Met Les Mardis de la Francophonie zet afstudeerrichting Business & Languages de Franse taal ongedwongen in de kijker.
Zangeres Blanche, vierde op het Eurovisiesongfestival van 2017, gaf op dinsdag 7 maart een intimistisch verrassingsoptreden op HOGENT voor studenten van de afstudeerrichting Business & Languages en een 70-tal leerlingen van OLV Ten Doorn uit Eeklo en Sint-Franciscus uit Evergem. En die konden dat behoorlijk smaken.
Het optreden paste in het initiatief Les Mardis de la Francophonie, waarbij een studententeam van de afstudeerrichting Business & Languages (bacheloropleiding organisatie & management) een activiteit voor leerlingen uit het secundair op poten zet met de Franse taal als centrale thema. Het project is een opdracht binnen het opleidingsonderdeel project- en eventmanagement en werd uitgewerkt door tweedejaarsstudenten Celine Bekaert, Fien Slock, Jelena Plyson en Noah De Pyn.
Het studententeam had een zoektocht uitgewerkt op campus Schoonmeersen (met vragen en opdrachten uiteraard in het Frans) die de leerlingen eerst tot een goed einde moesten brengen. Het optreden van Blanche gold als afsluitende kers op de taart. En dat kon de leerlingen en studenten best bekoren. Blanche bracht haar set van ruim een half uur helemaal live, enkel begeleid door een keyboardspeler. Het leverde een fragiel, verfijnd concertje op met zowel Franstalige als Engelstalige nummers. Uiteraard kon haar eurosong City Lights, die haar in 2017 meteen internationale faam opleverde, niet ontbreken.
Talencentrum
De opleiding organiseert Les Mardis de la Francophonie omdat de Franse taal al jaren onder druk staat: de kennis van het Frans gaat achteruit ondanks het feit dat de taal in veel professionele omgevingen – zeker in België - belangrijk blijft. “Jongeren hebben geen voeling meer met het Frans”, stelt lector Nadine De Donder vast. “Door hen op een ongedwongen manier met de taal in contact te brengen, hopen we hun interesse opnieuw op te wekken.”
Dat verwoordt meteen ook de benadering van HOGENT rond talenkennis en taalverwerving: niet vanuit een louter remediërende benadering, maar vanuit beleving en enthousiasmerende initiatieven waar studenten al communicerend de taal leren.
Het HOGENT-departement Bedrijf en Organisatie werkt in die context trouwens aan de uitbouw een talencentrum waar studenten zullen worden aangezet om actief met taal (in eerste instantie Nederlands, Frans en Engels) bezig te zijn. Het talencentrum wil zowel remediërend, enthousiasmerend als excellerend zijn. “Want ook de studenten met een talenknobbel moeten voldoende uitdaging ervaren”, legt Nadine uit.
Andere thuistaal
Er zullen onder meer conversatieateliers worden georganiseerd, waar internationale studenten en HOGENT-studenten onderling kunnen debatteren, in gesprek gaan. “Met onze internationale studenten hebben we native speakers bij de hand. Het zou niet verstandig zijn om daar geen gebruik van te maken”, zegt Nadine De Donder. “Daarnaast denken we eraan om ook eigen studenten met een andere thuistaal die dat willen, een rol te laten spelen. Bijvoorbeeld iemand met Turkse roots zou een basiscursus Turks kunnen organiseren. Het idee is dat we dit dan ook op een of andere manier zouden valoriseren met studiepunten. Maar dat is voorlopig nog een denkpiste die we nog grondig moeten uitwerken.”
Het talencentrum start volgend academiejaar op, in eerste instantie op niveau van het departement Bedrijf & Organisatie, maar het is de bedoeling om snel hogeschoolbreed te gaan.
Publicatiedatum: 08/03/2023