De laatste tijd zijn er in de media verschillende negatieve verhalen gekomen die een inbreuk doen op het vertrouwen van de donateur. Een jammere zaak. Het zou bijna lijken alsof goede doelen te wantrouwen zijn, terwijl het tegendeel waar is. Zoals Rutger Bregman zegt dat de meeste mensen deugen, geloven wij er sterk in dat ook de meeste goede doelen deugen. Laten we vanuit de goede doelen dan ook blijven inzetten op het versterken van dat vertrouwen.
Wij gaan alvast verder op een positievere noot: ons onderzoek aan HOGENT bij 2292 Vlaamse gevers toont dat het vertrouwen in goede doelen goed zit. Over het algemeen geven donateurs een score van 61 op 100 wat betreft hun vertrouwen. Voor de doelen die donateurs effectief steunen ligt dat getal nog hoger met 75 op 100. Daarbij komt dat mensen met een hoger vertrouwen geneigd zijn organisaties periodiek te steunen en dus een structurele relatie aangaan. Vertrouwen is dus erg belangrijk om langetermijnrelaties met donateurs op te bouwen en te onderhouden, en laat net dat de basis zijn van fondsenwerving.
Hoe kan je als organisatie het best omgaan met donateurs om vertrouwen te krijgen? Er zijn drie belangrijke sleutelfactoren tot vertrouwen.
De Vlaamse gever wil weten waar de organisatie geld aan besteedt (73%).
Je geeft de donateur het best inzage in het feit dat fondsenwerving geld kost maar dat dit een nodige investering is om impact mogelijk te maken. Ook wanneer het bijvoorbeeld gaat over lonen, willen donateurs hierover transparantie. Net daarover merken we bij heel wat organisaties een soort schroom, wat wantrouwen in de hand werkt.
Nochtans is er niets mis met aan te tonen wat professioneel werken kost als het hand in hand gaat met de resultaten en de impact die het oplevert. HOGENT-onderzoek aan dat een professionele aanpak van fondsenwerving vaak leidt tot meer inkomsten. Als je dus dankzij een voltijdse en opgeleide fondsenwerver negentig dak- en thuislozen kan helpen in de plaats van negen, dan lijkt dat toch een logische keuze. Waarom dan die terughoudendheid? Dat het tegenwoordig belangrijk is voldoende loon te hebben naast een verschil te kunnen maken met je werk, hoeft binnen de huidige war for talent en arbeidstekorten geen betoog. Zeker omdat je als goed doel met complexe maatschappelijke uitdagingen aan de slag gaat, is dat talent cruciaal om die uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.
De Vlaamse gever wil weten welk verschil er gemaakt wordt met zijn of haar gift (88%).
Door concreet te weten wat ermee gebeurd is, stijgt het vertrouwen dat de steun goed terechtkomt. Als organisatie geef je je impact mee door succesverhalen, moeilijkheden, uitdagingen, oplossingen, … doorheen het jaar naar je donateurs te communiceren.
Sowieso verwachten Vlaamse gevers eens per jaar een duidelijk overzicht van alles in een openbaar jaarverslag (71%), bijvoorbeeld door een publicatie op de website. In dat jaarverslag komt niet alleen financiële informatie, maar ook een overzicht van de verwezenlijkingen – en dus de impact – die de organisatie dat jaar gemaakt heeft.
Organisaties moeten fouten kunnen toegeven en open kaart spelen (71%).
Zelfs als je ergens de mist in gaat, is het nog steeds aangewezen om fouten te erkennen in een poging de relatie te herstellen. Fouten ontkennen is sowieso geen goede strategie en kan de relatie met de donateur onherstelbaar beschadigen.
Speel vanaf het begin open kaart, stel je kwetsbaar op en toon aan dat je er onmiddellijk werk van wil maken. Door deze tactiek – ook wel Stealing Thunder genoemd – toe te passen vermijd je dat er schandalen aan het licht gebracht kunnen worden en kan je reputatieschade beperken.
Achteraf reageren op aantijgingen is niet zo sterk als proactief zelf aangeven dat er een moeilijkheid is en hoe er beslist is daarop te reageren. Ook als er een crisismanager nodig is, geef je best aan waarom jullie die persoon inschakelen en welke verwachtingen er zijn voor de toekomst. Waarom zouden donateurs niet mogen weten dat er moeilijkheden zijn, op welk vlak dan ook? Dit sluit ook aan bij het aantonen van je professionaliteit dat je dingen opmerkt en er werk van maakt en kan nog de kans opleveren dat betrokken donateurs je uit de nood helpen.
De donateur verwacht en verdient dat goede doelen op een ethische en verantwoorde manier met hun donaties omgaan en dat voldoende concreet kunnen aantonen. Gelukkig is dat voor de meeste organisaties eigenlijk geen enkel probleem. Want de meeste organisaties deugen, laat ons vooral dat in de verf zetten.
Tips om het donateursvertrouwen te verhogen.
Laat je donateurs weten wat er met hun giften gebeurt en wat je ermee bereikt.
Geef financiële informatie vrij en maak het jaarverslag openbaar.
Geef fouten toe en speel open kaart.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …Dienstverleningen fondsenwerving
G Gratis verkennend gesprek Ben je zoekende in wat fondsenwerving kan betekenen voor jouw organisatie? Loop je wat vast bij bepaalde zaken? Of wil je weten wat HOGENT te bieden heeft …Advies bij fondsenwervingsstrategie
Advies nodig om je strategie rond fondsenwerving te optimaliseren of te starten? We luisteren graag naar je noden in een gratis verkenningsgesprek en bieden daarna de mogelijkheid om jullie ook …Strategische fondsenwerving
Je krijgt alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties zal je alle …
Particuliere fondsenwerving (basisopleiding)
Wil je de kennis rond particuliere fondsenwerving in jouw organisatie verhogen? Wil je op een meer strategische en professionele manier te werk gaan? En wil je dit niet doen via 1 medewerker maar …Particuliere fondsenwerving: communiceren op maat van je doelgroep
Communiceer je nu naar iedereen op dezelfde manier? Of heb je wel een idee wie je groepen donateurs zijn maar weet je niet hoe op hun maat te communiceren? Heb je interesse om met persona’s aan …Particuliere fondsenwerving: strategische keuzes
Heb je het gevoel nu op alles in te spelen dat zich aandient? Heb je schrik om de verkeerde keuzes te maken? Of dat je teveel mogelijkheden hebt maar te weinig tijd en/of budget om ze allemaal op …Fondsenwerving - Belang van strategische aanpak
Bestaat fondsenwerving bij jullie nog uit losse acties? Is het moeilijk prioriteiten te stellen? Of ben jij al helemaal mee in het belang van een strategische aanpak maar het bestuur/ management …Hoe kunnen organisaties op maat communiceren met hun schenkers?
De evolutie van dalende overheidssubsidies zorgt voor een stijging in organisaties die in dezelfde vijver vissen naar extra fondsen bij particulieren. Dit maakt het professioneel benaderen van …