Op deze pagina vind je de resources voor elke aflevering van de podcast RekenCafé. Deze website blijft aangevuld worden met beschikbare literatuur die we kunnen delen met het brede publiek (i.e., open access artikels). We trachten een auteurskopie te voorzien voor belangrijke studies waarnaar verwezen werd tijdens de aflevering, maar die wegens copyright niet publiek gedeeld mogen worden.
Aflevering 1: Wat telt bij rekenen?
-
Artikel beschikbaar als pdf
Joke Torbyns, Lieven Verschaffel & Pol Ghesquière (2002). Rekenstrategieën van sterke en zwakke leerlingen bij optelsommen tot 20. Pedagogische Studiën, 79, 89-102.
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
H. A. A. van Eerde (2009). Rekenen-wiskunde en taal: een didactisch duo. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 28(3), 19-32.
Naar de pdf → -
Website
Kenmerken van krachtig rekenonderwijs
Naar de website → - Artikel beschikbaar als pdf
Baten, E., & Desoete, A. (2019). Metacognition and motivation in school-aged children with and without mathematical learning disabilities in Flanders. ZDM, 51(4), 679-689.
Naar de pdf →
Aflevering 2: Eerste Hulp Bij Rekenproblemen
-
Website
Netwerk Leerproblemen Vlaanderen
Naar de website → -
Website
Project protocollering diagnostiek - Prodia
Naar de website → -
Website
Sprankel - Vereniging voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
Naar de website → -
Boek
Annemie Desoete, Ruth Vanderswalmen, Christel Van Vreckem, Sofie Carnewal & Veerle Van Vooren (2024). Dyscalculie 2.0. Gent: Academia press.
Naar een fragment van het boek (pdf) → -
Boek
Walter Hellinckx & Pol Ghesquiere (1999). Als leren pijn doet: opvoeden van kinderen met een leerstoornis. -
Vorming voor onderwijsprofessionals
Inleefoefeningen voor dyslexie en dyscalculie 'Dysparcours'
Naar de vorming →
Aflevering 3: ReDiCoDi-wat?
-
Pdf
Samenvatting geschreven door Annemie Desoete
Naar de pdf → -
Website
Decreet houdende een kader voor het Vlaamse Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsbeleid
Naar de website → -
Boek
Wied Ruijssenaars & Cécile Ruijssenaars-Elshoff (2023). EHBI 2.0 - Eerste Hulp Bij Instructie. -
Boek
H. Lee Swanson, Maureen Hoskyn & Carole Lee (1999). Interventions for students with learning disabilities: A meta-analysis of treatment outcomes.
Een publiek te delen pdf van dit boek is aangevraagd bij de auteurs.
Aflevering 4: Meer dan rekenen alleen
-
Werkblaadje
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
McBryde, M., Fitzallen, G. C., Liley, H. G., Taylor, H. G., & Bora, S. (2020). Academic outcomes of school-aged children born preterm: a systematic review and meta-analysis. JAMA network open, 3(4), e202027-e202027.
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
Peleman, B., Vandenbroeck, M., & Van Avermaet, P. (2020). Early learning opportunities for children at risk of social exclusion. Opening the black box of preschool practice. European Early Childhood Education Research Journal, 28(1), 21-42.
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Improving preschoolers’ numerical abilities by enhancing the home numeracy environment. Early Education and Development, 27(3), 372-383.
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
Imeraj, L., Antrop, I., Sonuga-Barke, E., Deboutte, D., Deschepper, E., Bal, S., & Roeyers, H. (2013). The impact of instructional context on classroom on-task behavior: A matched comparison of children with ADHD and non-ADHD classmates. Journal of school psychology, 51(4), 487-498.
Naar de pdf →
Aflevering 5: Rekenknobbels
-
Website
Expertisecentrum Talent
Naar de website → -
Websites
Didactisch materiaal ter differentiatie bij rekenknobbels:
Wiskanjers (uitbreidingsoefeningen) - De Wiskanjers van uitgeverij Plantyn →
Freudenthal Instituut - Freudenthal Instituut - Leermiddelen →
Wiskundeplatform voor Vlaanderen - Wiskundeplatform voor Vlaanderen - VVWL →
Platform Wiskunde Vlaanderen - Voor iedereen in Vlaanderen die met wiskunde in aanraking komt → -
Document beschikbaar als pdf
Prodia (2017) Specifiek Diagnostisch Protocol bij wiskundeproblemen en dyscalculie.
Naar de pdf →
Aflevering 6: De rekenstrijd
-
Website
Sprankel Leerproblemen
Naar de website → -
Document beschikbaar als pdf
Smileyproject
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
Tops, W., Callens, M., & Brysbaert, M. (2021). Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs.
Naar de pdf → - Artikel beschikbaar als pdf
Depaepe, F., Lamote, C., Vanlaar, G., Verhaeghe, J., Verschaffel, L., & Damme, J. (2014). Leerlingpercepties en wiskundeprestaties: Een grootschalig onderzoek in het Vlaamse basisonderwijs naar het wiskundig zelfconcept, de inzet voor wiskunde en het schoolwelbevinden van leerlingen in relatie tot hun wiskundig functioneren. Pedagogische Studiën, 91(2).
Naar de pdf →
Aflevering 7: Rekenangst
-
Artikel beschikbaar als pdf
Bert Reynvoet & Delphine Sasanguie (2023). Angst voor Wiskunde. Percentiel, 28(4).
Naar de pdf → -
Artikel beschikbaar als pdf
Febe Demedts, Bert Reynvoet, Delphine Sasanguie & Fien Depaepe (2022). Unraveling the role of math anxiety in students’ math performance. Frontiers in Psychology, 13, 979113.
Naar de pdf → - Artikel beschikbaar als pdf
Ann Dowker, Amar Sarkar & Chung Yen Looi (2016). Mathematics anxiety: What have we learned in 60 years? Frontiers in Psychology, 7, 508.
Naar de pdf →