Foto Internationalisering in de praktijk: project met twaalf nationaliteiten.

Internationaal project met twaalf nationaliteiten.

I

Internationaal project met twaalf nationaliteiten.

'Start locally, debate globally’ is een Blended Intensive Programme (BIP)  waarin studenten verpleegkunde van HOGENT zich deze van 20 tot 24 november met studenten van andere Europese hogescholen en Erasmusstudenten verdiepten in uiteenlopende onderwerpen en erover in debat gingen. Het initiatief bracht 6 Europese hogeronderwijsinstellingen, 12 nationaliteiten en 13 studierichtingen samen. Collega Ellen Goossens, die dit BIP coördineert, heeft het over “een unieke ervaring.”

‘Start locally, debate globally’ is binnen verpleegkunde een keuzevak. Er waren ook studenten verpleegkunde van de Ierse en Duitse deelnemende hogeschool maar de andere studenten situeerden zich in een totaal verschillend studiedomein: Poolse studenten uit de opleiding Engelse taalkunde, Portugese ingenieursstudenten, Finse en Erasmusstudenten uit nog een heel aantal andere  studierichtingen aan HOGENT. Het deelnemersveld, een totaal van 41 studenten, is dus niet alleen gevarieerd in aantal nationaliteiten, maar ook in achtergrond.

De keuze om opleidingen die inhoudelijk ver van elkaar liggen erbij te betrekken, was bewust: een van de doelstellingen was om de studenten uit hun comfortzone te halen, via de taal (voertaal was Engels) maar ook door hen te laten kennismaken met vakdomeinen en disciplines die hen totaal vreemd waren.

Aan de fysieke projectweek op HOGENT gingen enkele online sessies  vooraf. Die moesten de (internationaal samengestelde) studentengroepjes de kans geven elkaar te leren kennen, een planning op te maken en al een en ander voor te bereiden.

Breed thema

Het thema van de projectweek was ‘dominance’, een topic dat een zeer brede interpretatie toelaat, en dat is ook de bedoeling, verduidelijkt Ellen Goossens: “Dat kan gaan over racisme, inclusie, maar net zo goed over artificiële intelligentie of politieke beïnvloeding. Zo’n ruim begrip laat voldoende flexibiliteit toe.”

Studenten gingen tijdens de projectweek niet alleen onderling aan de slag, maar gingen ook de boer op. Ze trokken onder meer een dag naar Brussel, waar ze een geleid bezoek brachten aan het Europese parlement.

“Dat was een zeer boeiend bezoek”, vertelt Ellen Goossens. “De studenten waren duidelijk onder de indruk, maar ook de gids was zeer tevreden met zijn ongewoon publiek: zelden begeleidde hij groepen met zoveel verschillende nationaliteiten, liet hij ons weten.”

Kennis maken met de heerlijke Gentse binnenstad via het water mocht niet ontbreken in het BIP-programma.

Dezelfde dag trokken de studenten ook naar het Vlaamse parlement, waar ze onderling een debat voerden, dat volgens Ellen “hoogstaand en professioneel” aanvoelde.

Geen drempelvrees

De ervaringen bij zowel de studenten als de begeleidende lectoren zijn zeer positief. “Een van de elementen die de studenten bijzonder apprecieerden, is de grote mate van interactiviteit. Klassieke lesmomenten hebben we nauwelijks ingebouwd, het hele programma is vooral opgebouwd uit teamopdrachten. Ook het feit dat zowel het thema als het publiek zeer gevarieerd was, werd als een grote meerwaarde ervaren. Het bracht onvermijdelijk met zich mee dat de opdrachten en het groepswerk telkens weer leerervaringen waren waar nieuwe inzichten uit groeiden. Leuk om vast te stellen was ook dat er zeer weinig drempelvrees was: de studenten bleven niet in hun eigen bekende kliekje hangen, maar vormden zeer snel een hechte, bonte groep waar iedereen met iedereen praatte.”

Ellen kijkt alvast uit naar een tweede editie volgend jaar, die door een andere partner zal gecoördineerd worden.

 

 

Publicatiedatum: 23/11/2023