Crowdfunding voor Acid: wanneer zijn mensen bereid om geld te geven?
De crowdfundingcampagne van Acid is all over the news. De populaire Youtuber werd veroordeeld tot drie maanden celstraf met uitstel en 800 euro boete wegens belaging na het delen van een video waarin hij een ex-reuzegommer en het restaurant van diens ouders had genoemd. Aan het desbetreffende restaurant moet hij bovendien €20.000 schadevergoeding betalen. Dankzij de enorme steun van zijn achterban en mensen die het onrecht willen aanvechten, kon hij ondertussen al meer dan €165.000 inzamelen. Van dat bedrag gaat €20.000 naar de schadevergoeding, het resterende bedrag belooft hij te storten naar de Sanda Dia Foundation.
Onderzoekster Joke in De Wereld van Sofie
Op dinsdag 27 februari mocht Joke Persyn in De Wereld van Sofie op Radio 1 vertellen wat ervoor zorgt dat iemand geld geeft aan dergelijke initiatieven en waar je best rekening mee houdt bij het opstarten van een crowdfundingcampagne. Aangezien een crowdfunding vaak maar een keer wordt gelanceerd, is het des te belangrijk het van in het begin goed aan te pakken. Je kan de opname hier beluisteren, maar we vatten de conclusies hieronder nog even samen.
Tips voor crowdfunding.
Raak mensen in het hart.
Vertel een authentiek en echt verhaal. Sluit daarbij af met een positief gevoel waarbij mensen mee het verschil kunnen maken.
Spreek je achterban aan.
Durf hen om steun vragen, zo geef je hen de kans iets te kunnen doen. Een persoonlijke link werkt. Die link kan er zijn met jou als persoon, met je missie of de locatie van je project of organisatie.
Communiceer op maat.
Leer je achterban kennen zodat je weet wat hen aanspreekt en wat ze net mee willen veranderen.
Benadruk de urgentie van je project.
Geef aan wat maakt dat het belangrijk is dat ze je vandaag moeten steunen, liever dan morgen. Haal de urgente Ulrike naar boven in de mensen.
Wees concreet en transparant.
Geef duidelijk mee waarvoor je het geld precies zal gebruiken en hoe je dat gaat doen. Hoe maakt hun gift een verschil?
Zien geven doet geven.
Zet je doelstelling dan ook niet te laag, durf ambitieus te zijn. Deel je vooruitgang.
Media-aandacht.
Aandacht via pers en/of sociale media helpt om een grotere achterban te creëren. Op die manier kan je meer mensen bereiken en hen ook in het hart raken. Durf dus ook aan je volgers en/of donateurs je actie te delen. Dat verhoogt ook het community gevoel wat goed werkt bij crowdfunding. Spreek de belevingszoekende Bianca aan in je achterban.
Zorg voor een communitygevoel.
Spreek de belevingszoekende Bianca aan in je achterban.
In De Wereld van Sofie en daarnet hadden we het over onze persona’s. Zij kunnen je helpen om op maat te communiceren.
Zijn ze je nog niet bekend?
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Persona
Het geefonderzoek van HOGENT leidde tot één algemene en vijf specifiekere persona’s gelinkt aan bepaalde sectoren. Ze geven handvaten om je communicatie meer op maat te …
Fondsenwerving (postgraduaat)
Heb je een warm hart voor goede doelen en kijk je uit naar een job waarbij je écht het verschil kunt maken? Dan is het postgraduaat Fondsenwerving iets voor jou. Dankzij hands-on en …
Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …Strategische fondsenwerving
Je krijgt alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties zal je alle …