HOGENT voert sinds 2019 jaarlijks een grootschalige bevraging uit om het geefgedrag van de Vlaming in kaart te brengen. We gaan na hoeveel Vlamingen geven, aan welke goede doelen ze geven en proberen inzicht te krijgen in hun geefmotieven en voorkeuren.
Fondsenwervers geven aan dat het definiëren en bereiken van personen via een gerichte communicatie heel moeilijk is. Door inzicht te krijgen in de noden en voorkeuren van de gevende Vlaming via het geefonderzoek, kunnen we de non-profit sector helpen om op maat te communiceren. Want: communiceren op maat brengt op, zo blijkt uit onderzoek. Hoe persoonlijker je een schenker kan aanspreken, hoe beter. Uit de data van het geefonderzoek segmenteerden we verschillende groepen en maakten we schenkerpersona’s. Daarnaast analyseerden we ook welke persona’s interesse tonen voor welke sector(en). Deze waardevolle informatie biedt richting aan organisaties om op de juiste (kandidaat-)schenkers op de juiste manier aan te spreken.
Geefgedrag van de gevende Vlaming in kaart.
Wie graag meer leest over het geefgedrag van de gevende Vlaming, kan de paper downloaden.