichten, metrics en tools om een maximale kwalitatieve return te halen uit je eigen online acties en platformen. Niet zomaar een mooie website of mooie visuals op je socialemediakanalen, maar strategische marketing die meetbaar is en impact scoort bij de doelgroepen die je voor ogen hebt.
Na het postgraduaat digitale marketing beschik je over de nodige vaardigheden om zelf een succesvolle digitale marketingstrategie uit te zetten, te meten en te optimaliseren.
De opleiding beslaat het volledige digitale traject van strategie tot en met effectieve implementatie en optimalisatie. Je kan dus een digitaal plan opbouwen vanuit een gefundeerd strategisch inzicht. Je kan de juiste doelstellingen en processen omschrijven. Je weet welke digitale tools en kanalen je daarvoor kan inzetten. Je selecteert de optimale omnichannel en digitale mix voor jouw verhaal. Online content, storytelling en visual branding kan je vanaf nu veel gerichter inzetten, geheel conform de legale context en jouw budget. Je interpreteert analytics, metrics en statistieken om de return van je acties te meten en bij te sturen.
Alle sessies worden gegeven door experten met veel praktijkervaring in een deelgebied van de digitale marketing. Onze docenten zijn topspelers onder de digitale consultants en agencies op het vlak van strategie en transformatie, UX, paid en search, visual branding, video, content en performance marketing en tools, metrics en analytics. Hun ervaring delen ze met plezier met jou.
We werken ook nauw samen met community partners waaronder Bloovi, SafeShops.be en Duval Union.
Dit postgraduaat bestaat uit 25 sessies. Die vinden telkens plaats op dinsdag. De opleiding start op dinsdag 22 september 2020.
Je kan kiezen tussen:
Switchen tussen middag- en avondsessies, zelfs occasioneel, is niet mogelijk.
Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent
Ondernemers, zaakvoerders of managing partners met een eigen business, webshop of kmo. Ook start-ups.
Professionals die digitale marketing performant in hun marketing- of communicatiestrategie willen implementeren. Bij voorkeur met relevante ervaring binnen het ruime domein van marketing, communicatie, grafisch of data/IT.
Pas afgestudeerden die actief solliciteren voor een job in een marketingomgeving of een eigen onderneming opstarten. De opleiding kan alleen in combinatie met een job. Het postgraduaat telt twintig studiepunten, dus als student verlies je het recht op kinderbijslag.
2450 euro
Je presenteert en motiveert een digitaal marketingplan dat als eindbeoordeling van het postgraduaat telt. Houders van een graduaats-, bachelor- of masterdiploma kunnen het getuigschrift postgraduaat behalen.
"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal doorbrengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."
Bart De Waele
CEO Duke and Grace
"De realiteit is dat op dit moment consumenten een groot deel van hun tijd digitaal doorbrengen. Als marketeer kan je dan maar beter weten hoe een digitale strategie in elkaar zit, welke tactieken je online kan gebruiken en hoe je het succes daarvan meet."
Bart De Waele
CEO Duke and Grace
Hoe ziet het digitale landschap eruit? Wat zijn de recentste trends? Hoe gedragen consumenten en afnemers zich online? Wat verwachten ze? En hoe kan je optimaal offline integreren voor een sterke omnichannelaanpak? In deze module leer je strategische concepten uitzetten. Deze module omvat vijf sessies.
Hoe haal je de gewenste meetbare return uit je strategie? We demonstreren een breed aanbod aan performance tools en kanalen, gaande van optimalisatie van je (e-commerce)website tot het inzetten van specifieke digitale kanalen zoals e-mail, search, mobile, social, affiliate … Deze module omvat acht sessies.
Hoe zet je digitale kanalen optimaal in om je merk online op te bouwen of te ondersteunen? Komen aan bod: content marketing en storytelling, visual branding, video en online advertising, search engine marketing, gamevertising, blogging en meer. Deze module omvat zeven sessies.
Meten is weten. Dit laatste luik focust op optimalisatie van return en conversie. Welke meetinstrumenten zijn er om na te gaan of een digitale strategie efficiënt en effectief is geweest? Hoe stuur je bij? Deze module omvat vijf sessies.
module | studiepunten | contacturen |
---|---|---|
Strategie & planning | 4 | 15 |
Performance | 6 | 24 |
Branding | 6 | 21 |
Analytics & metrics | 4 | 15 |
"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."
Stijn Mistiaen
freelance online marketeer
"De verschillende sprekers hebben mij een beter beeld gegeven van wat er allemaal leeft binnen digitale marketing. Het lijkt me onmogelijk om alle aspecten te beheersen, maar zo leer je wel wat je het meest interesseert."
Stijn Mistiaen
freelance online marketeer
De opleiding beperkt zich niet tot het puur uitvoerende. De toepassingen vertrekken vanuit een doordacht strategisch oogpunt. Vanuit die visie zijn ook de modules opgebouwd.
Digitaal inzetten voor een merk of bedrijf is meer dan wat coole visuals of video’s posten op sociale media. Zonder inzicht heeft dat doorgaans weinig zin in termen van return. Het is de bedoeling om te weten waarom je doet wat je doet, vanuit welke context, naar welke doelgroep en met welke KPI’s voor ogen. Je moet de juiste afwegingen maken en de meest performante online (+ offline) mix uitzetten met content die ook effectief scoort. En indien nodig inzetten op performance, bijvoorbeeld via SEA, en dit vanuit een optimaal budget. Want te veel betalen bestaat ook. En vooral voor niets betalen als de juiste afwegingen niet worden gemaakt. Dan pas kunnen we beginnen uitvoeren.
En dat is natuurlijk ook vervat in de opleiding. En superleuk. Zo leer je bijvoorbeeld optimaal video’s maken met je smartphone. Of een sterk e-mailconcept opbouwen. Allemaal heel concreet. Maar je vertrekt dus wel vanuit een strategische visie.
Camille Meert
CEO Bloovi Me
Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de mediawereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketinginvesteringen sterk optimaliseren.
Beroepsfederatie IAB
Interactive Agency Belgium
Digitalisering biedt marketeers geweldige opportuniteiten om een concurrentieel voordeel uit te bouwen. Zowel online als traditionele spelers in de mediawereld maar ook in elke andere economische sector kunnen dankzij de juiste inzet van digitale tools het rendement van hun marketinginvesteringen sterk optimaliseren.
Beroepsfederatie IAB
Interactive Agency Belgium
Het postgraduaat digitale marketing focust op volgende competenties:
De sessies zijn echte mind openers en verlopen in een opperbeste en inspirerende sfeer, met veel ruimte voor vragen, praktijkvoorbeelden, demo's en concrete uitwerkingen. De vele positieve getuigenissen zijn daarvan het beste bewijs.
Je kan op een innovatieve, creatieve en efficiënte manier een digitale marketingstrategie voor een organisatie uitwerken of elementen van digitale marketing inbouwen in een bestaande communicatiestrategie, rekening houdend met de wettelijke bepalingen. Je kan ook het effect van de inschakeling van digitale tools analyseren. Je kan de juiste conclusies trekken en optimalisaties doorvoeren om de efficiëntie van toekomstige acties te verhogen en de doelstellingen maximaal te realiseren.
Alle lesgevers zijn in hun dagelijkse job experten in een deelgebied van de digitale marketing. Op die manier garanderen wij een zeer praktijkgerichte no-nonsense opleiding met concrete cases. Je bouwt bovendien snel een krachtig netwerk uit.
“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatiemanagement hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."
Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL
“Toen ik acht jaar geleden afstudeerde in communicatiemanagement hadden we een paar uur lessen achter de rug over Facebook, LinkedIn en blogs. Dat die zulke hoge toppen zouden gaan scheren, hadden ze toen nog niet door. Vandaar mijn postgraduaat digitale marketing. Tijdens de opleiding kwam elke week een professional uit het werkveld ervaringen delen. Daar pik je enorm veel van op."
Mellissa Buys
senior project manager bij LIDL
De opleiding is volzet als zowel voor de middag- als voor de avondsessies 30 kandidaten definitief zijn ingeschreven. Dit zal gecommuniceerd worden op de site. Eenmaal volzet worden de inschrijvingen afgesloten.
Deze opleiding wordt aangeboden op de campus Schoonmeersen (Gent)
We helpen je graag verder! Stuur een mailtje naar else.deneys@hogent.be (coördinator) en/of liselotte.schamp@hogent.be (junior coördinator).
Of bestel een gedrukte brochure
via zjef.deloose@hogent.be.