Foto "Een taalontwikkelingsstoornis wordt vaak niet herkend."

“Een taalontwikkelings-stoornis wordt vaak niet herkend.”

E

“Een taalontwikkelings-stoornis wordt vaak niet herkend.”

Vrijdag 20 oktober is Taalontwikkelingsstoornisdag. Een taalontwikkelingsstoornis is één van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen en heeft een grote impact op het dagelijkse en schoolse functioneren. Toch blijft die vaak onder de radar. Lector logopedie Eddy Hoste wil de problematiek dan ook in de aandacht brengen en organiseert er op 23 november een evenement rond.

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben bijvoorbeeld moeite om het juiste woord te vinden als ze iets willen uitleggen of vragen, ze slagen er niet goed in om een gestructureerd verhaal te brengen en/of om informatie auditief te verwerken.

Het gevolg is vaak dat de betrokken kinderen tijdens de les afhaken. De concentratie neemt af omdat alles hen te snel gaat en ze niet meer kunnen volgen. Daardoor bouwen ze een leerachterstand op of vertonen sociaal-emotionele en gedragsproblemen.

Onzichtbaar

En daar schuilt de kern van het probleem, legt Eddy Hoste uit: “Taalontwikkelingsstoornissen zijn onzichtbaar en zijn daardoor moeilijk te detecteren. Mede daarom heeft men dikwijls enkel oog voor de secundaire problemen die voortvloeien uit de taalstoornis en zich wel duidelijk uiten: leer-, sociaal-emotionele en gedragsproblemen. Die worden echter als een op zich staand probleem benaderd, waardoor kinderen niet zelden een verkeerde diagnose krijgen. Zo wordt een kind al eens als dyslectisch beschouwd, terwijl het dat helemaal niet is. Of kinderen worden naar buitengewoon onderwijs doorverwezen of komen zelfs in de psychiatrie terecht.”

Sfeerbeeld
"Vaak heeft men enkel oog voor secundaire problemen die voortvloeien uit de taalstoornis."

Eddy Hoste, lector logopedie

Een taalontwikkelingsstoornis is een blijvende stoornis. Je kan er met andere woorden niet van af geraken via een behandeling. “Uiteraard zijn wel compenserende maatregelen mogelijk. Daarnaast is erkenning van de problematiek op zich al belangrijk. Dat leidt tot herkenning en begrip. En je kan je als zorgverlener toespitsen op de sociaal-emotionele impact”, geeft Eddy Hoste mee, die er ook op wijst dat meer en meer volwassenen de diagnose van een taalontwikkelingsstoornis krijgen nu de aandacht voor en kennis van het fenomeen is toegenomen.

Film

Tijdens de bijscholing ‘Taalontwikkelingsstoornissen: impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het schoolse leren’ (23 november) wordt een film voorgesteld die jongeren met een taalontwikkelingsstoornis in beeld brengt en krijgen de deelnemers context en een theoretisch kader. Ze maken er ook kennis met een set vragenlijsten die de impact van een taalontwikkelingsstoornis – op sociaalemotioneel vlak, maar ook op andere vlakken – op in kaart brengt.”

Meer info over het event en inschrijven. 

Publicatiedatum: 19/10/2023