Onderzoeksproject rond korteketenbrood stelt resultaten voor op slotevent van 1 juni.
Het HOGENT-onderzoek Lokaal Brood peilde de voorbije drie jaar naar de succesfactoren om korteketenbrood in de markt te zetten. De relevantie en actualiteitswaarde van dit onderzoek kan moeilijk groter zijn: na de coronapandemie en de huidige oorlog in Oekraïne gaan ondernemingen steeds meer op zoek naar lokale alternatieven voor geïmporteerde grondstoffen. Dat is des te meer het geval voor graan, aangezien Oekraïne ‘de graanschuur van de wereld’ wordt genoemd. Op 1 juni vindt de slotdag van Lokaal Brood plaats.
Voor het onderzoek werden vier samenwerkingsverbanden tussen landbouwers, maalderij en bakkerijen opgezet. Die initiatieven vormden een toetsing in de praktijk voor de succesfactoren die uit studiebezoeken naar voren waren gekomen. Twee van de vier initiatieven worden zeker voortgezet: het ONS-brood, dat gemaakt wordt met een oudere tarwesoort in een 1-op-1-samenwerking tussen bakker en landbouwer. Het project Zuver focust dan weer op zuivere grondstof – bloem zonder additieven. Over de voortzetting van het Dyck-brood (Meetjesland) lopen de gesprekken nog. Het Pajotterke (de naam van dit brood is een verwijzing naar het Pajottenland waar dit project gesitueerd is) profileert zich verder als streekproduct, veeleer dan als korteketenproduct.
Factoren die verband houden met de teeltwijze, de verwerking en vermarkting zijn uiteraard mee bepalend voor het succes van het korteketenbrood. De onderzoekers selecteerden, na een screening van 170 rassen van winter- en zomergranen, 23 beloftevolle wintertarwerassen die ze ook voorzagen van teeltadvies. In het onderzoek komt alvast duidelijk naar voren dat Vlaamse tarwe zeker niet moet onderdoen voor geïmporteerde tarwe.
‘Het verhaal moet kloppen’
Evelien Van Bavegem, onderzoeker bij het HOGENT-onderzoekscentrum AgroFoodNature stipt ook het engagement van de bakker aan als een essentiële succesfactor, net als de vertrouwensband tussen de partners. Daarnaast kan het belang van authenticiteit en geloofwaardigheid moeilijk worden onderschat, legt ze uit: “Als de bakker het korteketenbrood aanbiedt als een product uit een zeer uitgebreid gamma met ook heel wat andere (niet-korte keten) boordsoorten, wordt het product moeilijker te vermarkten. Het verhaal moet immers kloppen. Bovendien ervaart de consument brood met een sterk verhaal doorgaans als lekkerder.”
Meer info over het onderzoek en het slotevent
Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
AgroFoodNature
AgroFoodNature handelt als onderzoekscentrum op de raakvlakken tussen land- en tuinbouw, voeding en natuur.Lokaal brood
Dit project inventariseert succesfactoren voor het tot stand komen van een duurzame korte keten voor brood(producten) met speciale aandacht voor oude bakgranen.Publicatiedatum: 18/05/2022