Foto Een buitenklas is meer dan een klas buiten.

Een buitenklas is meer dan een klas buiten.

E

Een buitenklas is meer dan een klas buiten.

Donderdag 25 april is ‘Buiten­les­dag’. Op campus Lede­ganck werd de voorbije periode hard gewerkt aan een buiten­klas. Tijdens de buiten­les­dag komen drie klassen van de naburige basis­school De Kleine Icarus er les volgen. En het mag duidelijk zijn: een buiten­klas is meer dan les volgen in open­lucht.

“Buiten les volgen is op zich al gezond”, zegt David Vander Haeghen, lector Weten­schappen aan de leraren­opleiding van HOGENT en drijvende kracht achter de buiten­klas op campus Ledeganck. “En het is een tegen­gewicht voor de sterk gedigitaliseerde onderwijs­praktijk. Die digitalisering biedt bijzonder veel voordelen, maar kinderen zitten wel hele dagen voor een scherm. En dat even doorbreken, biedt zeker een meerwaarde.”

Maar een buiten­klas is meer dan dezelfde lessen in de buiten­ruimte geven. “Idealiter betrek je in een buiten­klas de omgeving en stimuleer je het contact met de natuur. Meer dan over ‘klassieke’ lessen gaat het in een buiten­klas over beleving. Een voorbeeld: in een les over meet­kundige figuren kan je leerlingen op zoek laten gaan naar natuur­elementen die zo’n figuur vormen of hen een meet­kundige figuur laten maken aan de hand van takjes of steentjes die ze vinden. Een dergelijke aanpak impliceert wel dat je buiten­klas specifiek moet ingericht zijn om die beleving mogelijk te maken.”

Verloren hoek

Om een buiten­klas te creëren die aan deze doel­stelling kon voldoen, werden de didactische mogelijk­heden onder­zocht in een bachelor­proef gemaakt door studenten van de leraren­opleiding lager onderwijs en begeleid door lector Silke Platinck.

Dat was meteen de aanleiding om een wat verloren, verwilderde hoek van de campus een andere bestemming te geven. Daarvoor kon David Vander Haeghen onder meer rekenen op de mede­werking van TECTURA Tuinbouw­school Melle, waar hij jaren­lang les gaf. “

Daar heeft een leerling van het zesde jaar op mijn vraag een plan van aanleg gemaakt voor zijn eindwerk. Ook de studenten van de leraren­opleiding zijn bij het ontwerp betrokken. Voor de uitvoering hebben de leerlingen van de Tuinbouw­school hier een werk­dag georganiseerd.”

Er komt heel wat bij kijken. Om te beginnen, is er voldoende budget nodig. “Je kan in ons klimaat geen buiten­klas inrichten zonder overdekte zone. Dus hebben we dankzij de opleidings­commissie een stretch­tent van zo’n 60 vierkante meter kunnen aankopen. De tent biedt plaats aan ruim dertig studenten. Heel wat materialen, waaronder kweek­bakken, heb ik via een oproep verzameld om low budget te kunnen werken”, legt David uit.

buitenklas

 In een buiten­klas betrek je de omgeving en stimuleer je het contact met de natuur. Meer dan over ‘klassieke’ lessen gaat het in een buiten­klas over beleving", zegt lector David Vander Haeghen. De leerlingen van basis­school De Kleine Icarus konden op 25 april alvast proeven van een buiten­les onder leiding van studente leraren­opleiding Ellen Paelinck.

Duurzame leer- en leefomgeving

De buitenles­dag is een initiatief van MOS, een samen­werking tussen het Vlaamse departement Omgeving, de Vlaamse provincies en de Vlaamse Gemeen­schaps­commissie. MOS startte in 2001 op als ‘Milieu­zorg Op School’ en begeleidt en onder­steunt scholen om door­dacht met milieu om te gaan en de school tot een duurzame leer- en leef­omgeving te maken. Scholen die aan de vereiste criteria voldoen, kunnen 1 tot 3 MOS-logo’s behalen. Die gelden als erkenning dat de school sterk presteert op het vlak van duurzaam beleid en onderwijs.

Voorts bestaat de buiten­klas onder meer uit een zit­put, een sjor­hoek, een zintuigen­zone met grote planten­bakken, een totem­paal die ook als zonne­wijzer - en dus klok - dienst doet. Er komt ook een muziek­zone waar met natuurlijke of recyclage­materiaal muziek kan gemaakt worden. “Denk aan een flessen­xylofoon, waar je flessen die met verschillende hoeveel­heden water zijn gevuld, aan een dwars­balk ophangt en zo een toon­ladder creëert.”

Bij de inrichting waakt David erover dat zoveel mogelijk ecologisch materiaal wordt gebruikt. “De zitjes zijn bijvoorbeeld op maat gezaagde resten van een boom­stam.”

Onbekend is onbemind

David gelooft zeer sterk in de meer­waarde van een buiten­klas, al botste hij in het verleden vaak op arg­waan van collega’s in het veld, al relativeert hij dat: “Onbekend is onbemind. Er was inderdaad wel wat koud­water­vrees, maar door voldoende informatie te geven en door­dat het concept alsmaar concreter en tast­baarder werd, groeide de interesse. Nu zijn veel collega’s gemotiveerd om met hun studenten of leerlingen de mogelijk­heden van de buiten­klas uit de testen. Ze verruimt sowieso de blikken van de leraren van de toekomst die we hier opleiden.”

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

lerarenopleidingen
Leraar worden? Hier vind je een overzicht van alle educatieve opleidingen aan HOGENT. Zo weet je meteen welke opleiding het meest geschikt is voor jouw persoonlijke situatie.

Publicatiedatum: 24/04/2024