Opinie: de kwetsbare student betaalt de rekening.

De September­verklaring van de Vlaamse regering 2025 maakt één zaak pijnlijk duidelijk: het hoger onderwijs wordt niet gespaard in de nieuwe besparings­ronde. Met een geplande besparing van 85 miljoen euro, waarvan 34 miljoen op het budget voor de studie­toelagen, staat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs fundamenteel onder druk, vindt Sebastien Malfait, directeur Studenten­voorzieningen aan HOGENT, in onderstaand opiniestuk.

Meer details →
Wachten is geen hulp.

Jongeren geven ons vaak via hun gedrag heel wat signalen dat het niet goed gaat met hen. Het is een kwestie van dit te leren lezen en veel meer open te staan voor een gesprek. Echt luisteren naar wat jongeren ons te vertellen hebben, doet vaak wonderen!

Meer details →
Schoolweigering is geen koppigheid, maar een noodkreet

Schoolweigering is geen kwestie van onwil, maar van angst en onmacht. Onderzoeker Griet De Nys (Research Centre for Learning in Diversity) benadrukt hoe vroegtijdige signalen en samenwerking tussen ouders, leerkrachten en hulpverleners het verschil kunnen maken.

Meer details →
Zelfregulatie: hoe laat je je tiener zelf leren (zonder los te laten)?

Hoe help je je kind groeien tot een zelfstandige leerling zonder het meteen los te laten? Onderzoeker Nathalie Schepens (Research Centre for Learning in Diversity) geeft verrassende inzichten en concrete tips rond zelfregulatie.

Meer details →
Zijn groenten uit eigen tuin altijd gezonder? Over pesticiden, bodemkwaliteit en ecologisch tuinieren.

Courgettes, tomaten of pompoenen uit eigen tuin: heerlijk, maar zijn ze écht gezonder? Joachim Moens (AgroFoodNature) scheidt feiten van fabels en toont hoe je met eenvoudige keuzes veilig en duurzaam kan moestuinieren.

Meer details →
Bachelorproef wordt bachelorproject

Hoe zorgen we ervoor dat bachelorproeven relevant blijven? En niet zomaar in de kast belanden? In de opleiding Sociaal Werk gooiden ze het roer om.

Meer details →
Als het nooit meer helemaal stil is.

20% van de volwassenen heeft last van tinnitus. Maar wat is dat precies? Waarom krijg je het? En vooral, hoe geraak je er waar van af? 

Meer details →
Wat is kennis waard als ze niet is gedeeld?

HOGENT is een kennisinstelling binnen het hoger onderwijs in alle betekenissen van dat woord: we dragen kennis over met ons onderwijs, we creëren kennis door ons praktijkgericht onderzoek en onderzoek in de kunsten en we valoriseren die kennis onder andere via dienstverlening. 

Meer details →
Steeds meer Belgen overwegen een goed doel op te nemen in hun testament


Bijna één op drie gevende Belgen overweegt om een goed doel op te nemen in zijn of haar testament. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar het geefgedrag van de Belg.

Meer details →
Van baksteen in de maag naar alternatieve woonvormen.

De droom van een eigen huis leeft sterk bij veel Vlamingen. Maar wat als je budget beperkt is en duurzaam wonen onbetaalbaar lijkt?

Meer details →
Het leven van asielzoekers in Belgische opvangcentra

Wat speelt zich af achter de muren van Belgische opvangcentra? Van dagelijkse routines tot psychologische uitdagingen, en van het belang van werk tot de kracht van menselijk contact. We werpen een blik op een vaak onzichtbare wereld. 

Meer details →
De wildgroei aan outreachpraktijken ontrafeld

Wat doe je als mensen de drempel naar hulpverlening niet over geraken? Of nood hebben aan ondersteuning in hun eigen leefwereld? Dan ga je zelf naar hen toe. Dat principe, bekend als outreachend werken, nam onderzoeker Cis Dewaele de voorbije drie jaar onder de loep.

Meer details →
Waarom bloeien er geen bloemen in mijn gazon?

Steeds meer mensen doen mee aan ‘Maai Mei Niet’, maar bloemen blijven vaak uit. Hoe komt dat? Jorunn Dieleman, onderzoeker bij het onderzoekscentrum AgroFoodNature, legt uit waarom je gazon meer nodig heeft dan gewoon niet maaien.

Meer details →
Wanneer schoolgaan niet meer lukt.

Sommige jongeren willen wel naar school, maar het lukt hen gewoon niet. Achter dat onzichtbare worstelen schuilt vaak meer dan onwil. Onderzoeker Griet De Nys legt uit hoe ouders en scholen hiermee kunnen omgaan.

Meer details →
Studenten aan het woord: hun kijk op inclusief onderwijs

Hoewel toegang tot hoger onderwijs een verworven recht is en de instroom aan hogescholen diverser wordt, zijn er jaarlijks heel wat jongeren die het hoger onderwijs niet aanvatten, het moeizaam door spartelen of het voortijdig verlaten. Een belangrijke factor daarin is het gebrek aan zich gewaardeerd en geïncludeerd te voelen als student. Joris Van Poucke legt het uit. 

Meer details →
Spelenderwijs deconnecteren.

Het is belangrijk voor het mentale welzijn om te deconnecteren, om het werk even helemaal opzij te zetten. Maar voor velen blijkt dat moeilijk. 

Meer details →
Samen bouwen aan het hoger onderwijs van de toekomst

Hoe organiseer je een opleiding over de grenzen van onderwijsinstellingen heen? De professionele leergemeenschap Grenzeloos van HOGENT ontwikkelde een praktische roadmap voor interinstitutioneel opleiden. Ontdek hoe we expertise bundelen, opleidingen afstemmen op het werkveld én succesvolle samenwerking stimuleren. Interesse om ook grenzeloos te werken? Neem contact met ons op en bouw mee aan toekomstgericht onderwijs.

Meer details →
Hoe feedback het verschil maakt in het hoger onderwijs.

Wat als feedback niet het sluitstuk, maar het vertrekpunt van leren wordt? In een nieuwe podcastaflevering van de reeks rond kwaliteitsvol evalueren, duiken EhB en HOGENT in de kracht van feedback als motor voor leren in het hoger onderwijs.

Meer details →
Crustatieve zorg: een nieuwe benadering voor mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen

Hoe kunnen we het leven van mensen met een ernstige en persisterende psychiatrische aandoening (EPPA) waardevol maken, ook wanneer klassieke behandelingen geen baat meer lijken te hebben? Vanuit die vraag ontstond het concept van crustatieve zorg.

Meer details →
Klasmanagement.

Klasmanagement is een blijvende uitdaging, voor zowel startende als ervaren docenten. Hoe creëer je een veilig en betrokken leerklimaat, zeker met grote groepen studenten? Wat werkt preventief en hoe ga je om met storend gedrag? 

Meer details →