Opleiding toegepaste informatica zocht en vond manier om curriculum aan te passen aan snelle IT-evoluties.
De eerste lichting studenten toegepaste informatica van het keuzepakket AI & Data Engineer studeert af. Met dit keuzepakket speelde de opleiding flexibel in op de ontwikkeling en het belang van artificiële intelligentie (AI). Technologie, en AI in het bijzonder, evolueert snel. De opleiding toegepaste informatica zocht en vond manieren om de vinger aan de pols te houden.
Een IT-opleiding moet zich voortdurend aanpassen aan de noden van de sector en aan de snelle technologische ontwikkelingen. Daarom werd enkele jaren geleden de IT-specialisatie AI & Data Engineering toegevoegd aan het curriculum die focuste op artificiële intelligentie. Nu studeert de eerste lichting af. En dat de technologie snel evolueert, mag onder meer blijken uit het feit dat het keuzepakket volgend academiejaar al opnieuw wordt aangepast en uitgebreid wordt naar het tweede jaar.
Geen afstudeerrichtingen
“Die snelle ontwikkelingen zijn de reden waarom wij niet werken met afstudeerrichtingen”, legt opleidingshoofd Chantal Teerlinck uit. “Via de keuzetrajecten kunnen we veel beter inspelen op de markt. Een afstudeerrichting organiseren en goedgekeurd krijgen, is een complex en lang proces. Bovendien staat zo’n afstudeerrichting op je diploma, maar in de IT is die specialisatie enkele jaren later al verouderd. We hadden dus nood aan een flexibeler systeem. Daarom werken we met keuzepakketten, die we gemakkelijker kunnen bijsturen en die de student toelaten om enerzijds sneller te specialiseren en anderzijds per semester soepel te switchen tussen keuzepakketten.”
Permanente professionalisering
In de opleiding snel inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen is één ding, de lesgevers vinden met de juiste actuele kennis en expertise een ander. En in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat bijna een ‘mission impossible’. “Vacatures uitschrijven heeft eigenlijk weinig zin”, situeert Chantal Teerlinck. “Als we extra expertise willen binnenhalen, zijn we sterk aangewezen op ons netwerk en uiteraard op onze afgestudeerden en de bereidheid van ons lectorenteam om de kennis up-to-date te houden.
Inzetten op permanente professionalisering van het eigen team is dus de boodschap. Mede daarom voeren heel wat lectoren onderzoeksopdrachten uit voor en in samenwerking met bedrijven. Die staan ook jaarlijks garant voor een 100-tal stageplaatsen. “Dat contact met ons uitgebreide en zeer gevarieerde netwerk van bedrijven laat ons toe om de vinger aan de pols te houden inzake nieuwe ontwikkelingen en behoeftes die zich manifesteren”, zegt Margot De Donder, departementshoofd IT en Digitale Innovatie.
“Daarnaast speelt ook het HOGENT-onderzoekscentrum Centre for Applied Data Science (CADS) hier een belangrijke rol in: “We kunnen gerust stellen dat de oprichting van het CADS en de onderzoeksactiviteiten die er lopen - waar AI een prominent aspect in is - een boost heeft gegeven aan de professionalisering van de lectoren op dat vlak.”
Schaalgrootte
De bewuste keuze voor een opleidingsorganisatie die sneller en flexibel schakelen mogelijk maakt, heeft de opleiding geen windeieren gelegd: het aantal studenten gaat al jaren in stijgende lijn. In het huidige academiejaar telde toegepaste informatica 1350 studenten.
Dat creëert ook wel praktische problemen, zoals beschikken over voldoende leslokalen en -infrastructuur. “Er is soms wat creativiteit nodig”, schetst Chantal Teerlinck. “Maar de schaalgrootte biedt daarnaast het voordeel dat lectoren zich kunnen specialiseren. We zijn groot genoeg om lectoren te laten specialiseren in 1 domein. Met een uitgebreid team beheers je op die manier een breed veld aan specialisaties. Als we een kleine opleiding zouden zijn, zouden onze lectoren zich in verschillende domeinen moeten specialiseren, maar dan bots je, zeker in een sector als IT, al snel op de grenzen van het haalbare.”
Keuzevak
Omdat technologische evoluties en artificiële intelligentie in het bijzonder in steeds meer sectoren en geledingen van de maatschappij een rol spelen, koos HOGENT ervoor om vanaf volgend academiejaar het keuzevak ‘AI voor de bachelorstudent’ in te voeren. “Het keuzevak richt zich naar derdejaarsstudenten uit alle richtingen en kan je beschouwen als een initiatie in AI, waarbij de student zal ontdekken wat de mogelijkheden en impact zijn van AI in hun eigen studiegebied”, legt Margot De Donder uit. “Artificiële intelligentie is immers een deel van de samenleving geworden.”
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Toegepaste informatica in dagonderwijs
Deze opleiding biedt je in het eerste jaar een heel stevige en brede basiskennis over diverse IT-onderwerpen. Daarna kies je stapsgewijs voor de specialisatie die het best bij je …
Centre for Applied Data Science
We add value to your data! Het Centre for Applied Data Science creëert meerwaarde uit data door deze te verzamelen, te organiseren, te analyseren en toegankelijk te …Publicatiedatum: 23/06/2022