Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis bij jonge kinderen. Er worden meer kinderen gediagnosticeerd met TOS dan met ASS of ADHD. Uit de literatuur blijkt dat 6 à 7% van de jonge kinderen kampt met een aangeboren TOS, zonder dat daar een onmiddellijke verklaring voor te vinden is.
Omdat taal zo belangrijk is voor de algemene ontwikkeling van jonge kinderen, is de impact ervan op hun cognitieve, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling vaak ingrijpend. Leer- en gedragsproblemen komen bij 50% van de kinderen met TOS voor. Deze zijn vaak het gevolg van enerzijds de problemen die deze kinderen ervaren met begrip van ‘schooltaal’ en anderzijds het onvermogen zich verbaal te uiten.
In deze vorming worden naast een theoretisch kader concrete adviezen en tools aangereikt hoe je als klasleerkracht of begeleider / ondersteuner het kind kan helpen door leermaterialen, opdrachten en toetsen aan te passen. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de psycho-emotionele begeleiding bij kinderen met TOS.
Doelgroep
Ouders, onderwijzend personeel, ondersteuners
Lesvorm
Onze experts stemmen hun aanbod af op je specifieke noden en cases en komen bij jou ter plaatse.
Kostprijs
Vraag vrijblijvend een offerte aan via expertise@hogent.be.
Locatie
Bij jou ter plaatse
Contact
Eddy Hoste, eddy.hoste@hogent.be
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Wiskunde in een prentenboek
Collega Hilde Rabaut stelt vast dat het met ons (kleuter)onderwijs niet zo goed gaat. Vooral wiskundige vaardigheden worden stiefmoederlijk behandeld. Recent rondde ze een onderzoek af rond de rol …