Foto Teatime@bib

Teatime@bib.

T

Teatime@bib.

Teatime@bib, dat zijn interessante themalezingen in je lokale HOGENT-bib. De volgende editie over "Onderwijsonderzoek" vindt plaats op 9 oktober om 16 uur. Kan je er niet bij zijn? Geen paniek. Je kan alles herbekijken alsof je er zelf bij was.

Screenshot video aankondiging teatime

Heb je een voorstel voor een lezing of thema?

We zijn altijd op zoek naar mogelijke onderwerpen voor Teatime@bib. Heb je een voorstel? Vul dan onze vragenlijst in en misschien komt jouw onderwerp in een volgende editie aan bod!

voorstel lezingvoorstel thema

Volgende editie:
Weten wat werkt.
De kracht van praktijkgericht onderwijsonderzoek .

9 oktober 2025 | 16 – 18 uur | Bib Schoonmeersen

Inschrijven

Programma.

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over praktijkgericht onderwijsonderzoek. Wat betekent het om als docent onderzoek te doen naar je eigen lespraktijk? Hoe helpt dat om beter zicht te krijgen op wat écht werkt? Welke ondersteuning kan je krijgen? En hoe ziet zo’n onderzoekstraject eruit, van idee tot resultaat?

Praktijkgericht onderwijsonderzoek aan HOGENT 

Delphine Sasanguie, coördinator onderzoekscentrum Learning in Diversity en Sonia Labeau, onderzoekscoach HELA

Hoe definieert en situeert praktijkgericht onderwijsonderzoek zich binnen HOGENT? En wat zijn verschillen en gelijkenissen tussen onderwijsonderzoek aan het Research Centre for Learning in Diversity en datgene dat door HELA wordt gepromoot?  

Op de sofa – docenten over hun onderzoek naar de eigen lespraktijk 

Inge Vaernewyck, lector, Sofie Van Waeyenberghe, lector en Muriel De Wolf, lector | Moderator: Jolien De Meester, stafmedewerker Onderwijsontwikkeling

Een inspirerend sofagesprek met docenten die zich – sommigen mét en sommigen zonder voorafgaande onderzoekservaring – engageerden voor een onderzoek naar de eigen lespraktijk. We luisteren naar hun motivatie, hun ervaringen en inzichten tijdens het traject, naar de uitdagingen die ze ontmoetten, en vernemen of ze de gewenste impact konden bereiken. 

Onderzoeksresultaten als bouwstenen van je opleiding

Nathalie Schepens, lector en Katia Perquy, opleidingshoofd

Dat de resultaten van je praktijkgericht onderwijsonderzoek effectief helpen om je opleiding vorm te geven en te versterken, en dat de resultaten een hefboom kunnen betekenen voor de opleidingskwaliteit wordt prachtig geïllustreerd door het onderzoek dat door de opleiding orthopedagogie werd gevoerd naar hoe zij-instromers het nieuw, blended opleidingsprogramma ervaren. Een getuigenis over hoe waardevol het is om als opleiding in praktijkgericht onderwijsonderzoek te investeren.   

Een voorstel indienen in kader van de HELA-call: tips & tricks

Sonia Labeau, onderzoekscoach HELA

HELA lanceert jaarlijks een oproep voor het indienen van onderzoeksvoorstellen die als doel hebben om zowel de onderzoeksvaardigheden van lesgevers te versterken als het evidence informed onderwijs aan HOGENT verder uit te bouwen. In deze sessie wordt praktische info geboden over hoe je een idee omvormt tot een prachtig onderzoeksvoorstel, en over de ondersteuning die HELA daarvoor aanreikt.

Vorige edities.

Hieronder vind je een overzicht van alle vorige Teatimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.

Vorige edities.

Hieronder vind je een overzicht van alle vorige TeaTimes. Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de presentaties herbekijken.

A.I. Eén jaar later.

8 mei 2025

Vorig jaar organiseerden we een gesmaakte Teatime@BIB over A.I. Een jaar later merken we dat er steeds meer initiatieven genomen worden binnen HOGENT. Tijd dus voor een update.

Deze Teatime@bib herbekijken

Onderzoeks- en bachelor­proef­projecten met impact.

13 februari 2025

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over bachelorproeven met een interdisciplinaire insteek. Hoe maken studenten vanuit hun eigen discipline of beroepsvisie een verschil in maatschappelijke vraagstukken? Hoe verbindt onderzoek verschillende disciplines met elkaar? Welke initiatieven aan HOGENT stimuleren interdisciplinariteit in onderzoeks- en bachelorproefprojecten? 

Deze Teatime@bib herbekijken

NatuurRijk: over biodiversiteit.

17 oktober 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over het verbeteren van de biodiversiteit. Wil je meer weten over hoe je een diverse bloemrijke tuin krijgt? Of waar het Sustainability Office binnen de hogeschool aan werkt? Of wil je meer horen over het biodiversiteitsplan van HOGENT?

Deze Teatime@bib herbekijken

Ervaringskennis.

30 mei 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over ervaringskennis inzetten als volwaardige bron van kennis, naast professionele en wetenschappelijke kennis. Wil je meer weten over op kunst gebaseerd onderzoeksmethoden bij sociale vraagstukken? Wil je meer horen over de ondersteuning en noden van studenten met zorgtaken? Of ben je benieuwd naar erkennen van ervaringskennis in de opleidingen sociaal werk en orthopedagogie?

Deze Teatime@bib herbekijken

Teatime special over A.I.

23 april 2024

In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over A.I. Enkele van onze lesgevers lichten toe hoe ze A.I. inzetten in hun les: van je studenten goed leren prompten tot A.I. inzetten om goede wetenschappelijke teksten te schrijven.

Deze Teatime@bib herbekijken

Santé! Over gezondheids­promotie en gezond leven.

30 november 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over gezondheidspromotie en gezond leven. Wil je meer weten over zelfcompassie en lichaamsbeeld bij eetstoornissen? Wil je je laten inspireren door onderwijspraktijken die focussen op gezondheidsbevordering? Of wil je meer horen over een zelfhulptool met betrekking tot het herstel van welbevinden?

Deze Teatime@bib herbekijken

Allemaal anders (deel 2).

5 oktober 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over pioniersstudenten? Wil je meer horen over sociale rechtvaardigheid in lokale contexten van stadsvernieuwing? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusie in het hoger onderwijs?

Deze Teatime@bib herbekijken

Allemaal anders (deel 1).

11 mei 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over diversiteit en inclusie. Wil je meer weten over een trainingspakket over divers-sensitieve zorg aan ouderen met een migratie-achtergrond? Wil je meer horen over de hindernissen van studeren met een fysieke beperking? Of ben je benieuwd naar genderinclusie en inclusietrajecten op HOGENT?

Deze Teatime@bib herbekijken

Doe maar duurzaam.

2 maart 2023

In Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over duurzaamheid, circulaire economie en impact. Wil je de Design for (Dis)assembly-technologie voor meubilair leren kennen? Wil je meer horen over de opleiding milieu- en duurzaamheidsmanagement? Of ben je benieuwd naar de verschillende houtsoortmogelijkheden in functie van duurzaamheid?

Deze Teatime@bib herbekijken

MENSenSTAD.

17 november 2022

Tijdens deze aflevering gaven HOGENTenaars ons een inkijk in hun lopende projecten rond de woon- en omgevingskwaliteit in sociale huisvesting, de impact van stadsontwikkeling, de tijdelijke invulling van leegstaande gebouwen en terreinen, een model dat de waarde en betaalbaarheid van vastgoed bepaalt en verklaart, de sociale aspecten van duurzaamheid binnen de landschaps- en tuinarchitectuur en meer.

Deze Teatime@bib herbekijken

Mantelzorg.

19 november 2020

In Vlaanderen wordt het merendeel van de zorg geboden door mantelzorgers: partners, kinderen, ouders, andere familieleden, vrienden of buren. Zij treden vaak op als volwaardige partners van de professionele zorgverleners. Met de vermaatschappelijking van de zorg krijgt mantelzorg een nog prominentere rol. Tegelijkertijd hebben mantelzorgers ook eigen vragen en noden.

Deze Teatime@bib herbekijken

Corona.

zomer 2020

Ook HOGENTenaars bonden op een inspirerende manier de strijd aan met het coronavirus. In een reeks filmpjes komen docenten, studenten en onderzoekers aan het woord. Zij getuigen over hun ervaringen via een online interview of een zelf gemaakt filmpje.

Deze Teatime@bib herbekijken

Geestelijke gezondheids­zorg.

20 februari 2020

Vandaag kampt één op drie Belgen met emotionele en psychische problemen. Net zoals in de algemene gezondheidszorg wordt de scheidingslijn tussen residentiële zorg en thuiszorg steeds vager. Mobiele teams worden ingezet zodat mensen die hulp nodig hebben langer thuis kunnen blijven of sneller de residentiële zorg kunnen verlaten. Levenskwaliteit, sterktes en eigen waarden van psychisch kwetsbare mensen komen hierbij centraal te staan.

Deze Teatime@bib herbekijken

Inclusie.

21 november 2019

In een inclusieve maatschappij telt iedereen mee en kan elkeen op een betekenisvolle manier deelnemen aan de samenleving. Wat betekent en hoe bereiken we inclusief onderwijs en een inclusieve (geestelijke) gezondheidszorg?

Deze Teatime@bib herbekijken

Contact

Heb je vragen? Mail naar teatime@hogent.be.