Ontwikkeling prototype van AI-toepassing voor tekstvereenvoudiging voor scholieren met dyslexie.

Dylan Cluyse, student toegepaste informatica, haalde de longlist van mtech+prijs, een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs. Zijn bachelorproef focust op hoe geautomatiseerde en gepersonaliseerde tekstvereenvoudiging scholieren met dyslexie kan ondersteunen bij het lezen van wetenschappelijke artikelen. Op 19 december weten we wie wint.

De mtech+prijs is een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs die sterke scripties rond technologie en innovatie beloont. De jury beoordeelt de scripties op het vlak van nieuwswaarde en relevantie binnen de technologische sector. 

Deze editie kwamen 39 inzendingen in aanmerking voor de mtech+prijs. Door de uitzonderlijke sterke inzendingen dit jaar besloot de jury zelfs 11 in plaats van 10 werken te selecteren. Een ervan is dus de bachelorproef van HOGENT-student Dylan Cluyse.

Op 6 december wordt een shortlist met drie finalisten gepubliceerd voor een publiekspoll. Op de prijsuitreiking van 19 december in AMUZ Antwerpen weten we wie de uiteindelijke laureaat wordt.

Technologische en logopedische aspecten

De onderzoeksvraag waar Dylan Cluyse in zijn bachelorproef van vertrekt is: ”Hoe kan een wetenschappelijk artikel automatisch worden vereenvoudigd, gericht op de unieke noden van scholieren met dyslexie in de derde graad middelbaar onderwijs?”.

Het onderzoek achterhaalt welke technologische en logopedische aspecten in rekening moeten worden gebracht bij de ontwikkeling van een AI-toepassing voor geautomatiseerde en gepersonaliseerde tekstvereenvoudiging. Door de woordenschat en zinsbouw aan te passen, maakt de AI-toepassing deze artikelen opnieuw toegankelijk voor een lager wetenschappelijk geletterde doelgroep.

Pentimentor

Voorts ontwikkelt het onderzoek een prototype voor tekstvereenvoudiging: Pentimentor. Pentimentor heeft voornamelijk twee functies. De tool kan wetenschappelijke artikels eerst en vooral vereenvoudigen op basis van de specifieke behoeften van scholieren met dyslexie in de derde graad van het middelbaar onderwijs. Om de tekstvereenvoudigingen mogelijk te maken, gebruikt Pentimentor het GPT-3 model, het achterliggende taalmodel van het bekende ChatGPT. De applicatie slaagt er daarnaast in om de vereenvoudiging te personaliseren door het gebruik van aanpasbare parameters.

Dylan Cluyse vergeleek zijn prototype met andere tools die functionaliteiten voor tekstvereenvoudiging of samenvatten aanreiken en kwam tot de vaststelling dat Pentimentor verder staat, onder meer door de personaliseerbaarheid: bij de andere uitgeteste tools is de output identiek voor elke eindgebruiker.

Of Dylan Cluyse met zijn scriptie het tot finalist of zelfs laureaat schopt, valt nog af te wachten, maar duidelijk is dat zijn onderzoek een hoge maatschappelijke relevantie heeft. Scholieren met dyslexie zijn alvast al een beetje winnaar.

 

Publicatiedatum: 15/11/2023