Foto Zeven gouden tips om de impact van je actie te verhogen.

Zeven gouden tips om de impact van je actie te verhogen.

Z

Zeven gouden tips om de impact van je actie te verhogen.

HOGENT voert onderzoek rond geefgedrag in Vlaanderen.

Rodeneuzendag komt op kruissnelheid en binnenkort kan er opnieuw geld opgehaald worden voor De Warmste Week. Mooie initiatieven waar Vlamingen hun goed hart en betrokkenheid kunnen tonen. HOGENT moedigt dergelijke acties niet alleen aan, maar wil ze ook een boost geven.

Momenteel voert HOGENT een onderzoek uit rond geefgedrag. Op basis van een bevraging bij 2200 Vlamingen worden modellen gemaakt waarmee goede doelen communicatie op maat van de doelgroep kunnen opstellen. Zo verhogen ze de impact van hun activiteiten. Aan de hand van de voorlopige resultaten kunnen de onderzoekers nu al voor iedereen die acties doet, individuen én organisaties, zeven gouden tips geven. Het onderzoek geeft namelijk aan hoe je Vlamingen kan overtuigen om te geven.

7 gouden tips om de impact
van je actie te verhogen

1

Durf de vraag te stellen om geld te geven.

Gevende Vlamingen vinden het normaal om te geven maar het moet hen wel gevraagd worden. Durf ook een voorstel doen naar een bepaald bedrag. Maak je niet ongerust indien je bedrag hoger ligt dan iemand kan betalen. De meeste mensen zijn niet beledigd omdat je ze financieel sterker inschat.

2

Ons kent ons.

Ga vooral mensen aanspreken die je kent en probeer hier een sneeuwbaleffect te verkrijgen doordat ook zij op hun beurt hun kennissenkring gaan aanspreken. Maak dat mogelijk door bijvoorbeeld informatie te bezorgen die ze makkelijk kunnen delen op sociale media. Gevende Vlamingen tonen graag hun sociaal engagement.

3

Vertrek vanuit positieve verhalen.

Raak mensen in hun hart met verhalen van hoop en warmte. Toon hoe ze mee verantwoordelijk kunnen zijn voor verbetering. Vlamingen geven omdat ze kunnen bijdragen aan een betere wereld. Toon daarom concreet aan welke positieve gevolgen de mensen die je via een gift steunt zullen ervaren. Je kan ook voorgaande successen gebruiken om te tonen hoe jouw actie of organisatie het verschil maakt. Gevende Vlamingen vinden het belangrijk dat organisaties deskundig zijn. Maak mensen niet angstig. Een organisatie die zich bijvoorbeeld inzet voor herbebossing, legt beter de nadruk op welke positieve toekomstperspectieven dat biedt, in plaats van uitgebreid een doembeeld te schetsen dat zegt hoe slecht het met onze luchtkwaliteit en planeet gesteld is.

4

Gebruik authentieke verhalen en beelden.

Verzin geen verhalen, maar werk met echte verhalen en foto’s. De gevende Vlaming wil kunnen vertrouwen op wat je zegt. Als je bijvoorbeeld geld inzamelt voor de ondersteuning van jongeren, laat dan een jongere aan het woord komen die geholpen werd of hulp nodig heeft. Zorg er natuurlijk wel voor dat je de verhalen en beelden met toestemming kan gebruiken.

5

Toon de impact.

Gevende Vlamingen vinden eerlijkheid en transparantie zeer belangrijk. Laat daarom achteraf weten waar de gift voor gebruikt is en wat je met het geld hebt kunnen bereiken.

6

Maak het makkelijk.

Gevende Vlamingen willen op een eenvoudige manier geld geven. Gebruik bijvoorbeeld een QR-code of zet een geefknop op je website waardoor mensen online kunnen doneren.

7

Laat mensen deel zijn van het verhaal.

Organiseer een evenement, nodig ze uit naar de organisatie die je wil steunen, hou ze op de hoogte van je actie, … Gevende Vlamingen steunen acties waar ze zich betrokken bij voelen.

Wie deze gouden tips toepast, krijgt een positief effect op het verzamelde bedrag.

Meer info of een gratis adviesgesprek rond fondsenwervende acties?

Stuur een mail naar joke.persyn@hogent.be.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Advies bij fondsen­wervings­strategie
Advies nodig om je strategie rond fondsenwerving te optimaliseren of te starten? We luisteren graag naar je noden in een gratis verkenningsgesprek en bieden daarna de mogelijkheid om jullie ook …
Hoe kunnen organisaties op maat communiceren met hun schenkers?

De evolutie van dalende overheidssubsidies zorgt voor een stijging in organisaties die in dezelfde vijver vissen naar extra fondsen bij particulieren. Dit maakt het professioneel benaderen van …

Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …
Strategische fondsenwerving

Je krijgt alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties zal je alle …

Wie doneert, geeft ongeveer 20 euro per maand

Grootschalig onderzoek aan HOGENT bij meer dan 2200 Vlamingen toont aan dat 66 procent van de Vlamingen dit jaar een goed doel heeft gesteund. Van hen doneerde 44 procent in de afgelopen maand. Het …

Research Centre for Sustainable Organizations

Het Research Centre for Sustainable Organizations is samen­gesteld uit experts binnen de domeinen business­modellen, arbeid, tewerk­stelling, HR, impact­marketing, …

Publicatiedatum: 22/11/2021