HOGENT lanceerde haar nieuwe HOGENTenaarscampagne. Het zwaartepunt van die rekruterings- en imagocampagne ligt op digitale kanalen als Facebook, Instagram en Youtube, maar de HOGENTenaars zullen ook te zien zijn in het straatbeeld, onder meer in bushokjes en op billboards. Daarnaast loopt er ook een radiocampagne op NRJ. De verhalen van deze vier (en andere) HOGENTenaars vind je op www.hogent.be/hogentenaar, maar we stellen hen hier graag al eens voor.
Zoë
Zoë studeerde af als bachelor modetechnologie en richtte samen met haar moeder het kledingmerk Renée op. Dat staat voor unieke creaties gemaakt van gerecycleerde kledij die Zoë vindt op rommelmarkten, in tweedehandswinkels, of krijgt van vrienden en kennissen. Het verhaal van Renée startte toen Zoë enkele oude hemden van haar grootvader hergebruikte om er een nieuwe jurk van te maken. Deze en andere upcyclingcreaties van Zoë vielen zeer in de smaak bij haar omgeving, wat uiteindelijk leidde het merk Renée.
Alle kledingstukken worden lokaal gemaakt in het Renée-atelier in Gent. Tijdens het productieproces wordt zo goed als alles van de bestaande hemden gebruikt om iets nieuws mee te maken. De restjes worden bewaard en worden omgevormd tot mondmaskers, sjaaltjes, kleine tasjes. Hierdoor gaat niets verloren.
Jacob
Jacob studeerde af als bachelor bedrijfsmanagement, afstudeerrichting kmo-management. Naar eigen zeggen was hij niet meteen een modelstudent. “Ik ben vooral een doener”, schetst hij. Bij de vakken die meer inspeelden op ondernemende vaardigheden voelde hij zich bijgevolg beter in zijn sas. Het is dus geen toeval dat hij, samen met twee vrienden van de scouts, een onderneming opstartte die ‘slimme zonnecrèmedispensers’ verdeelt en verhuurt.
Een studie aan UGent berekende dat de maatschappelijke kosten van huidkanker in België oplopen tot meer dan 100 miljoen euro op jaarbasis – en dat staat nog los van het menselijke leed. Zonnecrème gebruiken, is dus belangrijk. Dat inspireerde Jacob om ‘Sundo’ te ontwikkelen, slimme verdeelpunten van zonnecrème. Die installeert hij op strategische plaatsen, onder meer in opdracht van overheden en organisatoren van evenementen. Dat levert hen data op: waar en wanneer wordt er het meeste gebruik van gemaakt? Maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen er geen gebruik van maken en het eigenlijk wel nodig is. Dat kan helpen om meer gericht te sensibiliseren en huidkanker te voorkomen.
Arne
Arne Govaerts is laatstejaarsstudent toegepaste informatica en een gedreven ondernemer met oog voor ecologie en duurzaamheid. Zijn ondernemersproject NORMAL is een verpakkingsvrije online kruidenierszaak in regio Lebbeke met bijna uitsluitend biologische producten. “Ik stoorde me enorm aan al die verpakkingen telkens ik iets kocht en wou daar een alternatief voor bieden”, zegt Arne. Hij voegde de daad bij het woord: hij ontwikkelde de webshop NORMAL, waar je producten per gewicht kan bestellen. Die bestellingen levert Arne dan aan enkele vaste afhaalpunten of aan huis. De levering gebeurt met een elektrische deelauto.
“Klanten vinden op de webshop typische producten die je bij een kruidenier vindt, zoals voeding en schoonmaakproducten, maar bestellen die per gewicht, in eenheden van 50 gram. Ik doe die dan in glazen potten - die uiteraard hergebruikt worden. Voor de afhaalpunten werk ik samen met verschillende handelaars.
Verpakkingen drastisch verminderen vergt misschien wat logistiek denkwerk, maar met een oplossingsgerichte ingesteldheid kom je echt al een heel eind ver, vindt Arne.
Beatrice
Beatrice volgt een bacheloropleiding verpleegkunde. In haar land van herkomst Roemenië studeerde ze aan het muziekconservatorium en was er lange tijd actief als leerkracht. Toen ze in België terechtkwam, was het eigenlijk opnieuw van nul herbeginnen. Ze deed verschillende jobs, onder meer in een naaiatelier en als sous-chef in een restaurant. Toen dat restaurant ermee ophield, werd Beatrice geconfronteerd met de vraag hoe ze haar toekomst verder vorm wilde geven.
“Ik kreeg aanvankelijk veel aanbiedingen als poetshulp, maar dat was niets voor mij. Ik werk graag met en voor mensen en vind sociale contacten zeer belangrijk”, blikt ze terug. "Die behoefte om sociaal bezig te zijn, heeft zeker meegespeeld in mijn keuze om uiteindelijk te gaan voor een bacheloropleiding verpleegkunde."
Intussen schaaft ze naarstig haar (overigens al heel behoorlijk) Nederlands bij. “Het taalaspect is natuurlijk een extra uitdaging en sowieso gaat studeren me minder gemakkelijk af dan 20 jaar geleden, maar dat houdt me niet tegen. Ik ben zeer leergierig en probeer elke dag mezelf te verbeteren.”
Publicatiedatum: 13/01/2022