Jij gaat al fluitend door het leven. Of dansend. Als je je top voelt, luister je naar muziek. Zit je in een dipje, dan bestudeer je de lyrics. Kortom, muziek speelt een cruciale rol in je bestaan. En wat is er nu leuker dan samen met jongeren muziek maken?
Dankzij een basiskennis notenleer gooi je je voluit in dit muzikale vak. Met heel veel enthousiasme, musiceer je elke week individueel en leef je je uit aan de piano (piano en begeleiding) en met je stem. Samen met andere studenten musiceer je in koor, met Orff-instrumenten en klein slagwerk.
Alles wat je als volleerd leerkracht muzikale opvoeding moet kennen, leer je tijdens de muzikale vaardigheden, muziektheorie en muziekgeschiedenis (zowel klassiek als pop, rock, jazz en andere stijlen).
Praktijk.
Projectwerk biedt je de kans om met je medestudenten en studenten van andere jaren samen te werken zodat je behoorlijk wat praktijkervaring opdoet.
Praktijk.
Projectwerk biedt je de kans om met je medestudenten en studenten van andere jaren samen te werken zodat je behoorlijk wat praktijkervaring opdoet.
Als leraar secundair onderwijs moet je expert zijn in minstens twee domeinen. Daarom kies je twee onderwijsvakken. Al kan je (later) nog altijd voor een extra onderwijsbevoegdheid gaan.
Muziek kun je combineren
met één van volgende onderwijsvakken:
Ken je het metier van het lesgeven al?
Informeer je dan over de verkorte opleiding
voor een extra onderwijsbevoegdheid.
Wat na je diploma?
Lesbevoegdheid
Met je diploma kan je aan de slag
als:
- leerkracht muzikale opvoeding in het secundair onderwijs
- leerkracht deeltijds kunstonderwijs (dko): volgende vakken geef je met officiële onderwijsbevoegdheid: samenzang in de lagere graad, algemene muzikale vorming in de lagere graad, algemene muziekcultuur in de middelbare graad
- leerkracht lagere school: muziek als onderdeel van muzische opvoeding
- leerkracht (muzikale) expressie in het buso
Perspectieven
buiten het onderwijs
- monitor aan een jeugdmuziekatelier
- algemene klassikale cursussen
- samenzang en samenspel
- individueel instrument
- werknemer bij educatieve diensten en cultuurdiensten bij muziekorganisaties, zoals Festival van Vlaanderen, Musica, volksmuziekinstrumentenmuseum, Koor en Stem …
- uitwerken van didactische pakketten
- koordirigent bij een parochie- of jeugdkoor
- medewerker in een opnamestudio
- cultuuranimator in een cultureel centrum
- programmabegeleiders met pedagogische doeleinden in muziekculturele huizen, opera, concertzalen …
- bibliotheekwezen: afdeling audiovisueel materiaal
- assisteren in een muziekhandel
- media: programmatie van jeugdprogramma’s op radio en tv
- …