Ben je geboeid door de geschiedenis van je eigen streek en land maar kijk je ook graag verder en elders? Lees en studeer je graag en volg je de actualiteit op de voet? Heb je bovendien geen museumvrees? Kies dan voor leerkracht geschiedenis, want eenmaal afgestudeerd, kan je dit alles combineren in een boeiende job.
Eerste jaar
We starten met het begin: de geschiedenis van de prehistorie met speciale aandacht voor de ijzertijd, de periode waarin de Kelten leefden. Daarna verplaatsen we ons naar de geschiedenis van het oude Nabije Oosten waarbij we focussen op de stroomculturen Mesopotamië en Egypte. Dan zijn we aanbeland bij de geschiedenis van de klassieke oudheid: de oude Grieken en de Romeinen. Hier bestuderen we het politieke, socio-economische en culturele domein. Het eerste semester eindigen we in 476 met de val van het West-Romeinse rijk.
In het tweede semester bestuderen we de West-Europese middeleeuwen, ruim gezien de periode van 500 tot 1500. Hierbij hebben we ook aandacht voor het Arabische en het Byzantijnse rijk en de precolumbiaanse culturen.
Tweede jaar
In het tweede jaar start je studie in de vroegmoderne tijden, de periode 1500-1870. De evolutie van het stemrecht en andere elementen van de werking van ons staatsmodel onderzoek je in het tweede semester. Ook mag je de methodiek van mondelinge geschiedenis inoefenen, de focus ligt hierbij op het naoorlogse België. En zoals het hoort blijf je niet steeds zitten want je ziet meer buiten de campusmuren.
Derde jaar
De lange twintigste eeuw is wat je leert in het derde jaar. Je leert de grote fenomenen van vorige eeuw in wereldverband zien. Ook verdiep je je in elementen van de cultuurgeschiedenis en breng je meerdere bezoeken aan musea. Of misschien kies je wel voor een semester in het buitenland? Dan ontdek je daar deze leerstof in een van onze buitenlandse partnerscholen.
Praktijk
Geschiedenis beleef je ook buiten de schoolmuren. Museumbezoek en deelname aan cultureelerfgoedactiviteiten zijn een must. Het lesgeven leer je in het eerste semester op de campus. In het tweede semester oefen je dit via kijkstages en lesondersteuning in het secundair onderwijs. In het tweede en derde jaar ga je na een kijkstage gedurende meerdere weken zelf aan de slag in stagescholen. In het derde jaar kan je aanvullend ook kiezen om je stage uit te breiden in allerlei culturele of educatieve diensten of in de wijde wereld.
Praktijk
Geschiedenis beleef je ook buiten de schoolmuren. Museumbezoek en deelname aan cultureelerfgoedactiviteiten zijn een must. Het lesgeven leer je in het eerste semester op de campus. In het tweede semester oefen je dit via kijkstages en lesondersteuning in het secundair onderwijs. In het tweede en derde jaar ga je na een kijkstage gedurende meerdere weken zelf aan de slag in stagescholen. In het derde jaar kan je aanvullend ook kiezen om je stage uit te breiden in allerlei culturele of educatieve diensten of in de wijde wereld.
Als leraar secundair onderwijs moet je expert zijn in minstens twee domeinen. Daarom kies je twee onderwijsvakken. Al kan je (later) nog altijd voor een extra onderwijsbevoegdheid gaan.
Geschiedenis kun je combineren
met één van volgende onderwijsvakken:
Ken je het metier van het lesgeven al?
Informeer je dan over de verkorte opleiding
voor een extra onderwijsbevoegdheid.
Wat na je diploma?
Lesbevoegdheid
Met je diploma kan je aan de slag als:
- leerkracht geschiedenis in de eerste graad van het secundair onderwijs en de tweede graad van het aso, tso en kso
- leerkracht maatschappelijke vorming in de eerste (B-stroom), tweede en derde graad van het bso
- leerkracht PAV in de tweede en derde graad van het bso
Perspectieven
buiten het onderwijs
Uiteraard kan je ook terecht in de brede toeristische en culturele sector.