Veel aandacht voor positie van personen met functioneringsproblemen in de samenleving (vanuit een vrijheidsdenken, of vanuit rechtvaardigheid); plaats en de werking van middenveldorganisaties.
Toegankelijke hulp- en dienstverlening, onderbescherming, proactief werken, lokaal sociaal beleid en het realiseren van grondrechten, participatieve beleidsvoering, agendasetting en beleidsvoorbereidend werken, bestuurlijke organisatie, sociaal beleid.
Gender, diversiteit en intersectionaliteit. Onderzoek binnen internationale en interculturele contexten, o.a. met mensen met een migratieachtergrond. Participatorisch, co-creatief kwalitatief onderzoek, momenteel expertise aan het opbouwen rond digital storytelling als onderzoeksmethode. Subjectief welbevinden bij kinderen
Therapeutische gemeenschappen; drughulpverlening in het algemeen; geïntegreerde hulpverlening; Kwaliteit van leven; ouder worden van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties; persoonsgerichte ondersteuning; mixed method onderzoek in nationale en internationale contexten.
Ontwikkeling forensische psychiatrische zorg in Vlaanderen; Vermaatschappelijking van de GGZ: impact op competenties zorgverleners in de GGZ - multidisciplinair; Kwaliteit van Leven ouderen in forensische psychiatrische zorg en gevangeniswezen; Multidisciplinair onderzoeksproject over effecten biodiverse zorgtuinen in diverse instellingen
Hulp en recht; burgerschap; diversiteit; ervaringsdeskundigheid; cocreatie; kwalitatieve, participatieve en artistieke onderzoeksmethoden; recovery; sociaal werk, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid; groepswerk/vormingswerk
Participatief onderzoek vanuit vergelijkend perspectief rond ouderdom en veranderende context, overgangsrituelen en samenleven in een veranderende context. Vorming en tentoonstellingen rond dezelfde thema's. Gebruik van narratieve technieken uit antropologie. Kwalitatief onderzoek.
Quality of Life; persoonsgerichte ondersteuning van jongeren in een kwetsbare leefsituatie; instrumentontwikkeling; kwaliteit van ondersteuningspraktijken, kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie.
Quality of Life; gebruikersperspectieven en ervaringskennis; co-creatie; outreach en gemeenschapsgerichte ondersteuning; burgerschap; harm reduction en herstel; kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie.
Kwaliteit van Bestaan; toepassingsmogelijkheden op micro-, meso- en macroniveau; persoonsgerichte ondersteuning en ondersteuningsmethodiek; ondersteuningsstrategieën.
Quality of Life; inzet ervaringsdeskundigheid en ervaringskennis; herstel; peer support; co-creatie; cliëntenperspectief in zorg en welzijn; diversiteit; gender.
Toegankelijkheid van hulp- en dienstverlening; eerstelijnshulpverlening; onlinehulpverlening; armoede en sociale ongelijkheid; jongeren; wonen; realiseren van grondrechten.
Werken in en met de context. Dit gaat dan over het betrekken van ouders, broers en zussen bij therapie maar ook over het werken met de buurt/de gemeenschap. Internationaal netwerk.
Quality of Life outcomes: micro level (how to achieve personal outcomes of a single client or of a Family), meso level (how to improve QOL in an organization and how to implement it in actions improving service delivery), macro level (Policy implementation to achieve QOL). Human Rights implementation; quantitative data analysis; assessment, profiling and reporting; instrument development and adaptation (development, validation and translation)applied behaviour analysis to develop new skills, communication development; autism; inclusive Education.
(Kennisdeling van) beleid; diversiteitsbeleid; taalbeleid; zorgbeleid (in onderwijs, ouderenzorg) en ethisch verantwoord beleid; focus inclusie en sociale rechtvaardigheid.Mensgerichte communicatie en focus afstemming/wisselwerking praxis en beleid.
Diversiteit en transculturele orthopedagogiek; intersectionaliteit; sterktegerichte kaders; systeem & gemeenschapsgerichte kaders; nexus formele - informele ondersteuning; kwalitatief, kwantitatief, mixed-methods onderzoeksdesigns; participatieve en co-creatieve onderzoeksdesigns; internationale onderzoeksprojecten.
Diversiteit; intersectionaliteit; inclusie; buddywerking; participatief onderzoek rond ouderdom, migratie en veranderende samenleving; kwalitatief en co-creatief onderzoek rond afscheidsrituelen en samenleven in een veranderende context; (politieke) filosofie, levensbeschouwing, ethiek en recht; systeemdenken en interdisciplinariteit.
Integraal werken (zorg en welzijn); interprofessioneel samenwerken; eerstelijnszorg; geïntegreerd breed onthaal (toegankelijkheid/onderbescherming); onderwijs en sociale rechtvaardigheid; samenwerking tussen welzijn en onderwijs.
Psychosociale thematieken zowel bij jongeren als volwassenen; contextgericht werken.
Vroegtijdig schoolverlaten; schoolweigering; samenwerking tussen onderwijs en welzijn.
Normatieve professionaliteit; beroepsethische aspecten; privacy; discretie; beroepsgeheim; deontologische codes; diversiteit en kruispuntdenken; politiserend en beleidsmatig werken.
Mensenrechten (onderbescherming; neofilantropie, kwaliteitsvolle basisvoorzieningen, relatie hulp en recht, gemeenschapsgerichte benadering op mensenrechten, vermaatschappelijking); kinderrechten (kinderarmoede, kindvriendelijk lokaal beleid); sociale rechtvaardigheid; etnografisch onderzoek.
Armoede (kinderen en gezinnen in armoede, onderbescherming); burgerschap en rechten (lived-citizenship-benadering); sociaal-ruimtelijk perspectief; kwalitatief en interpretatief onderzoek; etnografisch onderzoek; life history research; trajectonderzoek.
Ouderbetrokkenheid; samenwerking tussen onderwijs en welzijn; kwalitatief onderzoek; coaching; materiaalontwikkeling.
Jeugdhulp; digitale tools; ontwikkeling app in co-creatie met het werkveld; kwalitatief & participatorisch onderzoek in co-creatie.
Participerende observatie antropologie; ervaringsleren in de jeugdhulp; filmeducatie; spirituele/existentiële dimensie binnen de zorg.
Onderwijsbeleid en onderwijsorganisatie; gelijke onderwijskansen; diversiteit en inclusie in functie van de realisatie van kinderrechten.
Ongelijkheid en onderwijs; onderwijssociologie; diversiteit; relaties ouders-school/ouderparticipatie; transities in onderwijs; samenwerking onderwijs-welzijn; kwalitatief onderzoek.
Intersecties van sociale ongelijkheid; analytisch verbinden van theoretische en empirische perspectieven; critical disability studies (inclusief mental health) & feministische theorie; mensenrechten; burgerschap; vormen van democratische kennisproductie; biografische en etnografische onderzoeksbenaderingen.
Procesbegeleiding en procesonderzoek in functie van inclusie, participatie, social justice en co-design (in de context van onderwijs, VAPH en drughulpverlening). Focus op ‘professionalisering’, door professionals te ondersteunen om hun eigen praktijk te onderzoeken, om samen tot conceptuele kennis te komen. Focus op ‘co-design’ in functie van participatie creëren, wisselwerking mogelijk te maken, in complexe context. Kwalitatieve onderzoeksmethodes, inclusief arts-based-research en voornamelijk de narratieve focus (collective biography, portraiture, auto-etnografie…).