Maak kennis met alle experts van het onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective. Neem gerust contact op als je vragen hebt of als je graag met ons wil samenwerken. Wil je het kernteam leren kennen?
Kristof Uvijn
Veel aandacht voor positie van personen met functioneringsproblemen in de samenleving (vanuit een vrijheidsdenken, of vanuit rechtvaardigheid); plaats en de werking van middenveldorganisaties.
Annick Verstraete
Toegankelijke hulp- en dienstverlening, onderbescherming, proactief werken, lokaal sociaal beleid en het realiseren van grondrechten, participatieve beleidsvoering, agendasetting en beleidsvoorbereidend werken, bestuurlijke organisatie, sociaal beleid.
Fien Van Wolvelaer
Gender, diversiteit en intersectionaliteit. Onderzoek binnen internationale en interculturele contexten, o.a. met mensen met een migratieachtergrond. Participatorisch, co-creatief kwalitatief onderzoek, momenteel expertise aan het opbouwen rond digital storytelling als onderzoeksmethode. Subjectief welbevinden bij kinderen
Ilse Goethals
Therapeutische gemeenschappen; drughulpverlening in het algemeen; geïntegreerde hulpverlening; Kwaliteit van leven; ouder worden van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties; persoonsgerichte ondersteuning; mixed method onderzoek in nationale en internationale contexten.
Stefaan De Smet
Ontwikkeling forensische psychiatrische zorg in Vlaanderen; Vermaatschappelijking van de GGZ: impact op competenties zorgverleners in de GGZ - multidisciplinair; Kwaliteit van Leven ouderen in forensische psychiatrische zorg en gevangeniswezen; Multidisciplinair onderzoeksproject over effecten biodiverse zorgtuinen in diverse instellingen
Tijs Van Steenberghe
Hulp en recht; burgerschap; diversiteit; ervaringsdeskundigheid; cocreatie; kwalitatieve, participatieve en artistieke onderzoeksmethoden; recovery; sociaal werk, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid; groepswerk/vormingswerk
Eva Vens
Participatief onderzoek vanuit vergelijkend perspectief rond ouderdom en veranderende context, overgangsrituelen en samenleven in een veranderende context. Vorming en tentoonstellingen rond dezelfde thema's. Gebruik van narratieve technieken uit antropologie. Kwalitatief onderzoek.
Chris Swerts
Quality of Life; persoonsgerichte ondersteuning van jongeren in een kwetsbare leefsituatie; instrumentontwikkeling; kwaliteit van ondersteuningspraktijken, kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie.
Jessica De Maeyer
Quality of Life; gebruikersperspectieven en ervaringskennis; co-creatie; outreach en gemeenschapsgerichte ondersteuning; burgerschap; harm reduction en herstel; kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie.
Remco Mostert
Kwaliteit van Bestaan; toepassingsmogelijkheden op micro-, meso- en macroniveau; persoonsgerichte ondersteuning en ondersteuningsmethodiek; ondersteuningsstrategieën.
Ielde Vermeir
Quality of Life; inzet ervaringsdeskundigheid en ervaringskennis; herstel; peer support; co-creatie; cliëntenperspectief in zorg en welzijn; diversiteit; gender.
Geertrui Van Vlem
Toegankelijkheid van hulp- en dienstverlening; eerstelijnshulpverlening; onlinehulpverlening; armoede en sociale ongelijkheid; jongeren; wonen; realiseren van grondrechten.
Anne-Mie Engelen
Werken in en met de context. Dit gaat dan over het betrekken van ouders, broers en zussen bij therapie maar ook over het werken met de buurt/de gemeenschap. Internationaal netwerk.
Marco Lombardi
Quality of Life outcomes: micro level (how to achieve personal outcomes of a single client or of a Family), meso level (how to improve QOL in an organization and how to implement it in actions improving service delivery), macro level (Policy implementation to achieve QOL). Human Rights implementation; quantitative data analysis; assessment, profiling and reporting; instrument development and adaptation (development, validation and translation)applied behaviour analysis to develop new skills, communication development; autism; inclusive Education.
Lien Van Achter
(Kennisdeling van) beleid; diversiteitsbeleid; taalbeleid; zorgbeleid (in onderwijs, ouderenzorg) en ethisch verantwoord beleid; focus inclusie en sociale rechtvaardigheid.Mensgerichte communicatie en focus afstemming/wisselwerking praxis en beleid.
Sofie Vindevogel
Diversiteit en transculturele orthopedagogiek; intersectionaliteit; sterktegerichte kaders; systeem & gemeenschapsgerichte kaders; nexus formele - informele ondersteuning; kwalitatief, kwantitatief, mixed-methods onderzoeksdesigns; participatieve en co-creatieve onderzoeksdesigns; internationale onderzoeksprojecten.
Joris Van Poucke
Diversiteit; intersectionaliteit; inclusie; buddywerking; participatief onderzoek rond ouderdom, migratie en veranderende samenleving; kwalitatief en co-creatief onderzoek rond afscheidsrituelen en samenleven in een veranderende context; (politieke) filosofie, levensbeschouwing, ethiek en recht; systeemdenken en interdisciplinariteit.
Hildegard Gobeyn
Integraal werken (zorg en welzijn); interprofessioneel samenwerken; eerstelijnszorg; geïntegreerd breed onthaal (toegankelijkheid/onderbescherming); onderwijs en sociale rechtvaardigheid; samenwerking tussen welzijn en onderwijs.
Laura Collijs
Psychosociale thematieken zowel bij jongeren als volwassenen; contextgericht werken.
Griet De Nys
Vroegtijdig schoolverlaten; schoolweigering; samenwerking tussen onderwijs en welzijn.
Dieter Gryp
Normatieve professionaliteit; beroepsethische aspecten; privacy; discretie; beroepsgeheim; deontologische codes; diversiteit en kruispuntdenken; politiserend en beleidsmatig werken.
Didier Reynaert
Mensenrechten (onderbescherming; neofilantropie, kwaliteitsvolle basisvoorzieningen, relatie hulp en recht, gemeenschapsgerichte benadering op mensenrechten, vermaatschappelijking); kinderrechten (kinderarmoede, kindvriendelijk lokaal beleid); sociale rechtvaardigheid; etnografisch onderzoek.
Tineke Schiettecat
Armoede (kinderen en gezinnen in armoede, onderbescherming); burgerschap en rechten (lived citizenship-benadering); sociaal-ruimtelijk perspectief; kwalitatief en interpretatief onderzoek; etnografisch onderzoek; life history research; trajectonderzoek.
Celine Mertens
Ouderbetrokkenheid; samenwerking tussen onderwijs en welzijn; kwalitatief onderzoek; coaching; materiaalontwikkeling.
Mieke Gesquiere
Jeugdhulp; digitale tools; ontwikkeling app in co-creatie met het werkveld; kwalitatief & participatorisch onderzoek in co-creatie.
Yvan Houtteman
Participerende observatie antropologie; ervaringsleren in de jeugdhulp; filmeducatie; spirituele/existentiële dimensie binnen de zorg.
Katrien De Maegd
Onderwijsbeleid en onderwijsorganisatie; gelijke onderwijskansen; diversiteit en inclusie in functie van de realisatie van kinderrechten.
Marie Seghers
Ongelijkheid en onderwijs; onderwijssociologie; diversiteit; relaties ouders-school/ouderparticipatie; transities in onderwijs; samenwerking onderwijs-welzijn; kwalitatief onderzoek.
Caroline Vandekinderen
Intersecties van sociale ongelijkheid; analytisch verbinden van theoretische en empirische perspectieven; critical disability studies (inclusief mental health) & feministische theorie; mensenrechten; burgerschap; vormen van democratische kennisproductie; biografische en etnografische onderzoeksbenaderingen.
Katrien De Munck
Procesbegeleiding en procesonderzoek in functie van inclusie, participatie, social justice en co-design (in de context van onderwijs, VAPH en drughulpverlening). Focus op ‘professionalisering’, door professionals te ondersteunen om hun eigen praktijk te onderzoeken, om samen tot conceptuele kennis te komen. Focus op ‘co-design’ in functie van participatie creëren, wisselwerking mogelijk te maken, in complexe context. Kwalitatieve onderzoeksmethodes, inclusief arts-based research en voornamelijk de narratieve focus (collective biography, portraiture, auto-etnografie…).