Projectmatig leren, hoe begin je eraan? Het begint al met de keuze van een thema. Hoe kom je tot een thema wat de leerlingen aanspreekt en motiveert? Welke thema’s lenen zich tot projectmatig werken, en welke niet? Wat is haalbaar voor de leerlingen? Hoe baken je een thema af? Hoe breng je het naar de leerlingen toe, zodat het voor hen een échte uitdaging wordt?
Dan komt de begeleiding. Hoe laat je de creativiteit bruisen, zonder dat het ontaardt in chaos? Hoe bewaak je de timing? Hoe vrij laat je leerlingen in het bepalen van werkwijze, materiaal, … ? Hoe stimuleer je leerlingen om informatie op te zoeken, en kan je erover waken in welke mate die informatie dan betrouwbaar is? Hoe laat je leerlingen hun resultaten presenteren? Hoe zorg je voor een succeservaring, ook al is het oorspronkelijk doel niet gehaald? Hoe evalueer je en hoe hou je progressie bij?
We proberen hierop een antwoord te geven en een aantal instrumenten aan te reiken gebaseerd op “design thinking”, zowel voor het leerkrachtenteam bij het ontwerpen van projecten, als voor de leerlingen bij het uitvoeren ervan.
Data
op aanvraag
Doelgroep
leerkrachten eerste en tweede graad wetenschappen/STEM
Kostprijs
vraag vrijblijvend je offerte aan
Locatie
bij jou ter plaatse of bij HOGENT