Het research centre for learning in diversity van HOGENT voerde onderzoek naar Krachtig Rekenonderwijs in de lagere school in Vlaanderen. Op basis van een literatuurstudie werd een lijst opgesteld van factoren die een positief effect hebben op de rekenprestaties van leerlingen.
Er worden vijf niveaus van factoren onderscheiden: factoren op het niveau van de les, van de klas, van de leerkracht, van de school en van de leerling.
Leerkrachten werden bevraagd om na te gaan in hoeverre en hoe die factoren zich weerspiegelen in de dagdagelijkse praktijk. Een aantal van die beïnvloedbare factoren werd geselecteerd in functie van het filmen van good practices. Rekenlessen werden gefilmd en relevante fragmenten werden geselecteerd. Bij onderstaande factoren vind je telkens een omschrijving en een aantal filmfragmenten ter illustratie:
Expliciete directe instructie
Klik hier
Klik hier
Laten verbaliseren
Klik hier
Klik hier
Zelfregulatie
Klik hier
Klik hier
Samenwerkend leren
Klik hier
Klik hier
Probleemgestuurd leren
Klik hier
Klik hier
Integratie fysieke activiteit
Klik hier
Klik hier
Technologie
Klik hier
Klik hier