Foto Resources

Resources RekenCafé.

R

Resources RekenCafé.

Op deze pagina vind je de resources voor elke aflevering van de podcast RekenCafé. Deze website blijft aangevuld worden met beschikbare literatuur die we kunnen delen met het brede publiek (i.e., open access artikels). We trachten een auteurskopie te voorzien voor belangrijke studies waarnaar verwezen werd tijdens de aflevering, maar die wegens copyright niet publiek gedeeld mogen worden.

Aflevering 1: Wat telt bij rekenen?
  • Artikel beschikbaar als pdf
    Joke Torbyns, Lieven Verschaffel & Pol Ghesquière (2002). Rekenstrategieën van sterke en zwakke leerlingen bij optelsommen tot 20. Pedagogische Studiën, 79, 89-102.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    H. A. A. van Eerde (2009). Rekenen-wiskunde en taal: een didactisch duo. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 28(3), 19-32.
    Naar de pdf →

  • Website
    Kenmerken van krachtig rekenonderwijs
    Naar de website →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Baten, E., & Desoete, A. (2019). Metacognition and motivation in school-aged children with and without mathematical learning disabilities in Flanders. ZDM, 51(4), 679-689.
    Naar de pdf →
Aflevering 2: Eerste Hulp Bij Rekenproblemen
  • Website
    Netwerk Leerproblemen Vlaanderen
    Naar de website →

  • Website
    Project protocollering diagnostiek - Prodia
    Naar de website →

  • Website
    Sprankel - Vereniging voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
    Naar de website →

  • Boek
    Annemie Desoete, Ruth Vanderswalmen, Christel Van Vreckem, Sofie Carnewal & Veerle Van Vooren (2024). Dyscalculie 2.0. Gent: Academia press. 
    Naar een fragment van het boek (pdf) →

  • Boek
    Walter Hellinckx & Pol Ghesquiere (1999). Als leren pijn doet: opvoeden van kinderen met een leerstoornis.

  • Vorming voor onderwijsprofessionals
    Inleefoefeningen voor dyslexie en dyscalculie 'Dysparcours'
    Naar de vorming →

Aflevering 3: ReDiCoDi-wat?
  • Pdf
    Samenvatting geschreven door Annemie Desoete
    Naar de pdf →

  • Website
    Decreet houdende een kader voor het Vlaamse Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsbeleid  
    Naar de website →

  • Boek
    Wied Ruijssenaars & Cécile Ruijssenaars-Elshoff (2023). EHBI 2.0 - Eerste Hulp Bij Instructie.

  • Boek
    H. Lee Swanson, Maureen Hoskyn & Carole Lee (1999). Interventions for students with learning disabilities: A meta-analysis of treatment outcomes.
    Een publiek te delen pdf van dit boek is aangevraagd bij de auteurs.

Aflevering 4: Meer dan rekenen alleen
  • Werkblaadje
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    McBryde, M., Fitzallen, G. C., Liley, H. G., Taylor, H. G., & Bora, S. (2020). Academic outcomes of school-aged children born preterm: a systematic review and meta-analysis. JAMA network open, 3(4), e202027-e202027.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Peleman, B., Vandenbroeck, M., & Van Avermaet, P. (2020). Early learning opportunities for children at risk of social exclusion. Opening the black box of preschool practice. European Early Childhood Education Research Journal, 28(1), 21-42.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Improving preschoolers’ numerical abilities by enhancing the home numeracy environment. Early Education and Development, 27(3), 372-383.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Imeraj, L., Antrop, I., Sonuga-Barke, E., Deboutte, D., Deschepper, E., Bal, S., & Roeyers, H. (2013). The impact of instructional context on classroom on-task behavior: A matched comparison of children with ADHD and non-ADHD classmates. Journal of school psychology, 51(4), 487-498.
    Naar de pdf →

Aflevering 5: Rekenknobbels
Aflevering 6: De rekenstrijd
  • Website
    Sprankel Leerproblemen
    Naar de website →

  • Document beschikbaar als pdf
    Smileyproject
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Tops, W., Callens, M., & Brysbaert, M. (2021). Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Depaepe, F., Lamote, C., Vanlaar, G., Verhaeghe, J., Verschaffel, L., & Damme, J. (2014). Leerlingpercepties en wiskundeprestaties: Een grootschalig onderzoek in het Vlaamse basisonderwijs naar het wiskundig zelfconcept, de inzet voor wiskunde en het schoolwelbevinden van leerlingen in relatie tot hun wiskundig functioneren. Pedagogische Studiën, 91(2).
    Naar de pdf →
Aflevering 7: Rekenangst
  • Artikel beschikbaar als pdf
    Bert Reynvoet & Delphine Sasanguie (2023). Angst voor Wiskunde. Percentiel, 28(4).
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Febe Demedts, Bert Reynvoet, Delphine Sasanguie & Fien Depaepe (2022). Unraveling the role of math anxiety in students’ math performance. Frontiers in Psychology, 13, 979113.
    Naar de pdf →

  • Artikel beschikbaar als pdf
    Ann Dowker, Amar Sarkar & Chung Yen Looi (2016). Mathematics anxiety: What have we learned in 60 years? Frontiers in Psychology, 7, 508. 
    Naar de pdf →