Vorige week was een delegatie van de Deense hogeschool VIA te gast op HOGENT. Met het bezoek wilde de Deense delegatie kennis maken met het Vlaamse hogeronderwijslandschap en vooral met HOGENT, waarmee VIA toch wel wat gelijkenissen vertoont. Dat is zeker zo op het vlak van studentenpopulatie en aantal medewerkers, maar beide hogescholen blijken bovendien in te zetten op dezelfde uitdagingen.
VIA is een internationale partner van HOGENT. De nieuwe raad van bestuur van de Deense hogeschool kwam op 16 en 17 maart 2023 naar Brussel en Gent om de Europese mogelijkheden op het gebied van onderwijs, onderzoek, toekomstige trends in vaardigheden en de werkgelegenheidssector te verkennen. De reis was informatief en inspirerend bedoeld en een manier om relaties op te bouwen en/of te versterken. De groep bestond uit ruim twintig personen, onder wie ondersteunend personeel van VIA en een vijftiental bestuurders die onderzoeksinstellingen, kmo's, studentenvakbonden en lokale overheden vertegenwoordigen.
Gelijkenissen
Het bezoek aan HOGENT startte met een plenaire sessie waarin beide hogescholen zich aan elkaar voorstelden: een vleugje historiek, hoe ze hun onderwijs- en onderzoeksactiviteiten organiseren, welke visie en strategie daarmee gepaard gaan.
Opvallend waren de vele gelijkenissen tussen beide instellingen: aantal studenten (18.000 bij VIA, 19.000 bij HOGENT), aantal medewerkers (2100 bij VIA, 2400 bij HOGENT), gelijkaardige opleidingsprogramma’s, de evolutie naar grotere zichtbaarheid van onderzoek, e.d. De Deense delegatie toonde zich aangenaam verrast door het interdisciplinaire karakter van de HOGENT-onderzoekscentra.
Uit de gekozen thema’s voor de drie breakoutsessies blijkt dat beide instellingen gelijkaardige uitdagingen kennen en prioritair aanpakken: transitie naar een duurzaam beleid, studentenparticipatie- en welzijn, positionering in het landschap van levenslang leren.
De delegatie kreeg ook een rondleiding bij het FTILab+, die indruk maakte. De delegatie had zich duidelijk goed voorbereid: bij elk programmaonderdeel was er een andere bestuurder die de vragen voorlegde. Bij het FTILab+ bijvoorbeeld, nam iemand uit de Deense textielsector de vragen voor zijn rekening.
Het FTILab+ en de uiteenzetting van onderzoekscoördinator Alexandra De Raeve maakte indruk op de Deense delegatie.
Duaal leren
Tijdens het bezoek ging er ook aandacht naar duaal leren. In dat verband bezocht de delegatie het bedrijf Sweco in Zelzate. De bacheloropleiding elektromechanica werkt al vijf jaar samen met dat bedrijf. De derdejaarsstudenten kunnen opteren voor duaal leren, waarbij ze onder begeleiding van Sweco-coaches aan bedrijfsprojecten werken in combinatie met hun schoolopleiding. Zo zijn ze meteen mee met de laatste technologische ontwikkelingen. De tweedejaarsstudenten kunnen dan weer proeven van werkplekleren’ In dit leertraject werken ze in groepjes aan technische uitdagingen, waarbij ze leren van elkaar en van de bedrijfsexperten. Beide trajecten vormen zowel een meerwaarde voor de studenten als voor het bedrijf en konden alvast op veel interesse van de Deense delegatie rekenen.
Publicatiedatum: 22/03/2023