Hoe ervaringskennis inbedden in je organisatie?

Het HOGENT-onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective mocht zich verheugen op de publicatie van het boek Ervaring Werkt?! -Ervarings­kennis cocreatief inbedden in je organisatie. Dat is het resultaat van een driejarig praktijk­gericht onderzoeks­project waarbij de onderzoekers aan de slag gingen met acht teams uit de verslavings­zorg, geestelijke gezondheids­zorg en jeugdhulp. Het boek helpt de hulp­verlening, maar ook het onderwijs, bij het betrekken van ervarings­deskundigen.

Boek Ervaring Werkt?! -Ervaringskennis cocreatief inbedden in je organisatie

Verschillende vormen van kennis

Er wordt de jongste jaren meer dan ooit beroep gedaan op ervarings­deskundigen. Dat heeft onder meer te maken met de vermaatschappelijking van de zorg, wat verwijst naar het streven om mensen in kwetsbare leef­situaties een eigen plek in de samenleving te laten innemen en de ondersteuning en zorg zoveel mogelijk geïntegreerd in de samenleving te laten verlopen. Het spreekt dus voor zich dat in die context de ervaringen van mensen in kwetsbare leefsituaties voor de hulp­verlening aan belang winnen. Concreet gaat het onder meer om mensen met een beperking, met een verslavings­problematiek, met een psychische kwetsbaarheid, in armoede, kwetsbare ouderen of jongeren met gedrags- en emotionele problemen.

Hun ervaringen en de kennis die ze ontwikkelden worden beschouwd als een belangrijke meerwaarde om een kwaliteits­volle en toegankelijke hulp- en dienst­verlening uit te bouwen.

Daarbij gaat het niet alleen over hun ervaring met hun specifieke problematiek, verduidelijkt Jessica De Maeyer, co-auteur van het boek en coördinator van het onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective: “In ons onderzoek hebben we ingezet op een bredere invalshoek. We hebben de inzichten uit de verslavings­zorg, de geestelijke gezondheids­zorg en de jeugdhulp bewust niet apart benaderd. Door de focus te verbreden naar hoe het is om in een maatschappelijk kwetsbare leef­situatie te leven, kom je tot een kader dat voor alle deel­sectoren meer relevantie heeft. Daarnaast stond de kruis­bestuiving tussen professionele, wetenschappelijke en ervarings­kennis centraal in onze aanpak. Het gaat hier immers over verschillende vormen van kennis die elkaar versterken. Als je die los van elkaar bekijkt, kom je al gauw in een wij-zijverhaal terecht. En daar wordt niemand beter van.”

Onzekerheid

Ondanks het feit de hulpverlenings­sector vaker een beroep doet op ervarings­deskundigen, blijkt dat men niet altijd goed weet hoe die een plaats te geven. Er is onzekerheid over de rol van ervarings­deskundigen. Jessica De Maeyer legt uit: “Veel organisaties zijn de idee genegen om ervarings­deskundigen bij hun beleid en algemene werking te betrekken. Maar dikwijls is er onduidelijkheid over wat men precies kan verwachten. Welke verantwoordelijkheden kan men hen toebedelen? Zijn ze een deel van het team? Welke ondersteuning hebben ze nodig? Organisaties worden snel met dergelijke vragen geconfronteerd. Het boek wil daar een antwoord op geven.”

Het boek biedt dan ook, naast theoretische omkadering, heel wat oefeningen en concrete casussen. Organisaties kunnen het met andere woorden gebruiken als ondersteuning en handleiding om ervarings­deskundigen op een doordachte manier mee te nemen in hun verhaal.

Volgens Jessica De Maeyer kan het boek ook buiten de hulpverlenings­sector van belang zijn: “Neem het onderwijs. Ook daar is ervaringskennis zeer relevant. Maar hoe gaat men daarmee om? Hoe worden ervarings­deskundigen bij het onderwijs betrokken? Het boek kan daar zeker mee inzicht in verschaffen en ondersteuning bieden om ervarings­kennis ook binnen het onderwijs een volwaardige plaats te geven.”

Daarnaast wordt binnen het onderzoeks­centrum, met de bevindingen van het boek als vertrekpunt, een dienstverlenings­aanbod uitgewerkt om organisaties te begeleiden die een dergelijk proces willen doorlopen.

Jessica De Maeyer 

"Dikwijls is er onduidelijkheid over wat men precies kan verwachten als men ervarings­deskundigen bij de werking betrekt. "

Jessica De Maeyer, onderzoeks­coördinator EQUALITY ResearchCollective

Ervaring Werkt?! -Ervaringskennis cocreatief inbedden in je organisatie is uitgegeven door Acco en kost 20 euro (docentexemplaar aan halve prijs). Het onderzoeks­centrum EQUALITY ResearchCollective stelt echter ook 3 gratis exemplaren ter beschikking. Wie interesse heeft in een exemplaar, stuurt een mailtje met als onderwerp ‘ervaring’ naar: equality@hogent.be.

Over de auteurs

Dr. Jessica De Maeyer is docent orthopedagogiek en coördinator van het onderzoeks­centrum EQUALITY ResearchCollective van HOGENT. Zij is ook coördinator van de Academische Werkplaats Vermaatschappelijking.

Tijs Van Steenberghe is medewerker aan de opleiding sociaal werk en als onderzoeker verbonden aan het onderzoeks­centrum EQUALITY ResearchCollective van HOGENT.

Dr. Didier Reynaert is lector sociaal werk en als onderzoeker verbonden aan het onderzoeks­centrum EQUALITY ResearchCollective van HOGENT. Daarnaast is hij docent social work theory aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en gastdocent kinderrechten aan de Odisee Hogeschool.

Prof. dr. Griet Roets is docent sociaal werk en is verbonden aan de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek en het inter­disciplinair onderzoek­consortium Stadsacademie van de Universiteit Gent.

Publicatiedatum: 09/12/2020