Foto Crowdfunding voor Acid

Crowdfunding voor Acid.

C

Crowdfunding voor Acid.

Crowdfunding voor Acid: wanneer zijn mensen bereid om geld te geven?

De crowdfundingcampagne van Acid is all over the news. De populaire Youtuber werd veroordeeld tot drie maanden celstraf met uitstel en 800 euro boete wegens belaging na het delen van een video waarin hij een ex-reuzegommer en het restaurant van diens ouders had genoemd. Aan het desbetreffende restaurant moet hij bovendien €20.000 schadevergoeding betalen. Dankzij de enorme steun van zijn achterban en mensen die het onrecht willen aanvechten, kon hij ondertussen al meer dan €165.000 inzamelen. Van dat bedrag gaat €20.000 naar de schadevergoeding, het resterende bedrag belooft hij te storten naar de Sanda Dia Foundation.

Onderzoekster Joke in De Wereld van Sofie

Op dinsdag 27 februari mocht Joke Persyn in De Wereld van Sofie op Radio 1 vertellen wat ervoor zorgt dat iemand geld geeft aan dergelijke initiatieven en waar je best rekening mee houdt bij het opstarten van een crowdfundingcampagne. Aangezien een crowdfunding vaak maar een keer wordt gelanceerd, is het des te belangrijk het van in het begin goed aan te pakken. Je kan de opname hier beluisteren, maar we vatten de conclusies hieronder nog even samen.

Tips voor crowdfunding.

1

Raak mensen in het hart.

Vertel een authentiek en echt verhaal. Sluit daarbij af met een positief gevoel waarbij mensen mee het verschil kunnen maken.

2

Spreek je achterban aan.

Durf hen om steun vragen, zo geef je hen de kans iets te kunnen doen. Een persoonlijke link werkt. Die link kan er zijn met jou als persoon, met je missie of de locatie van je project of organisatie.

3

Communiceer op maat.

Leer je achterban kennen zodat je weet wat hen aanspreekt en wat ze net mee willen veranderen.

4

Benadruk de urgentie van je project.

Geef aan wat maakt dat het belangrijk is dat ze je vandaag moeten steunen, liever dan morgen. Haal de urgente Ulrike naar boven in de mensen.

5

Wees concreet en transparant.

Geef duidelijk mee waarvoor je het geld precies zal gebruiken en hoe je dat gaat doen. Hoe maakt hun gift een verschil?

6

Zien geven doet geven.

Zet je doelstelling dan ook niet te laag, durf ambitieus te zijn. Deel je vooruitgang.

7

Media-aandacht.

Aandacht via pers en/of sociale media helpt om een grotere achterban te creëren. Op die manier kan je meer mensen bereiken en hen ook in het hart raken. Durf dus ook aan je volgers en/of donateurs je actie te delen. Dat verhoogt ook het community gevoel wat goed werkt bij crowdfunding. Spreek de belevingszoekende Bianca aan in je achterban.

8

Zorg voor een communitygevoel. 

Spreek de belevingszoekende Bianca aan in je achterban.

Sfeerbeeld
In De Wereld van Sofie en daarnet hadden we het over onze persona’s. Zij kunnen je helpen om op maat te communiceren.
Zijn ze je nog niet bekend?

Check onze persona en leer ze allemaal kennen

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Persona

Het geefonderzoek van HOGENT leidde tot één algemene en vijf specifiekere persona’s gelinkt aan bepaalde sectoren. Ze geven handvaten om je communicatie meer op maat te …

Fondsenwerving (postgraduaat)

Heb je een warm hart voor goede doelen en kijk je uit naar een job waarbij je écht het verschil kunt maken? Dan is het postgraduaat Fondsenwerving iets voor jou. Dankzij hands-on en …

Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …
Strategische fondsenwerving

Je krijgt alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties zal je alle …

Particuliere fondsenwerving: strategische keuzes
Heb je het gevoel nu op alles in te spelen dat zich aandient? Heb je schrik om de verkeerde keuzes te maken? Of dat je teveel mogelijkheden hebt maar te weinig tijd en/of budget om ze allemaal op …
Advies bij fondsen­wervings­strategie
Advies nodig om je strategie rond fondsenwerving te optimaliseren of te starten? We luisteren graag naar je noden in een gratis verkenningsgesprek en bieden daarna de mogelijkheid om jullie ook …
Fondsenwerving - Sessie interne gedragenheid
Heb je het gevoel dat fondsenwerving in jouw organisatie vooral door jou gedragen wordt? Voel je weerstand wanneer je het over fondsenwerving hebt? Zijn je bestuursleden nog niet actief mee aan …
Particuliere fondsenwerving: communiceren op maat van je doelgroep
Communiceer je nu naar iedereen op dezelfde manier? Of heb je wel een idee wie je groepen donateurs zijn maar weet je niet hoe op hun maat te communiceren? Heb je interesse om met persona’s aan …
Fondsenwerving - Belang van strategische aanpak
Bestaat fondsenwerving bij jullie nog uit losse acties? Is het moeilijk prioriteiten te stellen? Of ben jij al helemaal mee in het belang van een strategische aanpak maar het bestuur/ management …
Fondsenwerving - Feedback
Heb je een fondsenwervingsplan opgesteld of ben je bezig een plan uit te schrijven? Heb je het gevoel een kritisch oog van een buitenstaander te kunnen gebruiken? Loop je ergens op vast? Wil …
Fondsenwerving - Doelgroepanalyse
Voor een goede fondsenwerving is op maat communiceren cruciaal. Heb je te weinig zicht op wie je schenkers zijn en wat ze net belangrijk vinden qua communicatie? Leer je donateurs beter kennen door …
Fondsenwerving: gratis verkenningsgesprek
Ben je zoekende in wat fondsenwerving kan betekenen voor jouw organisatie? Loop je ergens op vast? Of wil je weten wat HOGENT te bieden heeft rond fondsenwerving? In een gratis verkenningsgesprek …
Fondsenwerving in België: een analyse
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn …