Foto In dialoog gaan met en over de wereld.

In dialoog gaan met en over de wereld.

I

In dialoog gaan met en over de wereld.

Opleiding verpleegkunde werkt keuzevak uit waar internationale samenwerking centraal staat.

‘Start locally, debate globally’ is een programma waarin studenten verpleegkunde van HOGENT zich met studenten van andere Europese hogescholen (en andere opleidingen) en Erasmusstudenten verdiepen in uiteenlopende onderwerpen en erover in debat gaan. Het initiatief kreeg tot nog toe vorm in een COIL (Collaborative Online International Learning), maar wordt vanaf volgend academiejaar een volwaardig keuzevak als Blended Intensive Programme (BIP) binnen de opleiding verpleegkunde. HOGENTenaars Ellen Goossens en Irene De Cock stelden het traject samen met hun collega’s van de Politécnico-hogeschool van Lissabon deze week voor tijdens het U!REKA Connects-congres in Amsterdam.

Het COIL-programma werd dit academiejaar uitgewerkt binnen de opleiding verpleegkunde, in samenwerking met de ingenieursopleiding van de Politécnico-hogeschool. De keuze om opleidingen die inhoudelijk ver van elkaar liggen erbij te betrekken, was bewust: een van de doelstellingen was om de studenten uit hun comfortzone te halen, via de taal (voertaal was Engels) maar ook via hun verschillende achtergronden en (dus) verschillende invalshoeken.

De COIL hield in dat de studenten, na een ‘ijsbrekersessie’, waarbij de studenten elkaar leren kennen op een ongedwongen manier, en een tutorial rond debattechnieken in internationale groepjes rond een bepaald topic een standpunt innamen. Dat was niet noodzakelijk het standpunt van de studenten zelf, waardoor ze gedwongen werden om zich in te leven in een andere visie en een argumentatie te ontwikkelen. De groepjes konden vervolgens het debat voorbereiden. De debatsessie zelf werd gemodereerd door een van de lectoren.

 

Fysieke ontmoeting

Hoewel de studenten het programma zeer waardeerden, kwam uit hun commentaren achteraf een constante naar voren: het gemis aan fysieke sessies, naast het online-programma. Dat zette de initiatiefnemers ertoe aan om Start locally, debate globally verder uit te werken tot een blended intensive programme (BIP), wat wel impliceerde dat aan enkele bijkomende voorwaarden moest worden voldaan.

Hoewel de studenten het COIL-programma zeer waardeerden, benadrukten ze het gemis aan fysieke sessies, naast het online-programma.

Een BIP vereist immers meer internationale partners en minstens 15 deelnemende (internationale) studenten. De initiatiefnemers van Start locally, debate globally voegden hier nog de voorwaarde aan toe dat elke partner minstens met vijf studenten participeert.

Intussen maken, naast Politecnico, een hogeschool uit Polen, Finland en Ierland deel uit van het partnerschap. Ook de hogeschool van Frankfurt heeft interesse om deel te nemen. Bij HOGENT integreert de opleiding verpleegkunde de BIP als keuzevak in het vierde jaar. Daarnaast maakt het keuzevak ook deel uit van de meeste internationale curricula voor Erasmusstudenten, waardoor het internationale karakter van het initiatief alleen maar toeneemt. Het wordt eveneens aangeboden in ‘reguliere’ opleidingen. De BIP vindt plaats in november 2023 tijdens een fysieke projectweek op HOGENT. Daar gaan enkele online sessies aan vooraf. Die online sessies zijn vooral bedoeld om de (internationaal samengestelde) studentengroepjes de kans te geven elkaar te leren kennen, een planning op te maken en al een en ander voor te bereiden.

Breed thema

Het thema van de projectweek is ‘dominance’, een topic dat een zeer brede interpretatie toelaat, en dat is ook de bedoeling, verduidelijkt Ellen Goossens: “Dat kan gaan over racisme, inclusie, maar net zo goed over artificiële intelligentie of politieke beïnvloeding. Zo’n ruim begrip laat voldoende flexibiliteit toe.”

Studenten zullen tijdens de projectweek niet alleen onderling aan de slag gaan, maar ook de boer opgaan. Een bezoek brengen aan het parlement, een gerichte stadswandeling of het uitvoeren van een enquête behoren tot de mogelijkheden. De studenten verwerken hun ervaringen en bevindingen per team in een slotpresentatie (in het Engels), die een belangrijk onderdeel is van de eindevaluatie. “Al beslist elke hogeschool zelf hoe ze hun deelnemende studenten evalueren”, licht  Irene De Cock toe.

Het Blended Intensive Programme wordt ook buiten HOGENT met veel aandacht gevolgd, geeft Irene nog mee: “Het blijkt de eerste keer te zijn dat HOGENT een dergelijk programma uitrolt. Maar we zijn er met de opleiding verpleegkunde klaar voor.”

Publicatiedatum: 05/06/2023