Freek Van Baelen, lector marketing aan HOGENT, geeft in zijn boek ‘Prijzen laten werken’ een praktische kijk op prijsbeleid. Het boek combineert inzichten uit marketing, economie, management en psychologie en stelt de lezer in staat om een praktisch en doeltreffend prijsbeleid uit te werken.
Het boek komt tegemoet aan een behoefte: handboeken die specifiek focussen op prijzenbeleid zijn schaars, ervaart Freek Van Baelen: “Als er al handboeken waren die ik had kunnen gebruiken, waren die nooit helemaal mijn ding. Prijsbeleid is meestal geïntegreerd in een ander en ruimer aspect van bedrijfsmanagement”, situeert hij. En om het hiaat dat hij ontdekte te dichten, schreef hij zelf een boek over het onderwerp, gebaseerd op zijn lessen.
Studenten leren aan de hand van het boek begrijpen wat de mechanismen achter prijszetting zijn, en kunnen motiveren waarom een bedrijf aan een bepaalde prijszetting hanteert.
Prijs-kwaliteitverhouding
Maar Freek richt zich niet enkel naar studenten. Zijn boek is ook in de boekhandels te koop omdat al dan niet startende ondernemers al eens worstelen met het definiëren van de juiste prijzen. Zij vinden er eveneens heel wat relevante informatie in.
“Ik geef de lezers ook inzicht in hoe de consument aankoopbeslissingen neemt en wat hierbij de rol is van prijzen. Hoe maak je als klant een keuze uit vergelijkbare producten die een supermarkt aanbiedt? Daarin spelen verschillende zaken mee, maar prijs is uiteraard een belangrijk element. In essentie gaan we op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dat impliceert dat, als we een hoge waarde hechten aan een product, we minder geneigd zijn om de prijzen te vergelijken”, legt Freek uit.
In ‘Prijzen laten werken’ benadert hij prijsbeleid vanuit uiteenlopende invalshoeken, schetst de opportuniteiten ervan en helpt zo studenten en ondernemers om een succesvolle prijsstrategie uit te bouwen.
Prijzen laten werken
Freek Van Baelen
Owl Press 2022, 136p., 29,95 euro
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …
Bedrijfsmanagement
In de bachelor bedrijfsmanagement kan je kiezen tussen 7 afstudeerrichtingen en 1 allround opleiding: accountancy-fiscaliteit, financiën & verzekeringen, …
Marketing- en communicatiesupport
In het graduaat marketing- en communicatiesupport maak je kennis met alle facetten van communicatie en marketing in een onderneming.Digitale marketing
Het postgraduaat digitale marketing is een premium opleiding met als core doelgroep professionals die hun passie voor digitaal willen omzetten in kennis en skills die ondernemingen vandaag de dag …
Studeer verder in business en marketing
Bekijk je mogelijkheden om verder te studeren in de wereld van business, ondernemen en marketing. Of je nu al actief bent in deze interessante sector en je graag verder wil verdiepen, of helemaal …
Publicatiedatum: 09/03/2022