Foto Studenten orthopedagogie stimuleren digitale vaardigheden.

Studenten orthopedagogie stimuleren digitale vaardigheden.

S

Studenten orthopedagogie stimuleren digitale vaardigheden.

Digibanken zijn locaties in Vlaanderen waar mensen die digitaal niet zo vaardig zijn en/of mensen met een beperking terecht kunnen met digitale vragen. Eerstejaarsstudenten van de opleiding orthopedagogie maken in twee Gentse Digipunten deel uit van de ‘digibuddies’ die ondersteuning bieden.

De Digibank-medewerkers helpen de bezoekers gratis bij uiteenlopende IT-gerelateerde vragen: op je laptop een document maken en bewaren, videobellen met je smartphone, met een app een trein- of busticket kopen, Tax-on-web invullen, enz.

In totaal zijn in Vlaanderen en Brussel 54 digibanken – die elk bestaan uit verschillende Digipunten. Via de digibanken wil de overheid de digitale kloof dichten. De ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting toont immers aan dat mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico ervaren op digitale uitsluiting. Deze kloof manifesteert zich zowel op het vlak van ongelijke toegang tot technologie, zoals een laptop of internetverbinding, als op het vlak van beperkte digitale vaardigheden, met als gevolg dat men minder gebruik maakt van e-dienstverlening. Bovendien blijkt dat die digitale kloof tussen 2019 en 2021 verder toenam met 6 procent.

Werkveldervaring

In het eerste jaar van de bacheloropleiding orthopedagogie doen de studenten 8 uur werkveldervaring op in een ruim aanbod van sociale en zorgorganisaties. Sinds vorig jaar maakt ook de Digibank daar deel van uit. Het veldwerk gaat gepaard met reflectiemomenten tijdens de les en uiteraard worden de studenten ook gecoacht.

Op het eerste gezicht lijkt het een ongewone combinatie: digitale vaardigheden aanleren verbind je niet meteen met orthopedagogie. Maar het houdt wel degelijk steek, verzekert opleidingshoofd Katia Perquy: “We beschikken over een leerlijn ‘mediawijsheid’ en bovendien zijn de twee Gentse Digipunten waar onze studenten ingezet worden gevestigd bij Licht en Liefde, dat zich richt op mensen met een visuele beperking en bij vzw Kompas in Wondelgem, een zorgcentrum voor mensen met een beperking. We bevinden ons met andere woorden midden in de doelgroep van orthopedagogie.”

En die doelgroep valt tot nog toe uit de boot wat digitale vorming en ondersteuning betreft. Nochtans is de nood naar digitale vaardigheden ook bij hen groot. Maar ze vergen soms een andere benadering en precies daar kunnen de studenten een meerwaarde betekenen.

“Onze studenten, die altijd in duo worden ingezet, worden niet als digi-expert ingezet, maar veeleer als vertolker van de noden van de mensen, die niet altijd mondig genoeg zijn om zelf precies duidelijk te maken waar ze precies moeilijkheden bij ondervinden en wat ze precies willen weten. De studenten zijn als het ware intermediair tussen de digi-expert en de persoon die met een vraag zit”, voegt Katia Perquy nog toe. “Vorig jaar is vaak gebleken dat hun inbreng in die context zeer waardevol was. Vandaar dat we deze samenwerking dit academiejaar graag verderzetten.”

Maatschappelijke opdracht

Ook de Arteveldehogeschool en Thomas More zijn bij de Digibanken betrokken, de eerste met een onderzoeksproject en de tweede werkte mee aan de inhoudsvorming. HOGENT is wel de enige hogeschool die haar studenten inzet.

Het opzet van de Digibanken sluit bovendien aan bij de HOGENT-visie op levenslang leren en ontwikkelen. De basisgedachte is immers dat door vaardigheden te ontwikkelen mensen volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. En digitale vaardigheden zijn daarbij onmisbaar geworden. Inzetten op het aanleren daarvan betekent dus inzetten op weerbaarheid van mensen en dat behoort tot de maatschappelijke opdracht van HOGENT.

Publicatiedatum: 26/09/2023