“Wat ik gigantisch sterk vind aan HOGENT is de verbondenheid onderling. Het netwerk dat ik tijdens mijn studententijd heb opgebouwd staat er nu - bijna 20 jaar later - nog steeds. Dat maakt van mij een echte HOGENTenaar.”
Twee bachelors
Ik ben vorig weekend 41 jaar geworden, dus mijn studies zijn natuurlijk al enige tijd geleden. Maar ik kijk echt wel met heel veel voldoening terug op mijn studententijd. Ik heb eerst accountancy-fiscaliteit gevolgd op campus Mercator. Daarna ben ik via een verkort traject voor een tweede bachelor in marketing gegaan, ook aan HOGENT. Niet dat ik nog niet wou gaan werken, maar voor mij was het heel duidelijk dat ik mij na accountancy-fiscaliteit nog verder wou verdiepen in het commerciële.
"Ik heb nog getwijfeld tussen handelswetenschappen en marketing, maar marketing gaf mij meer mogelijkheden naast de schoolactiviteiten, want ik was ook heel actief in alles wat te maken had met studentenparticipatie."
Van voetbal naar studentenparticipatie
Na een jaar op de hogeschool heb ik tijdens het voetballen een blessure opgelopen en moest ik worden geopereerd. Beeld je in: ik ging al 11 jaar voetballen bij Sporting Lokeren, 5 tot 6 keer per week. Plots viel dat allemaal weg en had ik zeeën van tijd. Omdat ik nogal een mondige student was, ben ik destijds heel actief geworden in alles wat te maken had met studentenparticipatie: van de departementale studentenraad tot de algemene studentenraad, de raad van bestuur en de verschillende overlegorganen.
In de departementsraad zat toen Jos Van Acker, een van de grondleggers van Vlerick Business School. Die zei tegen mij: “Als ik je een ding mag aanraden: start eerst in de sales en leer zo de markt en de klanten kennen. Dat kun je gebruiken om door te groeien in je verdere carrière.” Ik heb dat toen goed in mijn oren geknoopt en ik ben na mijn studies gestart in de sales.
"Tijdens je studententijd zijn er eigenlijk enorm veel opportuniteiten om op korte tijd te connecteren met heel veel mensen. Dat kun je meepakken in de rest van je leven, of dat nu professioneel is of vriendschappelijk."
Netwerk van HOGENTenaars
Na mijn studies had een oud-medestudent van de studentenraad mij gecontacteerd om te starten bij Lyreco, waar hij toen zelf ook werkte. Zo ben ik meteen uit de schoolbanken gerold zonder noemenswaardige sollicitatie.
En ook de getuigen op mijn trouw waren een oud-medestudent in accountancy-fiscaliteit en eentje van marketing. Dus ook daar heb ik mooi de balans gehouden. (lacht) Dat is nu toevallig dat ik daar aan denk, want ik had er eigenlijk zelf nog niet bij stilgestaan.
Een bewogen carrière
Na anderhalf jaar sales kreeg ik bij mijn eerste werkgever al de vraag om door te groeien naar marketing. Ik heb dan 2,5 jaar product management gedaan voor de Benelux, en dan mocht ik deelnemen aan een high potential programma om door te groeien naar een directiefunctie. Daarvoor moest ik eerst internationaal gaan, dus dan ben ik verhuisd naar het hoofdkantoor in Frankrijk. Na 3 jaar als internationaal aankoper kwam de job vrij van marketingdirecteur Benelux. Die rol heb ik toen ook 3 jaar gedaan, en dan heb ik samen met de algemeen directeur de overstap gemaakt naar de Belgische Distributiedienst (BD) als commercieel directeur. Na 8 jaar in die rol heb ik uiteindelijk beslist om samen met mijn vrouw zelf een bedrijf uit de grond te stampen.
Hello archie
Mijn vrouw Birgit en ik hebben twee kindjes van bijna 3 en net 1 jaar: Achilles en Jacques. We waren dus al erg veel bezig met babyartikelen, en ook van oudsher had ik al wat raakvlakken met die markt. We hebben dan beslist om zelf een Belgisch e-commercebedrijf op te starten met babyartikelen. We verkopen enkel producten waar we zelf volledig achter staan en willen altijd weten waarvan ze gemaakt zijn. Zo kijken we bijvoorbeeld of er geen schadelijke stoffen gebruikt worden in de zonnemelk en kiezen we bewust zoveel mogelijk voor duurzame merken van houten speelgoed in plaats van plastiek speelgoed. Ook de traceerbaarheid van die hele keten vinden wij erg belangrijk.
"Net voor de zomer hebben we helloarchie.com gelanceerd, een webshop met alles voor kindjes van 0 tot 6 jaar, met een focus op duurzaamheid, design, educatie en fashion."
Chief everything officer (CEO)
Babyspullen worden nog steeds voornamelijk aangekocht door vrouwen. Je gaat dan ook zien op onze website dat Birgit het gezicht is van helloarchie.com naar de markt toe. Zij bepaalt ook welke producten wij aanbieden. Dat is volledig haar dada. Ik sluit dan de overeenkomsten met de leveranciers en zorg ervoor dat operationeel alles goed verloopt. Zo zijn wij goed op elkaar afgestemd. We noemen onszelf allebei ‘chief everything officer’ in plaats van ‘chief executive officer’, want als je maar met twee bent, dan moet je natuurlijk ook alles zelf doen. Je bent er dan voor verantwoordelijk dat de boekhouding klopt, dat je leveranciers worden betaald en dat alles van A tot Z in orde is. Je kunt dat natuurlijk samen doen met partners, maar op het einde van de rit moet heel die machine wel draaien.
Een verslavend derde kindje
We krijgen vaak de feedback dat mensen het super vinden dat er zo'n Belgisch initiatief bestaat. Dat horen we zowel van consumenten als van leveranciers, dus dat is wel leuk. En nog leuker is het aantal bestellingen waarin zich dat vertaalt. Die eerste orders waren echt kicken. Dat is gigantisch verslavend, want je ziet die orders binnenkomen op je smartphone. Hello archie is intussen echt al ons derde kindje, dus dat is leuk om dat verder te zien groeien en ontwikkelen.
Samenwerkingen met HOGENT
Intussen kijken we al uit naar onze eerste rekrutering. Voor eind augustus willen we onze eerste vacature lanceren. Wie weet wordt dat ook een HOGENTenaar die ons als eerste komt versterken. We zullen de vacature zeker publiceren op het HOGENT Career Center. Sowieso hebben we de ambitie om een aantal projecten te doen samen met HOGENT en ook samen te werken met stagiairs van HOGENT. Volgend jaar komt er al een stagiair vanuit de opleiding kmo-management, maar er is zeker ook ruimte voor studenten uit andere opleidingen zoals marketing. Zelf ben ik destijds ook heel actief op zoek gegaan naar een stageplaats waar er heel veel initiatief kon worden genomen. Het ondernemende dat ik heb mogen doen in mijn stagetijd wil ik zeker ook mee kunnen doorgeven aan anderen. Dat zou ik echt geweldig vinden.
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Accountancy-fiscaliteit
Accountancy-fiscaliteit is een afstudeerrichting van de professionele bachelor bedrijfsmanagement. Je verwerft een diepgaande kennis van de boekhoudkundige en fiscale wetgeving. Je …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …
Kmo-management
Kmo-management is een afstudeerrichting van de professionele bachelor bedrijfsmanagement waarbij je een bedrijf leert bekijken vanuit de helikopterview van een manager of ondernemer. …
Bedrijfsmanagement
In de bachelor bedrijfsmanagement kan je kiezen tussen 7 afstudeerrichtingen en 1 allround opleiding: accountancy-fiscaliteit, financiën & verzekeringen, …
Studenteninspraak
Participatie en inspraak voor studenten zijn een evidentie. Studenten hebben aan HOGENT een belangrijke stem in het beleid en nemen een actieve rol op als …Career Center
HOGENT heeft een Career Center ingericht om de arbeidsmarkt en onze studenten te verenigen. Daarvoor werken we samen met JobTeaser, hét carrièreplatform in Europa dat …
Stages en bachelorproeven
Ben je op zoek naar een stagiair voor je school, bedrijf of organisatie? Dat kan! HOGENT hecht veel belang aan authentieke leeromgevingen voor haar studenten, organisaties waar ze hun kennis …Ontdek welke studiekeuze bij je past
Ontdek welke studiekeuze bij je past. Op het online studiekeuzeplatform vind je alles wat je kan helpen. Een brochure aanvragen? Eens chatten met studenten? Of een virtuele …