Communiceren met personen met een verstandelijke beperking of kinderen met gedragsproblemen verloopt niet altijd even vanzelfsprekend.
Foto’s, pictogrammen, tekeningen en de geschreven taal zijn dan nuttige hulpmiddelen om hen te begeleiden. Dat geeft niet alleen het emancipatorisch handelen een flinke duw in de rug, maar bevordert ook de onderlinge communicatie en zelfredzaamheid.
Hoe kun je als begeleider structuur bieden via het werken met pictogrammen.
Tijdens deze sessie lichten we diverse facetten van deze werkwijze toe:
- visualisaties gebruiken
- voorwaarden tot visualiseren
- visualisatievormen
- materiaalkeuze
- beschikbaar materiaal
Bovenal stellen we de praktijk centraal, zodat je huiswaarts keert met heel wat concrete tips waarmee je zelf aan de slag kan! Je ontdekt welk materiaal er al voorhanden is zodat je niet van nul hoeft te beginnen. Ook maak je kennis met het boek ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’. Vervolgens zet de auteur jou aardig op weg om bestaand materiaal aan te passen of nieuw materiaal te creëren.
Je kan het beschikbare materiaal inkijken en gebruiken om je eigen werkinstrument samen te stellen. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk materiaal te tonen en te delen zodat je het op maat en in antwoord op een specifiek probleem kan aanpassen.
Lesvorm
Onze experts stemmen hun aanbod af op je specifieke noden en cases en komen bij jou ter plaatse.
Doelgroep
Opvoeders, begeleiders, logopedisten, ergotherapeuten, leerkrachten en Gon-begeleiders in het bijzonder onderwijs.
Maximale groepsgrootte
In onderling overleg