Foto Vijfhonderd studenten buigen zich over circulaire economie.

Vijfhonderd studenten buigen zich over circulaire economie.

V

Vijfhonderd studenten buigen zich over circulaire economie.

Alle derdejaars­studenten van de opleidingen van het departement Bedrijf & Organisatie – dat zijn in totaal zo’n 500 studenten – bogen zich op campus Mercator een dag lang over het thema circulaire economie via een business­game die ze in kleine teams speelden.

De dag rond circulaire economie vond zowel maandag 20 als dinsdag 21 november plaats en verliep in samen­werking met het Nederlandse bedrijf Inchainge, dat de game 'The Blue Connection' ontwikkelde die zich specifiek op dat thema focust.

In een circulaire economie worden producten en materialen zo lang mogelijk worden gedeeld, verhuurd, hergebruikt, hersteld, opgeknapt en gerecycleerd om meer waarde te creëren. Zo wordt de levens­cyclus van producten uitgebreid en zijn we dus veel minder afhankelijk van het winnen van nieuwe grond­stoffen. Een circulaire economie volgt met andere woorden de ‘reduce, reuse, recycle-cyclus’.

Fiets

Collega Herman Kiesel, die beide dagen coördineerde, legt uit: “In ‘The blue connection’, kruipen de studenten in de huid van een fiets­producent. De uitdaging is om de circulaire gedachte zoveel mogelijk in het business­model van die fiets­producent te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door leasing in het verdien­model te integreren, materiaal te hergebruiken, en dergelijke.”

De studenten gingen aan de slag in teams van vier personen, die allen een andere opleiding of afstudeer­richting volgen. “Die multi­disciplinariteit was een bewuste keuze”, zegt Herman. “En ik kon vast­stellen dat het ook een meer­waarde betekende bij het bedenken van oplossingen.”

Ondanks een aantal technische problemen, blikt Herman tevreden terug op de thema­dagen: “Inhoudelijk vond ik dit een sterk project. En belangrijk, want de meeste studenten hebben in de loop van hun opleiding heel weinig mee­gekregen over circulaire economie. En aan­gezien ze volgend semester hun stage starten, vormde deze business­game zowat de laatste kans om hen eens helemaal in die thematiek onder te dompelen.

studenten met broodjes

Studenten van organisatisatie en management stonden mee in voor de praktische organisatie van het event. Zorgen dat je mede­studenten geen honger krijgen, maakte daar deel van uit.

Op het einde van elke dag werden drie teams als winnaar uitgeroepen. Zij ontvingen een set van gadgets.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Bedrijfsmanagement

In de bachelor bedrijfs­management kan je kiezen tussen 7 afstudeer­richtingen en 1 allround opleiding: accountancy-fiscaliteit, financiën & verzekeringen, …

Organisatie & management

In de bachelor organisatie & management heb je de keuze uit 3 afstudeer­richtingen: Business & Languages, Business Translation & Interpreting en Health Care Management. Meteen …

Retailmanagement

In de bachelor­opleiding retail­management (3 jaar) zet je via duaal leren de management­kennis meteen om in de praktijk bij verschillende retailers. Van super­markten tot …

Sustainable Development Goals logo

Dit initiatief draagt bij tot:

   SDG9 - Industrie, innovatie en infrastructuur, SDG12 - Verantwoorde consumptie en productie

Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.

Publicatiedatum: 23/11/2023