Foto Resultaten corporate fundraising & partnerships

Eerste resultaten onderzoek corporate fundraising & partnerships.

E

Eerste resultaten onderzoek corporate fundraising & partnerships.

Het is nog even wachten de onderzoeksrapporten tot na de zomer. In de tussentijd geven we je graag al enkele previews mee. Deze komen uit onze vragenlijst naar KMO’s in Vlaanderen en Brussel.

Bij kleine bedrijven spelen voornamelijk particuliere geefmotieven mee, bij grotere bedrijven zijn ook specifieke bedrijfsmotieven belangrijk
Bij kleine bedrijven met minder dan 10 werknemers is het zo goed als altijd de bedrijfsleider die beslist over steun aan goede doelen. De motieven die daarbij meespelen leunen heel dicht aan tegen de motieven die we terugvinden bij particulier geefgedrag. Dit betekent dat de bedrijfsleider voornamelijk beslist vanuit zichzelf. Bij bedrijven die wat groter zijn spelen naast de particuliere geefmotieven ook nog andere motieven een rol. Hoe groter het bedrijf, hoe belangrijker de return ook is voor dat bedrijf. De volgende geefmotieven zien we terugkomen, in volgorde van belangrijkheid: 

Particuliere geefmotieven bij bedrijven.

1

De organisatie is authentiek en echt.

2

De organisatie geeft concrete informatie over de projecten waar ze steun voor vragen.

3

Meebouwen aan een betere wereld.

4

De organisatie geeft aan wat ze specifiek kunnen bereiken met de steun.

5

De organisatie is transparant over de besteding van de financiële middelen.

Bedrijfsspecifieke geefmotieven.

1

Het bedrijf wil sociaal engagement tonen.

2

De missie en visie van de organisatie sluiten aan bij de missie en visie van het bedrijf.

3

Klanten, medewerkers, leveranciers, etc. dragen het doel ook een warm hart toe.

4

Het bedrijf kan de gift fiscaal aftrekken.

5

De organisatie maakt duidelijk wat het bedrijf in ruil voor een gift kan terug krijgen.

Bedrijfsspecifieke geefmotieven zoals winstmaximalisatie, concurrentievoordeel etc. zijn bij de meeste kmo’s heel wat minder belangrijk. Het gaat hier dan veelal om de middelgrote bedrijven als de beslissingen genomen worden in functie van de groei van het bedrijf.

Bedrijven verkiezen sponsoring of giften afhankelijk van het actiedomein van de organisatie

Valt je organisatie onder de actiedomeinen sport & recreatie of cultuur, dan is het heel duidelijk dat bedrijven je willen sponsoren. Giften gaan veel minder vaak naar organisaties die onder deze actiedomeinen vallen. 

Organisaties die onder de actiedomeinen gezondheidszorg, internationale solidariteit & ontwikkeling en milieu & dierenwelzijn vallen, krijgen dan weer vaker giften van bedrijven. Organisaties met dit thema worden als minder interessant gezien voor sponsoring door de bedrijven. 

Bij de actiedomeinen kinderen & jongerenwelzijn, sociaal & welzijnswerk, onderzoek & onderwijs en hulp voor mensen met een beperking is het verschil minder uitgesproken. Bedrijven zijn zowel voor giften als sponsoring te vinden als het gaat over deze actiedomeinen. 

In Vlaanderen en Brussel zijn er nog niet veel kmo’s die op langdurige wijze samenwerken met organisaties door middel van partnerships. Maar ook daar zien we dat bedrijven met sommige actiedomeinen op langere termijn samenwerken. Dit zijn voornamelijk cultuur en milieu & dierenwelzijn. Al is het voor alle andere actiedomeinen ook steeds belangrijk om in te zetten op die partnerships, die kunnen voortvloeien vanuit giften of sponsorships.

Bedrijven willen voornamelijk visibiliteit in return

Wanneer we vragen aan bedrijven welke tegenprestatie ze verwachten voor hun sponsoring, antwoordt 94% dat publiciteit of naamsvermelding (bijvoorbeeld via sociale media, website flyers, affiches, banners, vermelding in brochure, logo op kledij, etc.) wensen. Op de tweede plaats met 51% komt gratis toegang tot evenementen (als het kan ook nog met wat drankbonnetjes erbij) en de derde plaats met 18% georganiseerde activiteiten voor het bedrijf en hun werknemers (bv. nocturne, bezoek achter de schermen, meet & greet, workshop, excursie etc.). Denk dus zeker eens na of en hoe je de bedrijven visibiliteit kan geven, al moet je er wel over waken dat jouw organisatie geen uithangbord wordt voor het bedrijf in kwestie.