Onze experten.
Maak kennis met de expertisedomeinen van de experts van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity. Neem gerust contact op als je vragen hebt of als je graag met ons wil samenwerken.
Maya Bruneel
Ergotherapie - Inclusief onderwijs voor kinderen en jongeren - Redelijke aanpassingen - Individueel aangepast curriculum (IAC)
Jo Chochuyt
Project algemene vakken - Projectonderwijs - Educatie voor duurzame ontwikkeling - Burgerschap - Ondernemingszin
Laura Collijs
Psychosociale thematieken - Blended learning - Digitalisering van het onderwijs
Papatya Dalkiran
Didactiek niet-confessionele zedenleer - Vakdidactiek wijsbegeerte en moraalwetenschappen - Burgerschap - Filosoferen met kinderen en jongeren - Morele oordeelsvorming
Sandrine De Coster
Leerstoornissen - Dyslexie - Dyslexie en voorleessoftware - Ouderbegeleiding en psycho-educatie bij leerstoornissen - Krachtig leesonderwijs - Interprofessioneel samenwerken in schoolse context
Annemie Demol
Vormgeving van innovatieve leeromgevingen en wisselwerking met didactiek - Portfolio en coaching - Vreemde taalverwering - Second language acquisition
Kristel Detollenaere
Leesbevordering - Begrijpend lezen - Evaluatie luistervaardigheid - Meertaligheid
Jan Fiers
Onderwijswetgeving - Onderwijsrecht - Bemiddeling in onderwijs - Juridische kaders rond mensenrechten en onderwijs
Eddy Hoste
Taalontwikkelingsstoornissen - Taalstimulering (in ééntalige en meertalige context) - Stotteren - Broddelen - Stemstoornissen - Ouderbegeleiding en psycho-educatie binnen de logopedie - Stemgebruik bij professionele stemgebruikers - Executieve functies bij kinderen met specifieke ontwikkelingsstoornissen
Alain Lescur
ICT in het onderwijs: blended learning, flipped classroom, massive open online course (MOOC) - Informatica en vakdidactiek informatie en wiskunde - Computationeel denken - Digitale didactiek - Interprofessioneel samenwerken - Krachtige leeromgevingen - Onderzoekend leren - Differentiëren - Krachtig evalueren - Rubrics ontwikkelen - Coaching - Reflecteren - Begeleiden - G-sport - Omgaan met agressie
Celine Mertens
Ouderbetrokkenheid: relatie ouder/school - Overgang basis naar secundair, transitie - Samenwerking onderwijs/welzijn
Tania Mouton
Vakdidactiek wiskunde - ICT in de wiskunde - Innovatieve lesaanpak bij wiskundelessen - Binnenklasdifferentiatie - Activerende werkvormen - Formatief evalueren - Coaching
Hilde Rabaut
Kleuteronderwijs - Wiskunde voor kleuters - Zorgbeleid - Onderwijs aan doven en slechthorenden - Autisme - Politieke wetenschappen
Delphine Sasanguie
Numerieke en wiskundige cognitie in volwassenen en kinderen - Beïnvloedende factoren op de (typische en atypische) ontwikkeling van rekenvaardigheid (bv. domeinspecifieke vaardigheden, maar ook numerieke ervaringen thuis, wiskunde-angst en cognitieve controle…) - Leerstoornissen (dyscalculie) - Ontkoppelen van onderwijzen en evalueren
Els Sichien
Gamification in onderwijs - Vakdidactiek aardrijkskunde - Educatie voor duurzame ontwikkeling - Systeemdenken - STEM in kleuteronderwijs - G-sport - Big Ideas in natuurwetenschappen - Differentiatie in aardrijkskunde - VR in de klas
Sarah Sierens
Kleuteronderwijs - Kleuterdidactiek - Taal in de kleuterklas (taalstimulering, meertaligheid in de kleuterklas, beginnende geletterdheid) - Zorg in de kleuterklas (ervaren logopedist en stottertherapeut, taalstoornissen, stotteren, articulatie, stem) - Onderzoekservaring rond Parent Focused Approach
Lise Speleers
Vernieuwende didactieken en methodieken - Zelfdeterminatietheorie - Motiverend leren - Sport en bewegen
An Standaert
Handelingsgericht werken - Handelingsgerichte diagnostiek - Coaching van leraren in het omgaan met diversiteit - Orthopedagogische handelingsplanning - Ontwikkelingsstoornissen
Robin Stevens
Meten van effect van onderwijsinterventies (bv. van blended learning) - Onderwijsbeleid
Sofie Timmers
Begeleiden van groepswerken, zowel projectmatig als probleemgestuurd - Transactionele analyse (TA)
Lien Van Achter
Taalbeleid en taalondersteuning - Onderwijsbeleid - Mensgericht communiceren - Toegepaste ethiek
Elly van Hyfte
Motorisch remedial teacher: grove en fijne motoriek - Motorische ontwikkeling gekoppeld aan lees- en schrijfproblemen - Reflexintegratie - Motorisch leren en motivatie bij leerlingen in het basisonderwijs
Jouri Van Landeghem
Didactiek van wetenschapsonderwijs - Fysica - Vakoverschrijdend werken in natuurwetenschappen en STEM - Projectmatig werken in STEM - Onderzoekend leren en leren onderzoeken - Computationeel denken in wetenschapsonderwijs
Kathleen Van Snick
ICF - Spraakstoornissen - Logopedie -Informatievaardigheden - Projectgericht werken in logopedie en audiologie
Sabine Vandevelde
Leerstoornissen - Ouderbegeleiding en psycho-educatie bij leerstoornissen - Interprofessioneel samenwerken - Logopedie
Agnes Verbruggen
Professionele ethiek - Deontologie - Normatieve professionaliteit - Integriteitsbeleid - Existentiële supervisie - Morele oordeelsvorming - Conflicthantering en bemiddeling - Sociologische verbeelding als kracht - Integraal systemisch denken
Sien Vercruysse
Letselpreventie bij en via leerkrachten Lichamelijke Opvoeding - Motorisch leren en motivatie bij leerlingen in het basisonderwijs
An Willems
Groepswerk begeleiden in een schoolcontext - Communicatie en teamgericht werken voor wetenschapsstudenten en in een wetenschappelijke werkveldcontext - Transactionele Analyse (TA)
Sofie Bruneel
Werkplekleren - Diversiteit - Future proof skills in curriculum - Bevorderen diep leren
Peter Walleghem
Schoolweigering en schoolafwezigheid - Psychosociaal welzijn in de zorg - Psychopathologie kinderen, jongeren en volwassenen - Psychotherapie kinderen, jongeren en volwassenen
Carmen Biesemans
Zorgbeleid en GOK-beleid - Handelingsplannen in scholen - Leren leren en leren studeren in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs - No Blame methodiek: groepsdynamica grotere klasgroepen - LSCI - Drugbeleid op school - Diversiteitbeleid (armoede, migratie, LBTQ thema's) op school - Suïcidepreventiebeleid op school - Relationele en seksuele vorming in 1e en 2e graad secundair onderwijs - Leerlinggesprekken vanuit geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit en coaching technieken
Barbara Gepts
Klasmanagement (o.a. in grootstedelijke context) - Leraar-In-Opleiding (LIO) trajecten - Schoolontwikkeling - Praktijkonderzoek
Sonia Labeau
Methodologische ondersteuning, bij onderwijsonderzoeken (literatuurstudie, onderzoeksplan, onderzoeksvragen, meetinstrumenten en vragenlijsten/testen, steekproeven en werven van participanten, databestanden, (kwantitatieve of kwalitatieve) data-analyse, rapportage). In- en bijscholingen, vormingssessies onderzoeksvaardigheden voor zowel beginnende als meer ervaren onderwijsonderzoekers, individueel of in groep, op maat.