Foto Klassieke klaslokaal vervaagt in nieuw opleidingsconcept.

'Klassiek' klas­lokaal vervaagt in nieuw opleidings­concept.

K

'Klassiek' klas­lokaal vervaagt in nieuw opleidings­concept.

De bachelor­opleiding bedrijfs­management van HOGENT op stads­campus Aalst krijgt vanaf volgend academie­­jaar een heel eigen invulling: het opleidings­traject wordt een ‘Business Lab’ dat de studenten via concrete en reële business­uitdagingen laat proeven van de context waar­mee ze in hun latere beroeps­leven te maken zullen krijgen.

In het allround traject Business Lab werken de studenten vanaf het eerste jaar aan uitdagingen van echte bedrijven en organisaties. Hoewel ze ook nog ‘klassieke’ lessen krijgen, is de opleiding gebaseerd op ‘challenge based learning’. “Dat betekent dat ze vertrekken van een reële casus waarbij ze in kleine teams aan de slag gaan met een concrete uitdaging. Bijvoorbeeld: hoe kan het business­model van een jonge onderneming verbeterd worden? Hoe kan je een bestaand business­idee meer circulair maken? Hoe ziet een communicatie­plan eruit?”, legt lector Thomas Desmet uit, die het concept mee uit­tekende.

Tijdens de projecten leren de studenten allerlei bedrijfs­processen te beheersen: van business­concept tot marketing­plan, van prijs­bepaling tot circulair ondernemen, en dergelijke. Ze werken daarbij domein­overschrijdend. Het traditionele leren – kennis vergaren en vervolgens toepassen – wordt in het Business Lab eigenlijk omgedraaid: de gedeelde ervaringen tijdens de projecten vormen het uitgangs­punt om de theorie die erachter schuilgaat onder de knie te krijgen.

Via het project dat de studenten krijgen voor­geschoteld vanuit het werk­veld ervaren ze immers meteen welke kennis­onderdelen ze nodig hebben om een oplossing uit te werken voor de uitdaging. Het klassieke klas­lokaal zal in de loop van de opleiding meer en meer ‘vervagen’, maar het fundament blijft kennis­opbouw en deze kennis geïntegreerd toepassen.

Profiel student

Deze nieuwe aanpak klinkt aantrekkelijk, maar mikt wel op een specifiek type student: “Het is minder voor­gekauwd. We verwachten dat de student die deel­neemt aan Business Lab zelf initiatief neemt, zelf­standig kan werken, creatief is en van uitdagingen houdt. Studenten met een onder­nemende houding zullen hier zeker hun gading in vinden. De persoonlijke ontwikkeling staat voorop en vergt een specifieke opvolging doorheen het volledige traject. De lectoren die de studenten begeleiden, zullen dan ook veel meer coach dan lesgever zijn.

De opleiding is gestructureerd in modules van 6 tot 7 weken, die op het eind altijd uit­monden in een concreet resultaat zoals een uitgewerkt plan, presentatie of proto­type. De evaluatie zal deels op het einde van die modules, maar ook tijdens de examen­periodes plaats­vinden. De examen­periodes in januari en juni blijven dus gehandhaafd.

"We verwachten dat de student die deel­neemt aan Business Lab zelf initiatief neemt, zelf­standig kan werken, creatief is en van uitdagingen houdt."

Thomas Desmet, lector HOGENT

De eerste drie semesters werken de studenten telkens aan twee projecten, die in complexiteit toenemen. In die projecten komen alle aspecten van bedrijfs­management aan bod. Het vierde semester – het tweede semester van het tweede jaar – worden voor het eerst keuze­mogelijk­heden aangeboden: de studenten kiezen uit de verdiepende modules over finance of marketing, IT-skills of onder­nemende vaardigheden.

Eigen traject bepalen

In het derde jaar (semester 5 & 6) kunnen de studenten hun traject groten­deels zelf samen­stellen en een keuze maken uit opleidings­onderdelen van andere opleidingen aan HOGENT. Zo krijgen de studenten volledig eigenaar­schap over hun leer­traject.

“Met andere woorden: studenten die bijvoorbeeld de micro-credential duurzaamheids­coördinator of financiële planning voor particulieren willen volgen, kunnen dat, maar een volledig eigen samen­gesteld pakket opleidings­onderdelen of een Erasmus­ervaring aan een hoge­school in het buiten­land behoren eveneens tot de mogelijk­heden. In het laatste semester is de stage­periode gepland”, illustreert Thomas Desmet, die er nog aan toe­voegt dat de studenten die de opleiding voltooien, inhoudelijk stevig gewapend zijn om als allround medewerker te functioneren in verschillende management­disciplines binnen de meest uiteen­lopende organisaties. “En de opleiding stimuleert onder­nemend gedrag, wat zowel een meer­waarde is binnen uiteen­lopende types van organisaties als bij het opstarten van een eigen onderneming.”

HOGENT organiseert op de stads­campus Aalst een ontbijt­sessie voor secundaire scholen waar het concept van Business Lab uitvoerig wordt toegelicht. Meer info vind je op deze pagina.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Business Lab

Wil je alle takken van het bedrijfs­management kunnen beheersen? In het allround traject Business Lab pak je uitdagingen aan van echte bedrijven en organisaties. Geen …

Bedrijfsmanagement

In de bachelor bedrijfs­management kan je kiezen tussen 7 afstudeer­richtingen en 1 allround opleiding: accountancy-fiscaliteit, financiën & verzekeringen, …

Stadscampus Aalst

Studeren aan de hogeschool in Aalst? HOGENT stads­campus Aalst is een gezellige campus in het centrum van de stad, op wandel­afstand van station Aalst (850 m), parking …

Publicatiedatum: 21/11/2023